Zakończyły się próby fabryczne silnika MTU 20V8000M71 przeznaczonego na pierwszą z trzech fregat Miecznik. Próby zostały zrealizowane na stanowisku testowym Rolls-Royce Solutions w Friedrichshafen, pod nadzorem przedstawicieli Towarzystwa Klasyfikacyjnego Lloyd’s Register, nadzoru wojskowego GQAR, pracowników PGZ Stoczni Wojennej oraz PGZ SA a także Biura Handlowego Ruda oraz Producenta.
Wprawdzie to tematyka morska a nie śródlądowa, ale publikujemy ją z racji faktu, że nasz korespondent z Niemiec, wzbogacający naszą "Galerię" o fantastyczne zdjęcia i opisy statków, absolwent wrocławskiego TŻŚ - Mirek Rajski - był długoletnim pracownikiem tej firmy i dla niego i dla nas jest to powód do satysfakcji. Oddajmy mu głos:
"
Polska Marynarka Wojenna zamówiła na nowe fregaty silniki MTU. W sumie 24 sztuki. Dumny jestem jak paw, że w tych zakładach przepracowałem całe 24 lata. Doskonała firma na najwyższym poziomie technicznym.
Silniki typoszeregu 8000 są największymi w MTU. W wersji 20 - cylindrowej osiągają moc 10.000 KW, czyli 500 KW/cyl. Na polskie okręty są nieco niżej regulowane, na 410 KW/cyl. W załączeniu silnik w wersji 16 - cylindrowej przygotowany do wysyłki (piękna maszyna, nie?) i 20 cylindrowy podczas odbioru technicznego. "
Wróćmy do silników: pełen program testów fabrycznych zakończył się podpisaniem protokołu FAT. Oznacza to, że wszystkie parametry techniczne i funkcjonalności silnika o mocy 8200 kW odpowiadają wysokim wymaganiom postawionym przez Marynarkę Wojenną RP oraz zamawiającej go PGZ Stoczni Wojenne. Zgodnie z harmonogramem, cykl prób fabrycznych wszystkich silników napędu głównego, a także silników do agregatów prądotwórczych zakończy się w maju.
Na „sucho” silnik waży 45,3 t, na „mokro” ponad 47,6 t. Jego wymiary to 6,65 x 2,04 x 3,37 m. Podpisana w grudniu 2023 roku umowa przewiduje dostawy trzech zestawów silników wysokoprężnych napędu głównego MTU 20V8000 M71 (po cztery na każdą z trzech fregat) oraz zespołów prądotwórczych MTU 12V4000 M53B (także po cztery). Wraz z nimi zakupiono także systemy sterowania i monitoringu MTU.
źródło:
polska-morska.pl