Modernizacja stopnia wodnego JanowiceDrukuj

Stopień wodny Janowice to dwie śluzy komorowe zlokalizowane w 232,40 km biegu rzeki Odry, stanowiącej europejski szlak wodny – trasa E–30. Wymiary śluz są następujące:
śluza Janowice I: 187,8 x 9,6 m, śluza Janowice II: 225,0 x 12,0 m. Śluza Janowice I wybudowana została w latach 1912–1916, natomiast Janowice II w roku 1940. Po powodzi tysiąclecia z lipca 1997 roku. Komora Janowice I została wyłączona z eksploatacji i ponowne uruchomienie nastąpiło wraz z zamknięciem i przebudową komory Janowice II.

W skład stopnia wodnego wchodzi również jaz zlokalizowany w 232,40 km biegu rzeki Odry, piętrzący wody tej Odry dla potrzeb Stopnia Wodnego Janowice. Jaz składa się z trzech przęseł, każde długości 32,0 m z zamknięciem sektorowym. Pierwotnie był to jaz kozłowo—iglicowy wybudowany został w latach 1912—1916 wraz z nowym stopniem wodnym. Stopień ten powstał w ramach tzw. II kanalizacji Odry. W 1990 roku jaz przebudowano i wyposażono w zamknięcia sektorowe.

Program jaki nałożył na siebie wrocławski RZGW dla Odry skanalizowanej to przystosowanie jej do III kl. drogi wodnej. Wstępne prace składały się z modernizacji czterech - śluz Bartoszowice, Rogów, Janowice i Dobrzeń. Na obiektach tych wykonywane miały być przebudowy głów, w ramach tych zadań wymieniane będą wrota, napędy, remont kanałów obiegowych oraz wymiana zasuw kanałów obiegowych, a także obudowa głów, natomiast śluza Janowice modernizowana będzie w całości.

Zakończono już prace na śluzach w Bartoszowicach, Rogowie i Dobrzeniu, a w Janowicach planowany termin zakończenia modernizacji wstępnie założono na 30 czerwca br. Przetarg na modernizację śluzy Janowice II ogłoszono 10.11. 2010 roku. Wpłynęła jedna oferta firmy ECO-POLCON sp. z o.o. z Wrocławia, której ofertę RZGW oczywiście wybrał. Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT) wynosiła 12649121,98 PLN. Firma zaoferowała wykonanie całości prac za kwotę 13716003,72 PLN.






Remont rozpoczęto z końcem grudnia 2010 roku a próby i odbiory po modernizacji rozpoczęły się 04.07.2012, Oficjalnie remont komory zakończono i przywrócono normalną eksploatację w dniu 06.07.2012. Trzeba przyznać, że komora śluzy po remoncie z zewnątrz prezentuje się okazale. Czas śluzowania zestawu pchanego został w diametralny sposób skrócony dzięki odtworzeniu możliwości praktycznego zastosowania wrót pośrednich wewnątrz komory.






Pierwszym poważnym mankamentem jaki się pojawił to nowa powłoka ścian komory. Jej powierzchnia została powleczona warstwą substancji ochronnej, po której odbijacze zamiast ślizgać się kleją się do ściany niczym guma. Grozi to poważnymi konsekwencjami dla marynarza stosującego odbijacz. W obecnej chwili wszystkie prace koncentrują się na przebudowie jazu.

tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL