Symulator SANDRA w Duisburgu już szkoliDrukuj

Symulator o nazwie SANDRA służący do szkolenia i dokształcania członków załóg statków śródlądowych, a także do opracowywania projektów związanych z pływaniem na płytkich akwenach, oddano niedawno do użytku w pomieszczeniach kształcenia zawodowego marynarzy RHEIN.

Zespół instrumentów obejmuje pięć stanowisk, które mogą być używane indywidualnie, a także w połączeniu ze sobą. Wszystkie stanowiska są tak skonstruowane, że możliwa jest "jazda" zarówno na obserwację jak i na radar. Mogą być również wykonywane wszelkie aktywności nautyczne, takie jak dawanie sygnałów, ustawienie świateł a także rozmowy radiowe.

Sercem urządzenia jest w pełni wyposażona sterówka statku śródlądowego ze stanowiskiem sterowym. System obserwacji o wysokiej rozdzielczości zapewniający widoczność w zakresie 210° w kierunku jazdy statku, uzupełniony jest przez trzy monitory umożliwiające obserwację wstecz. Modułowa konsola sterownicza może służyć zarówno do prowadzenia statków śródlądowych jak i morskich.

Do tego dochodzą cztery dalsze kabiny do nauki prowadzenia statku, które służą przede wszystkim do jazdy na radar. Monitory o kącie obserwacji 40°, umożliwiają również jazdę na obserwację wzrokową.

Obok wykonania dla żeglugi śródlądowej, Symulator do Jazdy na Płytkich Wodach SANDRA, odznacza się możliwością modyfikowania i rozszerzania programu symulacyjnego na podstawie wyników aktualnych badań. W tym celu w DST stoi do dyspozycji stacja doświadczalna z próbnym stanowiskiem jazdy oraz zestaw komputerów wysokiej mocy z 240 procesorami dla obliczeń w trybie on - line.

Najważniejsze punkty wyposażenia symulatora pokrótce:

- W pełni wyposażona sterówka statku śródlądowego z dodatkowym stanowiskiem manewrowym do nawigacji przybrzeżnej
- Panorama 210° do jazdy naprzód (7 projektorów) i wstecz przez monitory
- 4 dalsze stanowiska manewrowe z monitorami do jazdy naprzód
- Niezależna stacja doświadczalno - rozwojowa ze stanowiskiem do jazdy próbnej w DST
- Zespół komputerów dla symulacji w trybie on - line z 240 procesorami
- Do jednego ćwiczenia stoi do dyspozycji max. 5 ręcznie sterowanych statków
- Do jednego ćwiczenia stoi do dyspozycji max. 100 dodatkowych obiektów
- Specjalnie dla żeglugi śródlądowej dopasowane programy symulacyjne

Zakres zastosowania symulatora

Przeprowadzone szkolenia za pomocą symulatora można podzielić na następujące zakresy:

- Typ statku i przynależne mu elementy (urządzenia napędowe i sterujące)
- Rejon eksploatacji statku (drogi wodne, porty, mosty, śluzy)
- Sytuacje na drogach wodnych
- Aktualne warunki (pora dnia, prąd wody, pogoda, głębokość toru wodnego)

Wynikają z tego liczne możliwości zastosowania symulatora, o których można się przekonać w poniższym zestawieniu wybranych przykładów.

1. Szkolenie

W ramach szkolenia zawodowego na symulatorze, podstawowe wiadomości z zakresu nautyki przekazywane są słuchaczom w warunkach prawie że realnych - leży to w rękach doświadczonych instruktorów. Obok kursów podstawowych, np. przygotowanie do egzaminów na patenty, są również możliwe indywidualne metody szkoleniowe. Takie specjalne kursy mogą służyć jak np. zachować się w sytuacjach krytycznych lub w jaki sposób może zdobyć kapitan "zaufanie" nowego statku, czy nowych mechanizmów.

W czasie szkolenia można również skoncentrować się na innych celach, np. jak ekonomicznie prowadzić statek. Wszystkie metody szkolenia korzystają z dużej ilości różnych możliwych sytuacji, które umożliwiają efektywną i pewną naukę. Jako uzupełnienie szkolenia jest prowadzenie notatek i końcowa dyskusja na temat przeprowadzonych ćwiczeń.

2. Zadania (możliwości) rozwojowe

Ponieważ statki i drogi wodne mogą być wg. potrzeb przedstawione jako modele, istnieje możliwość już w trakcie ich planowania i projektowania przeprowadzenie konkretnych testów na symulatorze. Proponuje się np. uzupełnienie prób modelowych w basenach doświadczalnych, które optymalizują zachowanie się statków podczas jazdy i manewrów, a także nowych urządzeń napędowych i sterowych przed oddaniem zlecenia na stocznię, skontrolowanie ich jeszcze raz za pomocą symulatora. Uzyskane przez to wyniki są wskazówkami dla budowniczych statku, co trzeba w projekcie ewentualnie zmodyfikować.

Podobne zadania powstają przy planowaniu portów. Tutaj można np. przed rozpoczęciem prac budowlanych skontrolować, jak daleko przewidziany akwen wodny - przy normalnym ruchu statków - zezwala na bezpieczne holowanie jednostek o spodziewanej wielkości. Również i te wyniki mogą być przydatne dla planisty i ewentualnie jako środki zaradcze wprowadzone do projektu.

3. Przeprowadzanie analiz

Dla całego szeregu badań potrzebne są systematyczne wariacje konkretnych zależności (wpływów). Jest to ważne np. do wykrycia wartości granicznych pod względem bezpiecznego zachowania się statku. Nie bez znaczenia są również badania dla uchwycenia granicy obciążenia i zmęczenia (statku) przy najróżniejszych sytuacjach transportowych i ochrony środowiska. Także dla tego typu zadań symulator SANDRA stwarza szerokie możliwości zastosowań.

źródło: Schiffer-Berufskolleg RHEIN
opracowanie: Andrzej Podgórski
tłumaczenie: Mirosław Rajski
#1 | norbi dnia 28.11.2011 14:10
super rzecz Smile

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL