Od Bałtyku po Adriatyk korytarzem przez MałopolskęDrukuj

Radni sejmiku wojewódzkiego zdecydowali w poniedziałek o przystąpieniu przez Małopolskę do korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk, który w 2015 r. ma być głównym szlakiem w Unii Europejskiej prowadzącym ze Skandynawii w rejon basenu Morza Śródziemnego. W pierwotnych planach ten główny szlak z północy na południe Europy miał omijać Małopolskę i wieść przez sąsiedni Śląsk. Teraz także Małopolska będzie uwzględniana przez Unię Europejską przy tworzeniu korytarza transportowego.

Co na tym zyska nasz region?
Według planów Unii Europejskiej lokalizacja kontynentalnej części korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk obejmuje obszar od portów w Gdyni i Gdańsku do portów północnego Adriatyku Włoch i Słowenii, choć odgałęzienia korytarza sięgają także basenów Morza Egejskiego i Czarnego. Długość korytarza wynosi ok. 1700 km. W regionach, które przecina, żyje 55 mln ludzi z pięciu krajów członkowskich UE. Skandynawska część korytarza obejmuje zaś połączenie od Oslo aż do Karlskrony.

Stworzenie korytarza zostało uznane przez Brukselę za priorytetowe. Dlatego Małopolska ma szansę na szybszą realizację inwestycji transportowych związanych z drogami, koleją, a także żeglugą śródlądową.

Na razie transport przez Morze Bałtyckie i państwa Europy Środkowo-Wschodniej nie jest zbyt intensywny. Zdecydowana większość towarów przewożonych drogą morską przeładowywana jest w zachodnioeuropejskich portach, a następnie transportowana autostradami i liniami kolejowymi poza granicami naszego kraju. Stworzenie korytarza Bałtyk - Adriatyk ma to zmienić.

- Możemy tylko zyskać na tym, że taki szlak będzie biegł przez Małopolskę - uważa Kazimierz Czekaj, przewodniczący sejmikowej komisji budżetu. - Znajdziemy się w korytarzu, który zagwarantuje nam sprawne połączenie zarówno z północą, jak i południem Europy. A to sprzyja inwestorom - dodaje.

Radni liczą, że dzięki temu bardziej realne staną się plany budowy kanału, który miałby w Małopolsce połączyć Wisłę z dorzeczem Odry i dalej z Dunajem. Droga wodna o długości 500 km i szerokości 50 m ma biec przez Czechy, Polskę, Austrię i Słowację. Komisja Europejska opracowała program, który ma na celu zmniejszenie natężenia ruchu na drogach oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu towarowego na środowisko. Wspiera więc rozwój kolejnictwa i śródlądowych dróg wodnych.

- To ogromna szansa na rozwój transportu rzecznego w Polsce. Przez Dunaj zyskalibyśmy połączenie z Morzem Czarnym, a przez Łabę z Morzem Północnym - wyjaśnia Zbigniew Garbień ze Związku Polskich Armatorów Śródlądowych.

Hydrolodzy zapewniają, że choć obecnie obserwujemy w Polsce rekordowo niskie stany rzek - w tym Wisły - to jest to sytuacja przejściowa i w następnych latach będzie możliwy rozwój żeglugi śródlądowej w naszym kraju.

źródło: krakow.gazeta.pl
#1 | baca_young dnia 26.09.2012 22:08
Sądzę, że Niemcy nie dopuszczą do tego by jakiś ważny korytarz tranzytowy obchodził ich bokiem (chociaż bardzo chciałbym się mylić).
#2 | zwierusinski dnia 26.09.2012 22:16
Następne piękne plany, czy realne.
#3 | 38 dnia 26.09.2012 23:24
czy to jest równoważność listu intencyjnego [jak np. w sprawie budowy stopnia wodnego w Niepołomicach]?,

czy też element jakieś poważnej strategii rządowej w sprawie rozwoju dróg transportowych w tym dróg wodnych śródlądowych...?

... ktoś mi odpowie...???
#4 | baca_young dnia 27.09.2012 00:53
Obawiam się, że miano "poważnej strategii rządowej" to zbytek optymizmu.Ten rząd nie ma żadnej strategii ani wizji (a o poważnej; to już szkoda marzyć). Po mojemu to zwyczajnie:... "gazeta.pl"... niestety. Podtrzymuję również tu wyrażone wcześniej "życzenie omylności". Pozdrawiam!
#5 | Apis dnia 27.09.2012 07:36
To przecież jest strategia oficjalna - cztery lata temu informowaliśmy o korytarzu CETC
http://www.zeglug...admore=351
http://www.test.z...admore=391
Rzeczowe uzasadnienie dla budowy CETC dr Jana Pysia również prezentowaliśmy: http://www.zeglug...cle_id=163
Aż w końcu zrezygnowano z koncepcji:
http://www.zeglug...admore=631

Tyle, że polski rząd nic nie zrobił aby kontynuować podjęte działania (szczególnie gdy chodzi o Odrę - główny element korytarza CETC i sieci TEN-T - nie przedstawiono bowiem sensownego programu przebudowy Odrzańskiej Drogi Wodnej).
http://www.zeglug...admore=646
http://www.zeglug...admore=655

Ale czy tylko rząd zawinił? Poczytajmy tu:
http://www.zeglug...admore=545
#6 | koj dnia 27.09.2012 12:06
Marudzicie, dla mnie to wspaniała informacja, teraz tylko trzeba tą uchwałę umiejętnie sprzedać ot i tyle.
Pozdrawiam
Zbyszek
#7 | kyczatz dnia 27.09.2012 13:59
To wszystko ściema. Wystarczy zobaczyć jak "pogłębia" pająk. Może ktoś pojedzie do Rędzina i zrobi reportaż. Macie takiego reportera śledczego co wyjawi światu na co poszło 4 mlm. Tylko ryby straszy.
#8 | koj dnia 27.09.2012 15:40
kol. kyczatz dlaczego nie napiszesz do Ministra Finansów o tym problemie. Irytyje mnie ględzenie, problem nie zgłoszony na piśmie nie istnieje.
#9 | kyczatz dnia 27.09.2012 21:00
Z moich informacji wynika że problem była zgłaszany i w ministerstwie środowiska i finansów i kzgw ale są siły niewidzialne które go ucinają. Dlatego proponuje aby Teraz Odra przedstawiła problem. Od czegoś należy zacząć.
#10 | Apis dnia 27.09.2012 21:04
"Teraz Odra" - http://www.terazo...
tel. do prezesa 604 942 600 (Dariusz Karkos) - email:
#11 | koj dnia 28.09.2012 09:44
"Dlatego proponuje aby Teraz Odra przedstawiła problem" u nas w Stowarzyszeniu Miłośników Ziemi Niepołomickiej stosuje się żelazną zasadę- masz pomysł to go realizuj. Nikt za Ciebie kol.kyczatz pracy nie wykona.
#12 | kyczatz dnia 28.09.2012 13:11
Przedstawiłem problem który może przedstawić Teraz Odra, ale zwróciłem się o pomoc do kogoś innego. Trwoni się nasze pieniądze a Odra jak płytka tak płytka a taki gadżet udaje że pogłębia rzeki. Dużo wam obiecują i nic z tego nie wynika. Miłych snów.
#13 | koj dnia 28.09.2012 13:31
"Przedstawiłem problem który może przedstawić Teraz Odra" - i można spać spokojnie... gratuluję "konstruktywnych" działań.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL