Biała Ksiega Transportowa UE to nie tylko TIR-yDrukuj

Oświadczenie złożone przez senatora Waldemara Kraskę na 7. posiedzeniu Senatu w dniu 14 marca 2012 r. Oświadczenie skierowane jest do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka

Szanowny Panie Ministrze!

Polityka transportowa Unii Europejskiej, wyrażona między innymi w białej księdze, ewidentnie zmierza do zrównoważenia transportu poprzez stopniowe wykorzystanie alternatywnych i proekologicznych środków transportu. Według badań z niezależnych ekspertyz za najbardziej ekologiczną formę transportu należy uznać żeglugę śródlądową, co znalazło wydźwięk również w przywoływanej białej księdze. Jednakże w Polsce sytuacja transportu wodnego śródlądowego wygląda tragicznie. Żegluga na śródlądowych drogach wodnych w ostatnich latach praktycznie zamarła, co można odnotować na przykład w danych Głównego Urzędu Transportowego.

Z informacji przekazywanych przez ówczesne Ministerstwo Infrastruktury wynikało, że w 2010 r. resort we współpracy z Krajowym Zarządem Gospodarki wodnej – zaangażowano też całe środowisko żeglugowe – zleciło opracowanie „Programu rozwoju infrastruktury żeglugi śródlądowej w Polsce”. Realizacji opracowania podjęła się firma konsultingowa Ecorys, a kontrakt opiewał na kwotę 160 tysięcy euro. Ministerstwo spożytkowało na ten cel pożyczkę Banku Światowego. Program ten został ostatecznie odebrany przez ministerstwo w lipcu 2011 r.

Należy zwrócić uwagę, że po raz pierwszy podmioty odpowiedzialne w Polsce za śródlądowe drogi wodne opracowały, we współpracy ze środowiskami naukowymi i samorządowymi oraz samymi armatorami, program będący wnikliwą diagnozą sytuacji żeglugi śródlądowej w Polsce oraz prezentujący propozycje niezbędnych zmian zmierzających do poprawy sytuacji transportu wodnego śródlądowego (propozycję programu wieloletniego).

Z uwagi na to chciałbym zadać Panu Ministrowi następujące pytania.
  1. Czy Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zamierza upublicznić omawiany program?
  2. Czy dokument ten został przesłany do innych jednostek administracji rządowej i samorządowej w celu przedyskutowania proponowanych w nim rozwiązań?
  3. Czy zostanie on również zaprezentowany na posiedzeniu komisji infrastruktury, która przez wiele lat wyrażała zaniepokojenie sytuacją transportu wodnego śródlądowego w Polsce?
  4. Czy ministerstwo zamierza w najbliższym czasie przygotować na podstawie opracowania Ecorysu propozycję programu wieloletniego, a jeżeli tak, to w jakiej perspektywie czasowej?
  5. Czy trwają rozmowy mające na celu zabezpieczenie środków finansowych na realizację programu, w tym funduszy UE?
W celu podkreślenia wagi tych pytań należy zauważyć, że od przyjęcia programu minęło już ponad pół roku i jak dotąd nie został on udostępniony zainteresowanej opinii publicznej.

Z poważaniem
Waldemar Kraska
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL