Państwowa Agencja Ochrony Środowiska Nadrenii Północnej-Westfalii (LANUV) obaliła twierdzenie, że barki powodują zwiększone emisje w centrach miast.
Wpływ żeglugi śródlądowej na jakość powietrza nad Renem jest mniejszy niż sądzono – Krajowy Urząd ds. Przyrody, Środowiska i Ochrony Konsumentów Kraju Związkowego Nadrenia Północna-Westfalia (LANUV) podsumowuje wyniki kompleksowego badania emisji z wód śródlądowych dróg wodnych w tej krótkiej formule. Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt eV (BDB ) postrzega to jako potwierdzenie swojego poglądu: statek żeglugi śródlądowej jest przyjazną dla klimatu alternatywą dla drogowego transportu towarów.
W latach 2016-2022 LANUV i partnerzy z czterech krajów europejskich badali wpływ statków żeglugi śródlądowej na jakość powietrza na Renie w ramach programu badawczego CLINSH. Przeprowadzono szeroko zakrojone programy pomiarowe i przetestowano środki mające na celu ograniczenie emisji na statkach. Wyniki zostały już ocenione. „Teza, która pojawiała się kilkakrotnie w publicznych dyskusjach, że ruch żeglugowy odpowiada za dominującą część sytuacji związanej z zanieczyszczeniem w dużych miastach nad Renem, nie została potwierdzona” – czytamy w komunikacie władz.
W czasie, gdy dyskutowano o zakazie ruchu pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w centrach miast, BDB wielokrotnie broniło się przed niszczącymi reputację zarzutami, że przejeżdżające statki żeglugi śródlądowej są odpowiedzialne za wysokie poziomy NOx w centrach miast. Krótka debata techniczna zakończyła się w grudniu 2018 r. dziwnym żądaniem burmistrza Kolonii, aby statki żeglugi śródlądowej podlegały ograniczeniom prędkości przy przepływaniu przez miasto katedralne.
Dyrektor zarządzający BDB, Jens Schwanen, wyjaśnia: » Jestem przekonany, że te badania będą stanowić podstawę do obiektywnej debaty na temat dalszej redukcji emisji w żegludze.«
Kontekst: LANUV zbadał wpływ żeglugi śródlądowej na zanieczyszczenie powietrza NOx na dwóch często uczęszczanych odcinkach Renu w Bimmen/Lobith iw Bad Honnef, a także w portach Duisburg i Neuss/Düsseldorf. Pomiary na Renie wykazały, że wraz ze wzrostem odległości od Renu gwałtownie spada udział zanieczyszczeń tlenkami azotu powodowanych przez statki żeglugi śródlądowej. Znaczne zanieczyszczenia z innych źródeł stwierdzono już w odległości od 100 do 150 m od Renu.
Pomiary w punktach ruchu w miastach wykazują znacząco inny profil obciążenia niż bezpośrednio nad Renem. Na obszarach miejskich ruch drogowy często odpowiada za ponad 50% emisji. Obciążenia statków są zazwyczaj mniejsze niż 10%. Dotyczy to nawet punktów pomiaru ruchu w Neuss, które znajdują się tuż obok terenu portu.
Do badań na terenach portowych utworzono bardzo gęste sieci pomiarowe z 19 punktami pomiarowymi w porcie Neuss/Düsseldorf i 28 punktami pomiarowymi w porcie Duisburg. Sieci pomiarowe były zatem znacznie gęściejsze niż wymagane do oficjalnego nadzoru powietrza.
tłum. A. Podgórski
foto. T. Jankowski
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies