O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Pomiary wskazują na niewielki wpływ statków śródlądowych na środowisko

22.11.2022
Pomiary wskazują na niewielki wpływ statków śródlądowych na środowisko
Państwowa Agencja Ochrony Środowiska Nadrenii Północnej-Westfalii (LANUV) obaliła twierdzenie, że barki powodują zwiększone emisje w centrach miast.

Wpływ żeglugi śródlądowej na jakość powietrza nad Renem jest mniejszy niż sądzono – Krajowy Urząd ds. Przyrody, Środowiska i Ochrony Konsumentów Kraju Związkowego Nadrenia Północna-Westfalia (LANUV) podsumowuje wyniki kompleksowego badania emisji z wód śródlądowych dróg wodnych w tej krótkiej formule. Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt eV (BDB ) postrzega to jako potwierdzenie swojego poglądu: statek żeglugi śródlądowej jest przyjazną dla klimatu alternatywą dla drogowego transportu towarów.

W latach 2016-2022 LANUV i partnerzy z czterech krajów europejskich badali wpływ statków żeglugi śródlądowej na jakość powietrza na Renie w ramach programu badawczego CLINSH. Przeprowadzono szeroko zakrojone programy pomiarowe i przetestowano środki mające na celu ograniczenie emisji na statkach. Wyniki zostały już ocenione. „Teza, która pojawiała się kilkakrotnie w publicznych dyskusjach, że ruch żeglugowy odpowiada za dominującą część sytuacji związanej z zanieczyszczeniem w dużych miastach nad Renem, nie została potwierdzona” – czytamy w komunikacie władz.

W czasie, gdy dyskutowano o zakazie ruchu pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w centrach miast, BDB wielokrotnie broniło się przed niszczącymi reputację zarzutami, że przejeżdżające statki żeglugi śródlądowej są odpowiedzialne za wysokie poziomy NOx w centrach miast. Krótka debata techniczna zakończyła się w grudniu 2018 r. dziwnym żądaniem burmistrza Kolonii, aby statki żeglugi śródlądowej podlegały ograniczeniom prędkości przy przepływaniu przez miasto katedralne.

Dyrektor zarządzający BDB, Jens Schwanen, wyjaśnia: » Jestem przekonany, że te badania będą stanowić podstawę do obiektywnej debaty na temat dalszej redukcji emisji w żegludze.«

Kontekst: LANUV zbadał wpływ żeglugi śródlądowej na zanieczyszczenie powietrza NOx na dwóch często uczęszczanych odcinkach Renu w Bimmen/Lobith iw Bad Honnef, a także w portach Duisburg i Neuss/Düsseldorf. Pomiary na Renie wykazały, że wraz ze wzrostem odległości od Renu gwałtownie spada udział zanieczyszczeń tlenkami azotu powodowanych przez statki żeglugi śródlądowej. Znaczne zanieczyszczenia z innych źródeł stwierdzono już w odległości od 100 do 150 m od Renu.

Pomiary w punktach ruchu w miastach wykazują znacząco inny profil obciążenia niż bezpośrednio nad Renem. Na obszarach miejskich ruch drogowy często odpowiada za ponad 50% emisji. Obciążenia statków są zazwyczaj mniejsze niż 10%. Dotyczy to nawet punktów pomiaru ruchu w Neuss, które znajdują się tuż obok terenu portu.

Do badań na terenach portowych utworzono bardzo gęste sieci pomiarowe z 19 punktami pomiarowymi w porcie Neuss/Düsseldorf i 28 punktami pomiarowymi w porcie Duisburg. Sieci pomiarowe były zatem znacznie gęściejsze niż wymagane do oficjalnego nadzoru powietrza.



tłum. A. Podgórski
foto. T. Jankowski

Udostępnij:

Apis 22.11.2022 907 2 komentarzy 4.00 z 1 ocena

2 komentarzy


  • B
    barkaz4003
    Ci badacze ameryki nie odkryli ale politykę trzeba robić .Ale to jest zachód .Ogólnie wszyscy wiedzą że transport barkami czyli rzeczny a dawniej spławny jest ekologicznie czysty a ekonomicznie w konsekwencj opłacalny gdyż nie trzeba ekologm płacić frycowego , a to nie małe pieniądze.Ale ekonomią i ekologią rządzi polityka a powinno być odwrotnie dla dobra ludzkości i przysłości świata/
    - 22.11.2022 22:17
    • Apis
      Apis
      To nie było odkrywanie Ameryki a raczej rzeczowa reakcja na głupawe naciski takich miast jak Kolonia na utrudnianie życia żegludze śródladowej. Przypomnę, że w Kolonii zabroniono postoju statków w tradycyjnym miejscu (Rheinauhafen) - https://www.zegluga-rzeczna.pl/news/2...ostojowisk
      - 23.11.2022 09:02

      Dodaj lub popraw komentarz

      Zaloguj się, aby napisać komentarz.
      Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
      Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
      Niesamowite! (0)0 %
      Bardzo dobre (1)100 %
      Dobre (0)0 %
      Średnie (0)0 %
      Słabe (0)0 %
      Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
      Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

        Nasz sondaż

      Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?