Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

tiktak
14.09.2020

tiktak
21.08.2020
[https://www.wody.
gov.pl/aktualnosci
/1274-wody-polskie
-uzyskaly-dofinans
owanie-na-rozwoj-o
drzanskiej-drogi-w
odnej-2][/url]

tiktak
10.08.2020

tiktak
04.08.2020
[url][/https://www
.portalmorski.pl/z
egluga/45901-jest-
projekt-uchwaly-ws
-rozbudowy-odrzans
kiej-drogi-wodnej-
na-odcinku-od-malc
zyc-do-lubiaza]

tiktak
04.08.2020
[https://www.porta
lmorski.pl/zegluga
/45876-ruszaja-rem
onty-kanalow-na-sz
laku-wielkich-jezi
or-mazurskich][/ur
l]

Rzeczny serwisowiec z napędem hybrydowymDrukuj

Stocznia DAMEN w Koźlu położyła stępkę pod nowobudowany „serwisowiec” o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Stateczek jest pomyślany jako jednostka pomocnicza przy prowadzeniu prac hydrotechnicznych - szczególnie na terenach chronionych.

Już na pierwszy rzut oka można rozpoznać wszechstronność zastosowania tego rzecznego serwisowca. Asymetryczne położenie sterówki umożliwia transportowanie elementów na miejsce budowy czy remontu (śluzy, jazu, nabrzeża etc). Obiekt wyposażony jest we własny dźwig ale także może mieć na swoim pokładzie maszynę roboczą np. koparkę, wysokowydają pompę, agregaty prądotwórcze, spawalnicze lub inne. Wymiary jednostki: L=19,00, B= 8,10, T= 1,40 - pasują jak ulał do naszej Odry (to mniej więcej wielkość pchacza - nad zanurzeniem Damen mógłby popracować i zmniejszyć je do 1 m).

Sądzę, że wszystkie odrzańskie RZGW powinny mieć taki statek na wyposażeniu. W połączeniu z jakąś poogłębiarką - też rodem z Damena - stanowiłyby naprawdę skuteczny tandem do modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej a następnie utrzymania jej odpowiednich parametrów.
#1 | zgred dnia 15.03.2012 09:09
Brakuje mi tu jeszcze typowej wciągarki kotwicznej. Dżwigiem nie wszystko da się zrobić.
#2 | Apis dnia 15.03.2012 10:45
Zgodnie z moją wiedzą - wyposażenie można dostosować do potrzeb armatora. Nawet działko wodne na szczycie sterówki jest możliwe Wink
#3 | Janusz Fafara dnia 15.03.2012 12:39
A ja bym jeszcze dołożył pale wciskane w podłoże utrzymujące obiekt w stabilnej pozycji podczas pracy.I ma jeszcze jeden mankament - nie przemieszcza sie po lądzie jak ostatni ,,cudowny" nabytek wrocławskiego RZGW. A tak na poważnie - ten egzemplarz jest co nieco za głęboki jak na nasze drogi wodne.
#4 | roman63 dnia 15.03.2012 13:03
Proponuję Panie Kapitanie,aby pomysł działka wodnego na szczycie sterówki zastąpić pomysłem zamontowania prawdziwego działka!!! Wówczas byłby pożytek przy okazji wszelakich dyskusji nad problematyką żeglugi i gospodarki wodnej. Dyskusji nad tymi dziedzinami gospodarki narodowej jest wiele,ale jakoś zawsze to cichnie po czasie.
#5 | Seehund dnia 15.03.2012 16:12
Znane mi i często spotykane na Renie statki o podobnym przeznaczeniu mają na dziobie, (podobne do tych na promach) opuszczane klapy, umożliwiające komunikację z brzegiem ludziom i maszynom.
Brawa dla stoczni i życzenia mnóstwa zamówień.
#6 | Apis dnia 15.03.2012 16:30
Ten tez ma - przed dźwigiem - tyle że dość krótką. Raczej do pionowego nabrzeża. Ale chyba nie problem wyposażyć go w większą - do każdego brzegu.
#7 | Seehund dnia 15.03.2012 20:10
@Apis. Jak zwykle masz rację. (Ile razy już to pisałem?) Po twojej podpowiedzi też to widzę. Będąc zachwyconym tą koncepcją pozwoliłem umknąć szczegółom.
Podzielam ideę "dokładki" Pana Janusza Fąfary. Znam ten system kotwiczenia, ale ze statku 110-cio metrowego. Przy tego typu jednostce technicznie, pewnie, byłoby wykonalne, ale co na to powiedziałaby ekonomia ?
#8 | Apis dnia 15.03.2012 21:06
Reńska foko Grin Nie jestem taki wszechwiedzący... Ja po prostu mam wtyki u źródła Grin
Mam tez blisko do Koźla Smile

A fotka to obraz modelu, więc nie wszystko tak od razu się rzuca "na oczy"....
#9 | Kongregacja dnia 15.03.2012 21:29
Jeśli się nie mylę jest to prototyp z naszej stoczni ,a wersji wyposażenia podejrzewam ze można dołożyć ,odjąć zmienić wiele elementów i urządzeń ,działko wodne bardzo mądre. klapy też . Najważniejsze aby były zamówienia i możliwość bezproblemowego dotarcia drogą wodną do odbiorcy. Kłania się żeglowność rzeki ODRY.
zauważyć proszę wątek Odry pojawia się w każdej dyskusji o transporcie ,budownictwie, rekreacji jak też regulacja dróg wodnych w zapobieganiu powodziom oraz wiele innych.............
#10 | Janusz Miszewski dnia 16.03.2012 18:47
Oj stoczniowiec nie chciiałbyś widzieć tych statków "na żywo". Projektant oskarżony o zły projekt. A gotowy wyrób "pożal się boże". Sprawa w sądzie. Moja wypowiedz dotyczy oczywiście "gdańskiego" wątku.
#11 | wladyslaw styp dnia 17.03.2012 18:33
Jeszcze jedno cacko do muzeum, jak na polskie rzeki stanowczo za głębokie, najwyżej 0,7 metra. T.
o nie jest jednosta do plywania w nurcie i kanałach musi przeciesz wejść w każdą zatoczkę pod śluzę pod jaz itd
#12 | Apis dnia 17.03.2012 19:23
Panowie - spokojnie. Ten statek DAMEN buduje w Polsce (w Koźlu), ale nie dla polskiego armatora. Nie rozumiem więc zupełnie pytań o przetargi, błędne projekty i tym podobne historie... Nie jest to katamaran, nie jest to prom, nie jest to w ogóle statek produkowany dla polskiego odbiorcy, co jest zresztą regułą w najlepszych polskich stoczniach rzecznych.

Pisząc tego newsa napisałem wyraźnie, że gdyby nasze odrzańskie RZGW zainteresowały się takim stateczkiem - zapewne pewne jego cechy (zanurzenie, napęd czy wyposażenie) musiałyby być zmienione aby mógł pracować na Odrze. Głównie zanurzenie (max 1m) - choć zgadzam się z kpt. Władkiem Stypczyńskim i kpt. Januszem Fafarą, że jeśli miałby podejść wszędzie - to jeszcze mniej.

Ideą "serwisowca" jest obsługa np. pogłębiarki: w razie potrzeby szybko przeprowadzić ją na nowe miejsce, zapewnić komunikację z lądem w sprawach pilnych (np. wymiana nogi-podpory takiej pogłębiarki), szybkiego dostarczenia jakiegoś elementu lub dodatkowych materiałów nie przewidzianych pierwotnie i nie dostarczonych np. większą barką na teren wodnej budowy itd...

Przykład przyszedł z morza, gdzie serwisowce służą głównie do obsługi platform wiertniczych, układania podmorskich rurociągów, kabli - choć nie tylko. Poniżej piękny i nowoczesny - "morski" projekt DAMENA:

www.motorship.com/__data/assets/image/0011/700004/damen1.jpg

oraz kilka innych przykładów serwisowców morskich:

www.motorship.com/__data/assets/image/0009/538038/AHTS_KL_SANDEFJORD_-_January_2011.jpg

www.portalmorski.pl/data/resources/Image/Adam/UT786.jpg

www.optimarin.com/postmann/dbase/bilder/siem_2411.jpg

www.portalmorski.pl/data/resources/Image/Adam/OceanKnarr.jpg

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL