Cookie Control - ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wczoraj, dziś, jutro w Polsce i Europie wykorzystuje cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.
[ Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies ]. Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.
6-go grudnia 2019 r. oddamy do Państwa rąk kolejne kalendarze wodniackie na rok 2020
Jak w latach ubiegłych, autorami są Janusz Fąfara i Waldemar Danielewicz.
To już trzynasta edycja naszych kalendarzy, pierwszy na rok 2007powstał w 2006 r.
Do 1 kwietnia 2020 r. statki Żeglugi Gdańskiej mają opuścić Motławę w okolicy Zielonej Bramy. Taką decyzję przekazał żeglarzom zastępca prezydent Gdańska ds. polityki inwestycyjnej Alan Aleksandrowicz. Tłumaczy to potrzebą remontu pobrzeża nad rzeką.
- To czarny piątek dla białej floty - mówi prezes Żeglugi Gdańskiej Jerzy Latała.
Z przygotowanych przez Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy wstępnych wariantów przebiegu Kanału Śląskiego wynika, że droga wodna łącząca rzeki Odrę i Wisłę miałaby swój początek umiejscowiony w okolicach m. Bierawa/lub w drugim wariancie w okolicy m. Kuźnia Raciborska, a kończyłaby się w okolicy Oświęcimia. Orientacyjny przebieg kanału miałby obejmować takie miasta jak Rybnik, Żory, Tychy i Bieruń. Wątpliwości budzi tutaj brak uwzględnienia w projekcie rozwiązań dla Jastrzębia-Zdroju, gdyż potencjalnym beneficjentem tej drogi wodnej zapewne mogłyby być kopalnie węgla kamiennego grupy JSW SA.
Do 80 tys. metrów sześc. osadów ma zostać wydobytych z koryta Wisły w miejscowościach Maszewo i Dobrzyków pod Płockiem (Mazowieckie). Prace te, w ramach działań przeciwpowodziowych Wód Polskich, potrwają do 23 grudnia. Ich koszt przekracza 2,2 mln zł.
Na początku grudnia Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie podało, że w przetargu na „Udrożnienie rzeki Wisły na terenie działania Zarządu Zlewni we Włocławku w miejscowościach Maszewo i Dobrzyków” - czyli w środkowym biegu rzeki, gdzie rozpoczyna się Zbiornik Wodny Włocławek - wybrano do realizacji prac konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Warszawie – lider i EFB PARTNER Jerzy Kruczyński.
Trwają przygotowania do sezonu zimowego w RZGW w Bydgoszczy. Zdejmowane są iglice na zabytkowym jazie kozłowo-iglicowym w Krostkowie. Jaz ten piętrzy wodę na wysokość ok. 50 cm i w ten sposób reguluje poziom wód tzw. Noteci Leniwej. Kieruje wodę na dolne stanowisko śluzy. Stalowe kozły podtrzymują drewniane iglice jazu, zaś kładka nad jazem poprowadzona na kozłach służy do zdejmowania iglic na zimę, sama zaś na ten okres jest zatapiana.
Stopień Wodny Krostkowo to prawdopodobnie unikat w skali europejskiej, jeden z najstarszych w Polsce i jedyny taki na rzece Noteci.
Koncepcja udrożnienia drogi wodnej z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie obejmuje cztery główne zadania:
1. Udrożnienie rzeki Pisy na całej długości
2. Rzeka Narew od ujścia Pisy w Nowogrodzie do miejscowości Pułtusk – zakres prac obejmuje wykonanie koncepcji obiektów umożliwiających żeglugę śródlądową
3. Rzeka Narew od miejscowości Pułtusk do Jeziora Zegrzyńskiego wraz z Jeziorem Zegrzyńskim – ok. 35 km. Celem tego zadania jest stworzenie optymalnych warunków żeglugowych
4. Kanał Żerański na odcinku od Jeziora Zegrzyńskiego do Śluzy Żerań – 17 km. W zadaniu istotnym jest sprawdzenie głębokości celem likwidacji wypłyceń,
13 polskich i niemieckich lodołamaczy jest przygotowanych do akcji lodołamania - poinformowały służby prasowe Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Szczecinie. Jednostki będą działały na Szczecińskim Węźle Wodnym oraz na Odrze Granicznej.
Pogotowie zimowe w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Szczecinie trwa od 1 grudnia do 15 marca. Wszystkie lodołamacze przeszły kontrole i są przygotowane do kruszenia lodu. W akcji, jeśli będzie potrzeba, brać będzie udział łącznie 13 jednostek; siedem z Polski i sześć z Niemiec.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie jest przygotowane do polsko-niemieckiej akcji lodołamania.
Na odprawie z partnerami niemieckimi zostały ustalone zasady współpracy oraz szczegóły techniczne odnośnie działania w przypadku wystąpienia oblodzenia tafli wody. Pogotowie zimowe w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Szczecinie trwa od 1 grudnia do 15 marca. Lodołamacze są przygotowane technicznie do kruszenia lodu, wszystkie jednostki przeszły kontrole. W akcji brać będzie udział 13 jednostek – siedem z Polski i sześć z Niemiec.
O odbudowie „Odrzańskiej drogi wodnej”, obecnej sytuacji rzeki i koniecznych inwestycjach, czy o rozwoju edukacji morskiej w kontekście zachodniopomorskiego rynku pracy i potrzeb instytucji zajmujących się żeglugą śródlądową, dyskutowano na konferencji, która odbyła się 11 grudnia w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Obecni na Sali byli przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Urzędu Morskiego, Akademii Morskiej w Szczecinie oraz wielu innych znakomitych instytucji, którym los Odry nie jest obojętny. Udział w konferencji wzięło udział także Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Głos na konferencji zabrał dyrektor Marek Duklanowski, który opowiedział o planowanych przez naszą instytucję inwestycjach.
W Kędzierzynie-Koźlu (woj. Opolskie) zakończono remont unikatowego w skali kraju "bezkolizyjnego skrzyżowania" rzeki Kłodnicy z Kanałem Gliwickim. Jak poinformowały Wody Polskie, koszt inwestycji to ponad 2,8 mln złotych.
Syfon Kłodnicy, to system trzech betonowych rur, ułożonych pod Kanałem Gliwickim. Każda z nich ma 50 metrów długości i 3 metry kwadratowe przekroju. Dzięki tej trójkanałowej konstrukcji żelbetowej, wody rzeki bezkolizyjnie przepływają pod Kanałem Gliwickim - jedynej sztucznej drogi wodnej w kraju o funkcji transportowej.
- Jako województwo śląskie od lat dostrzegamy potencjał korytarzy transportowych, dlatego rozwój transportu i infrastruktury transportowej jest priorytetem w strategii rozwoju naszego regionu. Lokalizacja województwa śląskiego jest naszą mocną stroną, co automatycznie czyni nas ważną częścią Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Bliska odległość od Czech, Niemiec, Węgier i Słowacji oraz fakt, że w promieniu 600 kilometrów znajduje się aż sześć europejskich stolic – Warszawa, Praga, Bratysława, Berlin, Budapeszt i Wiedeń, czyni nasz region jednym z atrakcyjniejszych dla umiejscowienia zakładów produkcyjnych i terminali logistycznych – mówił podczas otwarcia Forum Wojciech Kałuża, wicemarszałek województwa śląskiego.