3 mld zł na drogi wodneDrukuj

Pieniądze popłyną szerokim strumieniem w nowej perspektywie finansowej. Odra znów stanie się żeglowna - czytamy na stronie internetowej Pulsu Biznesu.

400 mln zł — to wartość sześciu inwestycji dotyczących wód śródlądowych i wpisanych na podstawową listę realizowanego obecnie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pieniędzy potrzeba znacznie więcej. Resort środowiska liczy, że w kolejnej unijnej perspektywie — na lata 2014- -20 — zostanie wykonanych aż 19 podobnych inwestycji. Ministerstwo przygotowało listę projektów wartych prawie 3,3 mld zł. Dzięki nim polskie rzeki znów będą żeglowne.

— Już prawie nie wierzyłem, że będą w Polsce realizowane takie inwestycje. To świetna informacja: dla nas i dla naszych przyszłych inwestorów — cieszy się Piotr Chajderowski, prezes OT Logistics, która wkrótce trafi na stołeczny parkiet.

Najdroższy jest projekt modernizacji Kanału Gliwickiego, który pochłonąć ma aż 600 mln zł. Przedsiębiorcy liczą jednak przede wszystkim na to, że znów będzie można transportować towary Odrą — do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Lista projektów proponowanych przez resort środowiska do realizacji w latach 2014-20 (nazwa projektu i koszt w mln zł):

- Zabezpieczenie koryta Wisły, polegające na odbudowie ponad 50 proc. budowli regulacyjnych, głównie w województwie kujawsko-pomorskim - 100,0

- Prace modernizacyjne na Odrze w celu zapewnienia zimowego lodołamania - 176,8

- Remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej Odry (etap I) poprawiająca żeglowność z Dolnego Śląska do Szczecina - 509,0

- Modernizacja Kanału Gliwickiego - 600,0

- Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim - 100,0

- Przebudowa jazów sektorowych na klapowe na stopniach wodnych Januszkowice, Wróblin, Zwanowice, Krępa, Groszowice, Dobrzeń - 200,0

- Modernizacja śluz pociągowych na stopniach Januszkowice, Krapkowice i Opole oraz rewitalizacja śluz dla ciągłości żeglugi śródlądowej - 65,0

- Modernizacja stopnia wodnego Ujście Nysy wraz z odcinkiem obwałowania polderu Rybna - 120,0

- Modernizacja stopnia wodnego Rędzin na Odrze - 90,0

- Przywrócenie parametrów eksploatacyjnych na drodze wodnej od Oświęcimia do Krakowa - 91,0

- Modernizacja śluz na drodze wodnej Nogatu i Szkarpawy oraz nowe oznakowanie szlaków żeglugowych - 20,0

- Rewitalizacja Brdy z odbudową obiektów Bydgoskiego Węzła Wodnego - 55,0

- Modernizacja budowli hydrotechnicznych na Kanale Bydgoskim - 59,5

- Rewitalizacja szlaku wodnego Kanału Bydgoskiego i Noteci - 174,0

- Modernizacja budowli hydrotechnicznych na drodze wodnej Noteci - 238,0

- Odbudowa budowli i roboty regulacyjne na Warcie od Krotoszyna do Santoka i na Noteci - 120,0

- Modernizacja Kanału Gliwickiego - 200,0

- Budowa stopnia wodnego Niepołomice na górnej Wiśle - 350,0

- Budowa infrastruktury postojowej i cumowniczej na Odrze dolnej i granicznej oraz nowe oznakowanie szlaku żeglugowego - 20,0

#1 | Black Hawk dnia 02.10.2012 10:43
Przebudowa jazów sektorowych na klapowe na stopniach wodnych Januszkowice, Wróblin, Zwanowice, Krępa, Groszowice, Dobrzeń - 200,0 to jakaś paranoja, schizofrenia! Co kolesie z ukladu mają znowu zarobić? Apis napisz po co ta przebudowa?
#2 | Apis dnia 02.10.2012 11:23
Przebudowa jazów sektorowych na jazy klapowe - przystosowanie do III klasy drogi wodnej i przepuszczania wód powodziowych. W informacji na stronie Pulsu Biznesu nie ma szczegółów poszczególnych zadań. Nie wiem wprawdzie dlaczego te jazy muszą być przebudowane, ale widocznie RZGW Wrocław przedstawił uzasadnienie.

Mnie bardziej interesuje to:
- Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim - 100,0

Dlaczego tak mało.... Co to za modernizacja - to zwykłe remonty...

Ale najbardziej intryguje mnie to czego Puls Biznesu nie zamieścił a jest na liście projektów:
Budowa stopnia wodnego Lubiąż na Odrze - przystosowanie drogi wodnej do III klasy. - 375 mln zł
#3 | tomil dnia 02.10.2012 11:33
Plany brzmią wspaniale, oby tylko z realizacją się nie popieprzyło brzydko mówiąc. Mnie osobiście interesuje najbardziej Noteć i Warta. Tylko zasatanawiam się kto przeniósł Krotoszyn nad Wartę. To chyba miał być Konin.
Pozdrawiam
Tomek
#4 | Black Hawk dnia 02.10.2012 11:33
Tylko czy ten stopień wodny w Lubiążu tak potrzebny będzie budowany także tak długo jak ten w Malczycach? Apis jak tam na dziś z Malczycami? Pzdr.!
#5 | Apis dnia 02.10.2012 11:36
Mam nadzieję, że nauczeni doswiadczeniem nie pozwolimy budować Lubiąża 20 lat... Malczyce mają być skończone w 2013 ... Podobno....
#6 | Black Hawk dnia 02.10.2012 11:41
Apis no to rekord budownictwa: 37 lat!!! bo budowę szumnie ogłaszano w 1976 roku w mediach i prasie, stałem wtedy w Malczycach, i szukaliśmy tej ponoć zaczętej jak trąbiono budowy.
#7 | Black Hawk dnia 02.10.2012 11:42
To jest program SPRZED I. wojny światowej, kiedy Niemcy miały WYGRANĄ Licytację na Pancerniki dzięki Odrze Przemysłowej: Katowice - Szczecin - Kiruna. Spławiany Odrą węgiel miał płynąć do Szwecji rudowęglowcami, które miały ładować rudę dla Szczecina, część której miała płynąć barkami na Górny Śląsk. Ponieważ stocznie nadodrzańskie produkowały ze stali górnośląskiej PODZESPOŁY okrętów, spławiane barkami do Szczecina, to okręt podwodny można było zbudować w ciągu 2 miesięcy miast 12 z której to racji stocznia wrocławska miała 70 tys pracowników.
#8 | 2494 dnia 02.10.2012 14:43
Pieniądze popłyną szerokim strumieniem w nowej perspektywie finansowej do kieszeni prominentów .
Lista projektów proponowanych przez resort środowiska do realizacji w latach 2014-20 to by było zbyt piękne aby było prawdziwe ale zawsze można się łudzić .
#9 | Kongregacja dnia 02.10.2012 21:44
za te pieniądze mozna troszkę wody polac i co niektórzy do portfela dołozyć ,(swojego) dlaczego nie IV klasa wtedy te same pieniadze + dotacje Unijne i mamy klase IV. klasaIII za własne pieniadze ? Ludzie pomyślcie troszkę . Najtańszy transport i my co jak zwykle , tzn nijacy. OZGW niech sie zajmą tylko dolewaniem wody nie infrastukturą na rzekach.
#10 | egonzeglarz dnia 02.10.2012 22:08
to się nazywa niepokalane olśnienie......
#11 | Szafranek dnia 02.10.2012 22:27
Nadzieja umiera ostatnia.A gdzie żabki,ptaszki i komary? Pozdrawiam serdecznie Szafranek.
#12 | aa1975 dnia 03.10.2012 00:20
Dajcie jakiś link na te informacje na stronie MinŚrodowiska, bo szukam, szukam ... i nic nie mogę znaleźć, więc jak na razie to jedynym źródłem jest dla mnie PulsBiznesu ...

A poza tym, co do modernizacji k. Gliwickiego to pragnę zwrócić uwagę, że występuje to na liście dwa razy i raz jest 600mln, a drugim razem 200mln. To co, w sumie 800, czy coś się komuś pokićkało?
#13 | Janusz Fafara dnia 03.10.2012 08:29
A radość pana prezesa Chajderowskiego w tym przypadku jest całkowicie nie na miejscu. Po tym, jak PUBLICZNIE wyrzekł się ODRY, kiedy jasno sprecyzował swoje stanowisko jako prezes firmy w sprawie jej działalności na Odrze, kiedy to nawet z loga firmy Odra zniknęła to powinien na takie wieści spuścić z tonu i schylić w pokorze swoją głowę niczym syn marnotrawny.Zresztą kto jak kto, ale on, wierny poddany PO i Ministra Nowaka wie najlepiej co w Odrze pluszcze.
#14 | Apis dnia 03.10.2012 09:35
Ja mam poważne obawy, że jest to celowa dezinformacja na użytek propagowania reformy gospodarki wodnej. Pokazano nam marchewkę... Zapewne zaraz pokażą kij:

"Poprzecie - wicie, rozumicie - reformę - to może coś z tego zrealizujemy. Nie poprzecie - sami wicie, rozumicie...."
#15 | Black Hawk dnia 03.10.2012 10:50
ad.14 Apis trafiłeś w 10/10!!! Ja dodam jeszcze skąd pieniądze gdy kasa pusta a Polska niestety jest bankrutem. Pzdr.!
#16 | kyczatz dnia 03.10.2012 20:37
To jest prezentacja reformy http://www.mzv.cz...9_2012.pdf a o żegludze to bajki opowiadają. Po co te jazy i śluzy w kółko remontują. Wybudować nowe wielkie i nowoczesne. Ale ten rząd jest świetny aby otumaniać społeczeństwo i to POtrafi najlepiej. Wiecie, rozumiecie!!! Pomożecie ?
#17 | Apis dnia 03.10.2012 21:12
Prezentacja z Targów "WaterWays Expo 2012"... Gawłowski zapomniał, że nie ma "Inspektoratów" a "Urzędy Żeglugi Śródlądowej".
#18 | marek56 dnia 03.10.2012 21:53
W tej prezentacji "reformy" p. Gawłowskiego nie ma w ogóle miejsca na żeglugę (jakąkolwiek). Likwiduje RZGW, Urzędy Żeglugi Śródlądowej i... ostatni gasi światło ? Kto miałby się zająć utrzymaniem dróg wodnych, przynależną infrastrukturą ? Z tego nowego schematu nic nie wynika. Albo ja mam coś na oczach.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL