Kanał Odra-Dunaj-Łaba szansa czy konieczność - Stanowisko Uczestników KonferencjiDrukuj

W dniu 18 listopada 2011 r. w Kędzierzynie-Koźlu Krajowa Izba Gospodarcza przy współudziale instytucji pozarządowych oraz lokalnych samorządów zorganizowała Międzynarodową Konferencję pn.: „Rozwój powiązań kooperacyjnych nauka, przemysł, samorząd - Kanał Odra-Dunaj-Łaba szansa czy konieczność?. Był to kolejny na Śląsku Opolskim głos w dyskusji poświęcony transportowi wodnemu i gospodarce wodnej. W konferencji uczestniczyło wielu specjalistów ze świata nauki oraz praktyki. W spotkaniu brała udział znaczna grupa samorządowców.

Uczestnicy biorący udział w Konferencji z Czech, Niemiec, Słowacji oraz z Polski nie pozostawiają żadnych wątpliwości - Kanał Odra – Dunaj – Łaba jest dla Polski, Europy Środkowej i Unii Europejskiej zarówno szansą jak i koniecznością.

Uznano, że sprawą nadrzędną dla Europy Środkowej i Polski jest budowa inwestycji hydrotechnicznych takich jak: połączenia Dunaj-Odra-Łaba, modernizacja w całości Odrzańskiej Drogi Wodnej do IV klasy żeglowności i wpisanie jej do sieci TEN-T, budowa Kanału Śląskiego, budowa retencyjnego mokrego zbiornika wodnego (nie polderu) Racibórz i wielofunkcyjnego zbiornika w Kotlarni, budowa na pograniczu czesko-polskim centrów Logistycznych Dolna Lutynia – Gorzyczki i na terenach portu kozielskiego.

Wszyscy uczestnicy krytycznie ocenili aktualny stan oraz politykę rozwoju: gospodarki wodnej, żeglugi i dróg wodnych.

W celu zmiany niekorzystnych tendencji uczestnicy Konferencji wystosowali

APEL ODRZAŃSKI

1. Apelujemy o podjęcie międzynarodowej współpracy przy wsparciu Unii Europejskiej, której celem będzie przyjęcie do projektów priorytetowych transeuropejskich sieci transportowych TEN-T budowy Kanału Dunaj-Odra-Łaba.

2. Współpracę proponujemy rozpocząć od zwołania w tej sprawie Polsko-Czeskiej grupy parlamentarnej.

3. Apelujemy o intensyfikację współpracy czesko-polsko-niemieckiej w sprawie wspólnych działań przystosowania Odrzańskiej Drogi Wodnej do żeglugi międzynarodowej.

4. Apelujemy o wprowadzenie do planów transportowych państwa żeglugi śródlądowej w tym skuteczne zabieganie na arenie UE o wpisanie do akwenów komunikacyjnych w ramach transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T: Odrzańskiej Drogi Wodnej, połączenia Dunaj-Odra-Łaba, Kanału Śląskiego, Górnej oraz Dolnej Wisły i ich połączenie z autostradami morskimi

5. Apelujemy o zmiany w organizacji i polityce gospodarki wodnej, która powinna dostrzegać6. wielofunkcyjności jej celów. Gospodarka wodna przynosi wielopłaszczyznowe korzyści w wymiarach: gospodarczym, ekologicznym i społecznym, jedną z nich jest wykorzystywanie zgromadzonej w rzekach wody do celów transportowych.

7. Apelujemy o wypełnianie zapisów Dyrektywy Wodnej w sprawie utworzenie funduszu gospodarki wodnej, który zasilany będzie ze sprzedaży wody oraz świadczenia usług wodnych. Fundusz pozwoli na rozbudowę infrastruktury hydrotechnicznej i uniezależnienie się gospodarki wodnej od budżetu państwa.

8. Apelujemy o rozbudowę infrastruktury hydrotechnicznej w tym budowę na rzekach stopni wodnych. Są one źródłem wzrostu zasobów wodnych Polski oraz powinny być9. podstawowym źródłem zysków gospodarki wodnej. Budowa stopni wodnych niezbędna jest dla wielu przedsięwzięć10. tj.: precyzyjnego sterowania przepływami wody w celu zapobiegania powodziom i suszom, gromadzenia wody dla potrzeb przemysłu, aglomeracji i rolnictwa, produkcji energii elektrycznej, hodowli i połowu ryb, turystyki oraz dla prowadzenia rentownego transportu wodnego.

Adresaci Apelu Odrzańskiego:


Panie, Panowie Senatorowie i Posłowie do Parlamentów Krajowych UE,
Panie i Panowie Posłowie RP do Parlamentu Europejskiego,
Członkowie Rządów Krajowych UE,
Marszałkowie, Starostowie, Prezydenci, Burmistrzowie, Wójtowie lokalnych samorządów położonych w dorzeczach rzek,
Instytucje rządowe, gospodarcze i naukowe odpowiedzialne za utrzymanie i rozwój regionów,
Ludzie dobrej woli , którym leży na sercu rozwój oparty o poszanowanie zasad zrównoważonego rozwoju.

Otwarta imienna lista osób i instytucji wspierających apel stanowi jego integralną część. Uczestnicy Konferencji wspierając zamiar i przesłanie oraz solidaryzując się z wielkim trudem i wysiłkiem uczestników odrzańskiego supermaratonu pływackiego na trasie Bohumin – Szczecin wyrażają nadzieję uzupełnienia listy poparcia w kolejnych punktach przystankowych wzdłuż Odry.
#1 | porteuropa dnia 24.11.2011 11:44
Dlaczego nie ma ani słowa o Drodze Wodnej Wagu i kanale Wag - Odra (Żylina - Bohumin)???

Mapka tej trasy jest tu:
http://www.teleco...p?ids=4381

I w przeciwieństwie do DOL ten projekt już dawno jest przewidziany do realizacji. Dlaczego nie realizujemy tego, co już jest zatwierdzone i zaplanowane, a porywamy się na nowe projekty?
#2 | marek56 dnia 24.11.2011 19:25
"I w przeciwieństwie do DOL ten projekt już dawno jest przewidziany do realizacji."
Od Hlolovca w górę Wagu aż do Żyliny mają wybudowane odcinki kanału lateralnego z przygotowanymi miejscami pod śluzy (w kilku miejscach te śluzy zresztą już są, a może na dzień dzisiejszy jest już większość z nich - opieram się na Google Map z widokami z przed kilku lat). Prawdę mówiąc to jestem pod wrażeniem tego co już słowacy zrobili (nieważne w jakim okresie) w, jakby nie było, górskim terenie. Teraz już mają całkiem sporą "bazę" do dalszej realizacji budowy drogi wodnej. I jeszcze jedno - czyżby przymierzali się do przystosowania rzeki Nitra do żeglugi ? Bo takby to z tej mapy wynikało.
A u nas ? wiadomo - się nie da. Bo ... itd.
#3 | koj dnia 25.11.2011 10:34
To może Słowacy stworzyliby w języku polskim jakieś prospekty i wysłali do nas. Ta trasa bardzo przypomina plany austro-węgierskie. Najważniejsze jest jednak to, że robią swoje.
#4 | marek56 dnia 25.11.2011 12:01
Cześć Zbyszku ! W Google Earth jest trochę zdjęć Wagu, kanałów, jazów z elektrowniami i innymi budowlami hydrotechnicznymi. Większość z nich pamięta jeszcze czasy czecho-słowacji ale jak już wspomniałem jest to doskonała baza do dalszych działań. I wszystko wskazuje na to, że słowacy chcą dalej to rozbudowywać i to robią.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL