O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Subwencja dla relokacji przewozów z dróg na wodę

21.11.2022
Subwencja dla relokacji przewozów z dróg na wodę
Nadawcy i przewoźnicy w Holandii otrzymują 20 euro za każdy kontener przeniesiony z transportu drogowego na śródlądowy.

Wynika to z koncepcji relokacji opublikowanej 15 listopada przez holenderskie Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej. Komisja Europejska zatwierdziła dotację już w połowie października, ale wtedy nie było jeszcze wiadomo, jak program zostanie wdrożony.

Koncepcja przesunięcia modalnego obejmuje obecnie pobieranie opłaty za kontener, aby zachęcić spedytorów do przejścia na bardziej przyjazny dla środowiska środek transportu. Program dotacji skierowany jest do nadawców i spedytorów. Aby zachęcić ich do wybrania żeglugi śródlądowej lub kolei, przewidziano dotację w wysokości 20 euro za kontener przemieszczany strukturalnie (lub ekwiwalent w przypadku towarów masowych), piszą minister Harbers i sekretarz stanu Heijnen.

Ze względu na długotrwały proces zatwierdzania programu pomocowego przez Brukselę, sektor musiał długo czekać na nowy program. Doprowadziło to do odroczenia projektów związanych z przesunięciem modalnym.

W międzyczasie wszedł w życie tymczasowy program dotacji. Uruchomiło to projekty, które mają skutkować przesunięciem modalnym o 945 TEU dziennie.

Celem dotacji jest celowe odciążenie sieci drogowej. W związku z tym kwalifikują się tylko przedsiębiorstwa, które zwykle transportują znaczną ilość towarów w korytarzu wschodnim lub południowo-wschodnim drogą lądową.

Korytarz wschodni to trasa z Rotterdamu do Arnhem-Nijmegen, a korytarz południowo-wschodni to trasa z Rotterdamu do Maastricht przez Venlo. To, co uważa się za „znaczną część”, stanie się jasne, gdy program pomocy zostanie opublikowany w rządowym dzienniku urzędowym. Zdecydowanie istnieje dolna granica liczby kontenerów. Spedytor, który umieszcza kontener na torze lub wodzie, raczej nie kwalifikuje się do wsparcia.

Spedytorzy, którzy skorzystają z dopłaty, otrzymają ją na okres dwóch lat. Na początku i na końcu tych dwóch lat dokonuje się oceny, ile kontenerów faktycznie przesunięto modalnie. Jednostką rozliczeniową jest subwencja w wysokości 20 euro za 1,7 TEU.

Stowarzyszenie spedytorów Evofenedex nie może powiedzieć, czy program odniesie sukces, ponieważ nie można potwierdzić z całą pewnością, czy 20 euro na kontener wystarczy, aby spowodować zmianę modalności. „Każda najmniejsza pomoc jest istotna” – mówi rzeczniczka Ellen Timmer. Ale zmiana modalna wymaga zmiany w całym łańcuchu dostaw firmy.

Dotacja jest częścią koncepcji zachęty do przesunięcia modalnego. Celem jest usunięcie z dróg około 2200 TEU dziennie do 2025 roku. Z tego 2000 TEU powinno przypadać na żeglugę śródlądową i 200 TEU na kolej. Zostało to teraz skorygowane do 3000 TEU dziennie. Oznaczałoby to, że do końca 2025 r. z dróg zniknie co roku 440 tys. kontenerów. Kolejnym elementem motywacyjnej koncepcji jest niedawno ogłoszony przetarg na przesunięcie modalne w istniejących kursach regularnych. 2,5 miliona zostanie rozdystrybuowane na trzech trasach.



tłum. A. Podgórski
foto. T. Jankowski

Udostępnij:

Apis 21.11.2022 454 2 komentarzy 0 z 0 ocena

2 komentarzy


  • B
    barkaz4003
    Właściwy kierunek w przeniesienie transportu na bardziej ekologiczne tory t.j. transport rzeczny oraz kolejowy.Co prawda smierdzi mi to przekupstwem ale cel uśwęca środki .
    - 22.11.2022 22:24
    • Apis
      Apis
      Holandia, która ma najlepszy wskaźnik wykorzystania transportu wodnego śródlądowego w Europie raczej nie musi uciekać się do przekupstwa. To moim zdaniem właściwa promocja zarówno taniego i ekologiczne czystszego transportu jak i troski o środowisko.
      - 23.11.2022 08:52

      Dodaj lub popraw komentarz

      Zaloguj się, aby napisać komentarz.
      Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
      Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
      Niesamowite! (0)0 %
      Bardzo dobre (0)0 %
      Dobre (0)0 %
      Średnie (0)0 %
      Słabe (0)0 %
      Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
      Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies