Bądź sam sobie kapitanemDrukuj

Marynarz rzeczny: twoja wolność, marzenie, praca! Pod takim hasłem rozpoczęła się kampania propagująca nasz zawód w niemieckich mediach oraz w internecie. Prezes Federalnego Związku Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej - Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB) - Georg Hötte wyjaśnia cel kampanii:

- Żegluga śródlądowa ze względu na strukturę wiekową kadr obecnie zatrudnionych oferuje młodym ludziom doskonałe możliwości rozwoju. Praca w tym zawodzie daje szansę zmierzenia się z różnorodnymi zadaniami w kontakcie z najnowocześniejszą techniką a przy tym jest to jeden z najlepiej płatnych zawodów w całych Niemczech - zarówno dla mężczyzn jak i kobiet.

- Młode kadry mogą też dalej się kształcić praktycznie i w krótkim czasie zostać kapitanami lub armatorami/dzierżawcami własnych statków. W Niemczech pracuje w tym zawodzie ok 7.500 ludzi troszcząc się o to, aby rokrocznie olbrzymie ilości towarów a także znaczną liczbę pasażerów bezpiecznie przewozić po europejskich drogach wodnych - dodaje Hötte.

W tej branży niezbędny jest dobrze wykwalifikowany personel. Dlatego międzynarodowe konsorcjum jako wsparcie dla zmian demograficznych w tym zawodzie opracowało rekrutacyjną strategię a Federalny Związek Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej (BDB) przy udziale partnerów z siedmiu krajów w ramach Europejskiego Projektu PLATINA (Platform for the Implementation of NAIADES) przygotował odpowiednie instrumenty wspomagające skuteczne jej wdrażanie.

Od początku sierpnia br. na stronie internetowej www.becaptain.eu śródlądowi armatorzy mogą znaleźć m.in. materiały i wskazówki dlaczego opłaca się szkolić na pokładzie przyszłych adeptów zawodu i jak takie szkolenie i rekrutację efektywnie prowadzić. Obszerna baza ilustracji wspomaga prowadzenie takiej akcji rekrutacyjnej - zresztą nie tylko w dziedzinie żeglugi śródlądowej.

Młodzi adepci zawodu mają teraz możliwości jak nigdy dotąd...

Na wymienionej stronie internetowej ważne informację jak zostać "łodziarzem/łodziarką" znajdą zwłaszcza młodzi ludzie, którzy stoją przed wyborem przyszłego zawodu. Materiały informacyjne zostana prawdopodobnie już jesienią 2012 rozpowszechnione w formie drukowanej i mozna je będzie pobierać w biurach Związku (BDB).

źródło: binnenschiff.de
tłum. A. Podgórski
#1 | 2494 dnia 08.09.2012 12:50
dlaczego nie kształci się przyszłych Kapitanów tylko robola co szlifierką i pędzlem ma pracować TŻŚ są zorjętowane na kształcenie bez obrazy oczywiśćie do wypromowania przyszłego fizola typowego a nie absolwenta zaznajomionego z kunsztem nawigacyjnym. przyszłego Kpt. ŻŚ ?
#2 | zgred dnia 10.09.2012 12:23
Dzisiejszy młodszy marynarz to przyszły kapitan. Kazdy z nas tak zaczynał. Kunsztu nawigacyjnego nabiera się wraz z latami praktyki. Nie mogę jakoś sobie wyobrazić siebie bez umiejętności prac linowych, cumowniczych, porządkowych. Jak sobie wyobrażasz kapitana bez takich umiejętności, toz to był by głąb nad głąby.
#3 | 2494 dnia 11.09.2012 09:37
Kolego zgred Kunsztu navigacyjnego i dobrej praktyki wodnej powinni nauczyć Ciebie w szkole a z latami praktyki możesz uguntować swoją wiedze na temat szplajsowania np. za twoich lat młodości kiedy zdobywałes szlify swoje podejrzewam że nikt nie słyszał o RIS i ARPA GMDSS np a terez kilka osób ma kłopot z rozszyfrowaniem tych skrótów . Moim zdaniem absolwent TŻS powinien zdobywać powiedzmy uprawnienia radarowe po zakończeniu nauki i kilka innych dokumętów potwierdzających jego kwalifikacje na poziomie Bosmana np. kończy szkole i co po szkole za marinera do holendra jako robol ??? i ta jego wiedza na temat nawki gdzieś tam ulatnia sie a pozostaje wiedza na temat pracy kontówką . Jle razy Ty jako Kapitan kl A czy B ŻŚ pozwoliłeś młodemu adeptowi żeglugi śródlądowej powiedzmy pomanewrować zestawem na renie elbie czy odrze wiśle np. ? czy gdzie tam pływasz ??? Kolego Zgred . Oczywiście roboty pokładowe tak ale bez przesady .
#4 | zgred dnia 11.09.2012 12:13
Widzisz, ja zaczynałem swoja kariera zawodowa jako marynarz na Wiśle, w czasach kiedy pływały na niej jeszcze dwa parowe bocznokołowcw. Moim pierwszym kapitanem był legendarny Jerzy Żukowski. Po sprawdzeniu mnie w akcji (czytaj roboty na pokładzie, pływanie łódka pychową ) nie wahał się postawić mnie do steru, a nawet póżniej pozostawić samego w sterówce. Uczył mnie roboty od podstaw i od podstaw sprawdzał moją wiedzę i umiejetności. Ja dziś jako kapitan stosuję tą samą metodę. Nie wyobrażam sobie kapitana obłożonego różnymi kwitami (a spotykałem takich) ale nie potrafiącego popłynąć łódką. Jeśli ja nie będę tego potrafił to kto nauczy mlodych adeptów zawodu tych robót. W czasach gdy edukowałem się we Wrocławiu uczono tego w szkole, na praktykach. Uczono podstaw i nawigacji. Czytania wody w szkole nie nauczą. To już czysta praktyka, a na Wiśle bez tej umiejętności nie masz czego szukać.
#5 | 2494 dnia 16.09.2012 10:51
No rozumiem PBW W-wa, Żegluga Wiślana stołeczna obecna Wisłą od 520 do 633 pod suwnicą do portu obok elewatora też znam te szlaki jak i ty lecz w dobie komputeryzacji mechanizacji wypadało by umieć coś więcej niż pływanie na dulkach bez silnika poza tym miło by było aby taki kolega potrafił zapobiegać ewentualnemu powstawaniu ewentualnego pływania na śmigiełko Smile a przy okazji niestety był obłożony tymi kwitami gdyż wiekszość naszych absolwentów chce pływać po Renie , Elbie i etc a nie po Wiśle Odrze gdzie zastosowanie nowoczesnej nawigacji radarowej np nie zda egzaminu bo trzeba by było line od gdańska do Krakowa rozwinąć aby ta żegluga istniała na przyzwoitym poziomie to byśmy się przeciągali Smile Moim zdaniem powinien nasze szkoły żeglugi śródlądowej kączyć absolwent na poziomie Szypra żeglugi krajowej z określonym polem manewru a nie marynarz co zanim zostanie kapitanem to z 10 lat musi upłynąć wtedy taki absolwent jest kimś a nie opuszcza mury szkoły i co uczyłem się kiedyś 5 teraz 4 i na praktykę za marynarza oczywiście że podczas tego roku nauki odpraktykuje te kilkanaście miesięcy na statkach szkolnych lub za robola ale po co po szkole iść za robola ? no chyba że ktoś nie czuje się na siłach . ale to inne sprawy .Smile pozdrawiam

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL