Nowoczesne, niemieckie jednostki utrzymania szlakuDrukuj

W listopadzie 2009 w wyniku otwartego przetargu Firma Fassmer podjęła się zadania zbudowania i dostarczenia dla WSA Bremen mniej więcej 25-metrowego statku służącego do nadzorowania i utrzymania dróg wodnych. Statek ten powinien służyć jako jednostka robocza i transportowa, zdolna do pływania także jako pchacz lub holownik na Wezerze, jej dopływach oraz kanałach żeglugowych pozostających pod nadzorem tego urzędu.

W dniu 8.08.2012 taka właśnie jednostka nazwana "Weserplate" o długości 27,10 m i szerokości 6,70 m po zwodowaniu w Bremen-Farge została przekazana Urzędowi Wodno-żeglugowemu (WSA) w Bremen.

Statek roboczo-nadzorujący "Weserplate" przeznaczony jest do pływania na wodach płytkich w tym z ograniczoną wysokością prześwitów. Dlatego spełnia postawione producentowi wymagania: zanurzenie nie powinno przekraczać 1.2 m przy możliwości zabrania dodatkowego ładunku do 15,3 t a wysokość nad lustrem wody nie może przekroczyć 4,85 m. Z tego powodu kadłub statku wykonano ze stali a nadbudówkę z aluminium. Sterówka ma opuszczaną część górną, składany jest maszt i ramię anteny radaru. Jako że jest to zupełnie nowy statek zakłada się, że okres jego uniwersalnego zastosowania wyniesie minimum 40 lat.

Klimatyzowana sterownia wyposażona jest we wszystkie zdobycze najnowszej techniki radionawigacyjnej od radaru po echosondę i elektroniczne mapy. Na pokładzie głównym znajduje się warsztat, salonik dla trzech członków załogi, kuchnia i WC z natryskiem. Wyposażenie robocze to m.in. opuszczana hydraulicznie rampa dziobowa, hak holowniczy (60 kN) oraz hydrauliczny dźwig o wszechstronnym zastosowaniu z podwójnie łamanym ramieniem umożliwiającym zasięg 12,5 m.

Statek płynąc samodzielnie rozwija prędkość do 17 km/h, którą zapewniają mu dwa pędniki Schottela z silnikami Volvo Penta o mocy 221 kW każdy. W zestawie pchanym zapewniano konstrukcyjnie prędkość ok 13 km/h. W czasie prób odbiorczych prędkość tę nieznacznie przekroczono. Ster strumieniowy Schottela o mocy 99 kW zapewnia jednostce doskonałą manewrowość.

Zbliżoną jednostkę utrzymania szlaku zwodowano dla WSA Emden w Leer. Statek nazwany „Midlumer Sand“ zastąpi 35-letni dźwig pływający „Leerort“. Będzie służył m.in. do naprawy zabudowy regulacyjnej (główki, tamy podłużne) oraz wszelkich innych, kamiennych umocnień brzegowych. Zapewni także na rzece Ems możliwość reagowania na wszelkie utrudnienia w ruchu żeglugowym.

- Otrzymaliśmy nowoczesny i wydajny statek statek zapewniający wszechstronne wykorzystanie go w utrzymaniu dróg wodnych - mówi szef WSA Nordwest Klaus Frerichs.

- „Midlumer Sand“ spełnia jako pływający dźwig/pogłębiarka/prądówka wszelkie standardy i może być użyty niemal na wszystkich rzekach i kanałach Niemiec. Pozwala to na pewną i elastyczną pracę w utrzymaniu dróg wodnych - zapewnia Steffen Bleidißel, kierownik Fachstelle Maschinenwesen Süd w Nürnberg.

Zgodnie z tymi pryncypiami w duńskiej stoczni Faaborg zbudowanych zostanie jeszcze 6 dalszych jednostek tego typu. Już na początku sierpnia w WSA Bremen oddano do użytku (równocześnie z 'Weserplate") identyczny dźwig pływający/pogłębiarkę „Elsflether Sand“ (poniżej).



Dane techniczne „Midlumer Sand“:

Koszt budowy ........................................................................................ 3 mln Euro
Stocznia ......................................................................................... Faaborg (Dania)
Długość ......................................................................................................... 35 m
Szerokość ..................................................................................................... 9,5 m
Wysokość przy zanurzeniu 0,9 m ...................................................................... 4,2 m
Waga własna ................................................................................................. 300 t
Nośność ................................................. 100 t (np. kamień do umocnień brzegowych)
Zanurzenie ........... 0,9 do 1.3 m (konstrukcja dziobu pozwala na podejście pod sam brzeg)
Napęd ......................................... pędniki Schottela SRP 320 z silnikami SISU 2x 280 KM
Ster strumieniowy ............................................. Schottel Pumpjet, Typ SPJ 22, 55 KW
Prędkość maksymalna ............................................................................. 14-16 km/h

Wyposażenie: dźwig hydrauliczny z wymiennymi elementami roboczymi ramienia, sterowanie hydrauliczne, podnoszona sterówka zapewnia kapitanowi doskonałą widoczność zarówno w trybie pracy jako pogłębiarka (dźwig) jak i przy pełnym, nawet wysokim ładunku. Podczas prac np. przy mostach sterówka łatwo i szybko może być opuszczona. Na dziobie znajduje się hydrauliczne sprzęgło-głowica do przyłączania (dokowania) innych urządzeń. Hydrauliczne, wysuwane teleskopowe "nogi" umożliwiają zakotwienie statku w stałej pozycji roboczej.

Terenem działania „Midlumer Sand“ podobnie jak jego poprzednika będzie dolny odcinek Ems od Papenburga do Emden, Leda od Sagter Ems do ujścia koło Leerort oraz Ems-Seitenkanal między Oldersum a Borssum.

źródło: maritimheute.de, maritimheute.de
tłum. A. Podgórski
#1 | Apis dnia 11.08.2012 23:48
W Niemczech oddaje się do użytku specjalistyczne statki do utrzymania szlaku o wszechstronnym zastosowaniu. U nas kupuje się za ciężkie pieniądze głupie zabawki typu "Watermaster" niezdolne do samodzielnego przemieszczania się na płynącej wodzie...

www.zegluga-rzeczna.pl/images/wmast1.jpg
(kliknij aby powiększyć)
#2 | Szafranek dnia 12.08.2012 00:51
Po Niemczech pływają statki a u nas kaczki i inne ptaszki.Pozdrawiam wszystkich serdecznie Szafranek.
#3 | mlody6825 dnia 13.08.2012 09:27
Przepraszam,ale czegoś nie rozumie.Oto cytat z artykulu z dnia 11.10.2011-"Na stronie producenta prześledzić można wszystkie atuty sprzętu na filmie-demo, który zamieszczamy poniżej, zaś ze szczegółowych opisów dowiadujemy się, że Watermaster to urządzenie w pełni samodzielne - do przemieszczania się nie potrzebuje asysty statków lub dźwigów, pływa z własnym napędem, a na stanowisku roboczym porusza się krocząc na specjalnych, hydraulicznych ramionach".To jak to właściwie jest z ta maszyna?!
http://www.zeglug...dmore=1010
#4 | Apis dnia 13.08.2012 12:51
Watermaster przeznaczony jest głównie na jeziora i kanały (wody stojące). Budowany jest w Finlandii i to powinno wyjaśnić jakie jest jego przeznaczenie. To świetny sprzęt, ale... nie na Odrę, Wisłę, Łabę, Ren.... Na rzekach potrzebna jest mobilność, wydajność, samowystarczalność a z tym u "Pająka" cienko... Na pewnej konferencji w RZGW nie udało się dopytać jaka jest jego wydajność w m3 urobku a na fotce powyżej widać, że samobieżny to on co najwyżej może być na Kanale Nawigacyjnym.

Na Odrę potrzeba nam tego:
http://www.zeglug...admore=954
lub tez choćby tego po odpowiedniej adaptacji:
http://www.zeglug...dmore=1126
Taka troszkę mniejsza wersja "Weserplate"...
#5 | mlody6825 dnia 13.08.2012 14:40
Pisząc ten post chciałem się bardziej odnieść do stwierdzenia ze Watermaster jest maszyna nie potrzebująca asysty jednostek tego typu jak na fotce (podczas praktyk budowałem te stateczki na "Zaciszu" ) jak zapewniał producent, niż do jej wydajności, samowystarczalności itp. z czego doskonale zdaje sobie sprawę, bo mam kilka lat praktyki w tym zawodzie jako mechanik czy bosman i wiem ze to jest po prostu za małe by podołać wyzwaniom jakie stawia Odra czy Wisła. Zastanawiam się również, czy po raz kolejny nie zostaliśmy (podatnicy, wodniacy, armatorzy) nabici w butelkę wydając (pewnie nie mało) pieniądze na tę (jak się wyraził nasz kolega Szafranek) kaczkę.
A tak w ogóle, panie Andrzeju, to ma pan jakieś wiadomości jak sobie radzi ta "fajna" maszynka we Wrocławiu? Pozdrowionka dla wszystkich!
Przepraszam za lekka nie składność tego, co pisze, ale nie mam polskich literek i nie mogę poprawić wszystkich błędów.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL