Nowy motorowiec ze Szczecina, niczym amerykański parostatekDrukuj

Wyglądem przypomina parowce, które w XIX wieku kursowały po Missisipi. Statek "Schnatermann" powstał w Szczecinie.

Statek wycieczkowy Schnatermann ze Szczecina popłynął do niemieckiego Warnemünde, od kwietnia będzie przewoził turystów. (fot. NSS)

- To pierwsza nasza konstrukcja, która od projektu do ukończenia jednostki powstała w Szczecinie - mówi Jacek Bielicki z firmy NSS sp. z o.o. - Nie wzorowaliśmy się na konkretnej jednostce historycznej, armator przedstawił nam swoje oczekiwania co do wyglądu jednostki. Spełniliśmy jego oczekiwania. Czas budowy od położenia stępki do zakończenia statku wyniósł zaledwie 6 miesięcy.

Heckradmotorschiff, czyli dosłownie tylnokołowiec motorowy "Schnatermann" ma kadłub aluminiowy, wymiary długość 22,5 m, szerokość 5,40 m, zanurzenie ledwie 0,65 m. Będzie zabierał do 100 pasażerów, a jego załoga to raptem dwie osoby.

Jest jednośrubowcem posiada dwa stery strumieniowe dziobowy i rufowy.
- Koło łopatkowe z tyłu jest napędzane silnikiem hydraulicznym, nie służy do napędu, ale obraca się - dodaje pan Jacek.

Żeby odbyć przejażdżkę na tej nietypowej jednostce trzeba będzie wybrać się do Niemiec. Statek będzie pływał w Warnemünde, a jego armatorem jest Personenschifffahrt Warnow GmbH, jest to 4 statek armatora. Z jego pokładu będzie można podziwiać park krajobrazowy. Schnatermann to obszar leśny - obecnie chroniony, który został założony pod koniec XVIII wieku.

Chociaż jest to jednostka typowo śródlądowa to jednak statek dziewiczy rejs odbył po Bałtyku: od Stralsundu do Warnemünde. Morze było jednak spokojne i fale nie utrudniały rejsu. Po 25 godzinach rejsu dopłynął do portu macierzystego.



Z dziennikarskiego obowiązku muszę dodać, że większą i bardziej komfortowo wyposażoną replikę tylnokołowca wzorowanego na dawnych statkach z Missisipi zbudowała w 2002 roku stocznia "Damen" w Koźlu także dla niemieckiego armatora Poschke-Reederei z Prerow na Półwyspie Darss. Nazywa się "River Star" a to jego dane i zdjęcia:

Wejście do służby...................................2003 r.
Długość całkowita.................................32,80 m
Szerokość całkowita...............................8,30 m
Zanurzenie............................................1,30 m
Prędkość.............................................11,00 w
Napęd...............................2xMAN typu D2866E
Moc.................................................2x285 KM
Przekładnia........................2xTwindisc, przeł. 3:1
Ilość pasażerów............300, z tego 140 w salonie





#1 | zbychu1949 dnia 30.03.2012 14:18
Wszystko super tylko zastanawiam się nad załogą moim zdaniem dwie osoby na tylu pasażerów to trochę mało.Chociaż pływałem na statku mogącym zabrać 78 osób sam, jak widać są różne standardy.
#2 | egonzeglarz dnia 30.03.2012 23:34
po co się buduje takie chały,czy turysta jest aż tak tandetny?
#3 | Apis dnia 31.03.2012 07:51
Gdy postawisz dwa statki przy nabrzeżu: jeden pięknie zaprojektowany acz nowoczesny - drugi stanowiący wymieszanie łodzi Wikingów z pirackim żaglowcem i latarnią morską (mówiąc obrazowo: "skrzyżowanie dzikiej świni z gołąbkiem pocztowym" ) - turyści wybiorą ten drugi.

Te przypominające parowce z Missisipi mają chociaż jakiś jednolity styl... Poniżej fotki, jakie w związku z tą publikacja otrzymałem z Wilmington w USA od Pana Andrzeja Patro przedstawiające statek "Henrietta II".

W USA jest to nostalgicznie "umotywowane" i historycznie umiejscowione, bo takie statki tam pływały i nadal pływają:
http://www.steamb...ideos.html
W Europie jest to tylko i wyłącznie "żądza pieniądza", bo turysta jest - niestety - okrutnym zwolennikiem tandety (ciupagi góralskie jako pamiątka znad morza).

Odnoszę jednak wrażenie, że koło łopatkowe tej amerykańskiej repliki nie jest jedynie ozdobą a rzeczywistym pędnikiem. A to już jest mniej tandetne... Mogę się jednak mylić.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/Wilmington1.jpg

www.zegluga-rzeczna.pl/images/Wilmington2.jpg
#4 | amautumn dnia 31.03.2012 09:27
Wlasnie. Czemu dublowac naped? przeciez to kolo lopatkowe i tak i tak jest, wiec mogloby napedzac statek a nie byc tylko atrapa. Ale ja sie na tym nie znam, a niektorzy turysci to naprawde gamonie Smile
#5 | zbychu1949 dnia 31.03.2012 09:50
Niestety to koło jest atrapą piszą że to jednośrubowiec więc to koło to niestety tylko ozdoba.
#6 | Janusz Miszewski dnia 31.03.2012 11:23
Repliki tylnokołowców wykonane w miare solidnie są dla mnie do zaakceptowania, ale te wszystkie "statki wikingów" i inne "wynalazki" to masakra. A co do liczby załogi to przepisy mówią, że do 75 pas.-2 os. załogi. Oczywiście dyrektor UŻŚ może w uzasadnionych przypadkach tę liczbe zmienić. I tak jest np. na Kanale Elbląskim gdzie w przypadku gdy statek typu SPJK zabierający 65 pas. przechodzi przez pochylnie to ze wzg. na specyfike trasy wymagana jest 3-osobowa załoga. Gdy ten sam statek płynie na przejażdzke po jeziorze wystarczy(zgodnie z przepisami) 2 osoby.
#7 | Apis dnia 31.03.2012 11:52
Na tych replikach zbudowanych w Polsce koło jest napędzane hydraulicznie wyłącznie po to, aby kręcąc się nie hamowało biegu statku napędzanego śrubą.
#8 | miroslaw rajski dnia 31.03.2012 18:03
Technicznie jest napewno możliwe żeby to koło rzeczywiście poruszało statek. Ale przeniesienie napędu z silnika spalinowago na koło byłoby bardzo skomplikowane i podrożyłoby znacznie całą konstrukcję. Dla turystów to i tak wszystko jedno.
Przykład tego statku wzięty jest oczywiście z Missisipi. "Schantermann" wygląda jak miniaturka "Delta Queen".

www.abload.de/img/deltaqueenmudislandmengfc2.jpg

A tak wygląda "Delta Qeen" kiedy kapitan nacisnął gaz do dechy:

www.abload.de/img/deltaqeen2008b4fww.jpg


Obecnie panuje moda na budowę starych kołowców. Np. na Jeziorze Ammersee w Bawarii pływają dwie tego rodzaju repliki. O "Diessen"(II) napisałem szerzej tutaj: http://www.zegluga-rzeczna.pl/photoga...to_id=2442
A poniżej piękny "Herrsching" zbudowany w 2002 roku.

www.abload.de/img/a_herrsching_sie__11_5buke.jpg

Nie wszyscy wiedzą, że inna szczecińska stocznia - Porta Odra - zbudowała przed kilku laty statek śrubowy stylizowany na jednostkę pasażerską z przełomu wieków o dumnej nazwie "Europa". Wozi on turystów na wielkim Jeziorze Müritz w Meklemburgii.

www.abload.de/img/248414968knu0s.jpg

Ma kombinowany napęd - maszyną parową i dieslem - elektrycznym.
A oto garść jego danych technicznych:
Długość całkowita................................36,60 m
Szerokość całkowita...............................5,10 m
Wysokość boczna..................................3,55 m
Zanurzenie..............................................1,30 m
Pasażerów................97 pod pokładem, 120 na pokładzie
Moc.......................................................120 KM
Napęd.....................dwucylindrowa maszyna parowa albo diesel-elektryczny
Kocioł......................płomienicowy opalany paliwem plynnym
Wydajność.............1000 kg/h pary nasyconej o ciśnieniu 12 bar
Wyporność statku....................................105 t
#9 | Teos dnia 31.03.2012 19:56
W Hamburgu w 2007 sfotografowałem dwa tylnokołowce. Musze przyznać że jak dla mnie dość udane repliki.
Jeden to "Mississippi Queen"

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/2007_04_16_19_21-003.jpg

a drugi to "Louisiana Star"

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/2007_04_14_18_56-001.jpg

Więcej zdjęć, jak zwykle w Galerii Floty http://zegluga.szympanstudio.pl/thumb...?album=239
#10 | zselerowicz dnia 01.04.2012 00:44
bez większego ryzyka mogli spróbować napędu hydraulicznego na tylne koło.No tak mi się wydaje.Jak skończę budowę,będę mądrzejszy.Jak skończę!!!Mój bocznokołowiec powstaje w bólach,za dużo chyba wziąłem na siebie.Obiecuję napisać więcej,ale tylko obiecuję!
#11 | zselerowicz dnia 01.04.2012 00:46
zanurzenie 1,3 -Wisła środkowa ,bez szans.Panowie ,max 0,65!!!!!Dobre jaja,co?
#12 | P2J dnia 05.04.2012 00:49
> Apis: WOW!

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL