O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.
Wyświetl zdjęcie
Jezioro Lac de Neuchatel (Neuenburgersee) ok.1925

Jezioro Lac de Neuchatel (Neuenburgersee) ok.1925

Parowy bocznokołowiec "Neuchatel" w liniowym rejsie z Neuchatel przez Estavayer do Yverdon.
Dodane przez: miroslaw rajski
Data: 23 dni temu
Wymiary: 910 x 640 pixeli
Rozmiar pliku: 187.65kB
Liczba wyświetleń: 311
Ocena: 5
Komentarzy: 1

1 komentarz

Pozostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • miroslaw rajski
    miroslaw rajski
    Po długich studiach, dyrekcja Societe de Navigation sur les lacs de Neuchatel et Morat SA, zdecydowała się zamówić dwa nowe parowe bocznokołowce na jurajskie drogi wodne, czyli na jeziora Neuenburgersee, Murtensee i Bielersee, położone w zachodniej Szwajcarii. Przetarg wygrał Escher – Wyss z Zurychu, zostawiając w pobitym polu Sulzera. Pierwszy ze statków, „Neuchatel” zbudowany został pod numerem budowy 578 i wszedł do eksploatacji w 1912 roku, drugi, „Fribourg” w rok później. Były to zgrabne, silne i stabilne jednostki o kompaktowej, niskiej konstrukcji umożliwiającej swobodne przejście pod mostami na kanałach La Broye i Zihlkanal, które łączą wszystkie trzy jeziora. Był to typ statku określany jako półsalonowiec, gdzie rufowy salon wpuszczony był do połowy w kadłub. Salon ten służył jako restauracja pierwszej klasy. Komin skonstruowany był z dwóch rur teleskopwych i opuszczany hydraulicznie. Obok normalnego steru, statki posiadały również ster dziobowy (na kanałach często musiały płynąć rufą do przodu) i co się z tym wiąże, w sterówce były dwa koła sterowe.

    Oryginalny. kolorowany plan firmy Escher – Wyss. Co prawda jest to „Fribourg”, ale „Neuchatel” był identyczny:

    abload.de/img/nr251nkf3.jpg

    „Neuchatel” zmontowany został na stoczni remontowej armatora w La Malandiere, we wschodniej części Neuchatel. Wodowanie odbyło się 9 maja 1912. Próby zdawcze przeprowadzone zostały z powodzeniem 13 czerwca, ku obopólnemu zadowoleniu stoczni i armatora. Oficjalnie „Neuchatel” wszedł do służby 15 czerwca 1912 roku.

    Wodowanie „Neuchatela” w La Maladiere 9 maja 1912. Foto zbiór Bickel:

    abload.de/img/nr83lok0x.jpg

    Krótko po zwodowaniu w porcie La Maladiere:

    abload.de/img/nr577ojyc.jpg

    „Neuchatel” i „Friebourg” miały przywrócić marzenia o wznowieniu najdłuższej jurajskiej linii z Biel na jeziorze Bielersee do Yverdon w południowej części Neuenburgersee. Nie wyszło to jednak jak planowano. Po ukończeniu budowy linii kolejowej Jura – Südfuss zmalała gwałtownie liczba pasażerów na parowcach. Żegluga musiała ograniczyć się do krótszych kursów, Neuenburg – Estavayer i Neuenburg – Murten. Po wejściu do służby „Friebourga” w 1913 roku, „Neuchatel” otwarł jak zaplanowano połaczenie Neuenburg – Biel, a bliźniak przedłużał trasę z Neuenburga do Yverdon. Oczywiście, tak było na początku. Później wszystko ulegało ciągłym zmianom, aż do rejsów turystycznych włącznie.

    Dane techniczne parowca „Neuchatel” z chwilą wejścia do sluzby:
    długość całk............................................................................................................................48,50 m
    szerokość........................................................................................................................6,00/11,00 m
    wysokość boczna..............................................................................................................2,40/2,85 m
    średnie zanurzenie pusto/zał.........................................................................................1,035/1,225 m
    wyporność pusto........................................................................................................................153 t
    pasażerów...................................................................................................................................550
    załoga...................................................................................................................7, od 1922: 5 osób

    Napęd statku stanowiła dwucylindrowa, ukośnie leżąca maszyna parowa podwójnego rozprężania na parę przegrzaną o mocy 350 KM. Cylindryczny kocioł płomienicowo - płomieniówkowy o dwóch płomienicach. Zarówno maszyna jak i kocioł zbudowano w macierzystych zakładach Escher-Wyss w Zurychu.

    Maszyna parowa:
    skok tłoka..............................................................................................................................1000 mm
    średnice cylindrów............................................................................................................420/800 mm
    moc..........................................................................................................................................350 KM
    średnia prędkość na próbach.....................................................................23,5 km/h przy 56 obr/min
    średnica podziałowa kół łopatkowych......................................................................................2,60 m
    ilość łopatek...................................................................................................................................9
    wymiary łopatek..........................................................................................................600 x 2100 mm

    Doskonałe, firmowe zdjęcie zakładów Escher - Wyss ukazuje zwartą i nowoczesną maszynę parową "Fribourga", tuż przed jej zabudowaniem, „Neuchatel” miał identyczną. Bardzo dobrze widoczne sterowanie systemu Joya, odprowadzone od posuwistego rochu krzyżulca. Foto EWZ:

    abload.de/img/nr90o4jbl.jpg

    Kocioł parowy:
    cisnienie robocze......................................................................................................................10,5 at
    średnica kotła........................................................................................................................2593 mm
    długość kotła.........................................................................................................................3620 mm
    średnica plomienic..................................................................................................................800 mm
    średnie zużycie węgla........................................................................................................8,13 kg/km

    Otwarty pokład dziobowy przeznaczony był dla pasażerów 2. klasy. Twarde lawki były bez oparć...
    Zadaszony, ale na burty otwarty pokład rufowy należał do 1. klasy. Wzdłuż burt znajdowały się stoły, a ławki miały oparcia! Osiowo ustawiono siedzenia plecami do siebie. Środkową część pokładu głównego zajmowała hala z otwartym szybem maszynowni, przez który pasażerowie mogli obserwować pracę maszyny parowej. W tamborach kół łopatkowych były kuchnia, kasa, toalety i pomieszczenia załogowe. W rufowej części pokładu dolnego znajdowała się restauracja 1. klasy. Niestety, jej okna zaprojektowano zbyt wysoko co przeszkadzało w obserwacji krajobrazu. Pod pokładem na dziobie znajdowała się wyposażona w bulaje restauracja 2. klasy.

    Restauracja pierwszej klasy na „Neuchatel”. Zdjęcie wykonane w pierwszych dniach służby statku. Nie było luksusu, ale przytulnie. Foto LNM:

    abload.de/img/nr85vvkem.jpg

    Po wybuchu pierwszej wojny światowej i przymusowej oszczędności paliwa, eksploatacja obydwu parowców uległa znacznemu ograniczeniu. Po zakończeniu działań wojennych wracała do normy, ale bardzo powoli.
    Obydwa bliźniaki z Neuenburgersee były bardzo „oszczędnie” eksploatowane. W okresie od 1920 do 1939 robiły średnio 3555 km rocznie i pozostawały w eksploatacji średnio 46 dni w roku. Nie za dużo. Od chwili wejścia do eksploatacji, do 1939 przebyły po równo 109.000 km. Co to jest z milionami kilometrów bocznokołowców z innych szweicarskich jezior...

    Podczas kapitalnego remontu zimą 1953/54, kompletnie wyremontowano maszynę parową, a kocioł przebudowano na opalanie paliwem płynnym. Pozwoliło to zredukować załogę o jedną osobę. Przy okazji „Neuchatel” otrzymał instalację głośnikową.

    Następny grubszy remont przeszedł „Neuchatel” podczas przerwy nawigacyjnej 1958/59. Wtedy to m.in. unowocześniono instalację sanitarną. Dolną część do tej pory całkowicie czarnego komina pomalowano na kolor ciemno żółty.
    Na zdjęciu w letnią, słoneczną niedzielę roku 1964 w porcie Estavayer:

    abload.de/img/nr50r5kks.jpg

    W porcie Biel na jeziorze Bielersee, 1966:

    abload.de/img/nr622qj2r.jpg

    „Neuchatel” przechodzi pod mostem w La Sauge na Broye – Kanal, 1968. Foto Sebastien Jacobi:

    abload.de/img/nr26uejp9.jpg

    Koniec parowca przyszedł niespodziewanie. Z końcem sezonu 1968 był przygotowywany do przezimowania i wszyscy przekonani byli że może być eksploatowany jeszcze przez wiele lat. Niestety, inspekcja kotła wypadła bardzo niekorzystnie – nadawał się tylko do wymiany. Nowy kocioł kosztował 100.000 franków, których armator nie chciał zainwestować w stary statek.
    Po 57 latach służby i przebyciu 194.697 kilometrów, „Neuchatel” został wycofany z eksploatacji i przeznaczony do sprzedaży...

    "Neuchatel" mija Chez-le-Bart w ostatnim roku swojej służby. Foto Sebastien Jacobi, 1968:

    abload.de/img/nr27dmjok.jpg

    Tutaj również w ostatnim roku służby sfotografowany podczas wizyty w porcie w Biel. Biel w rzeczywistości odwiedzał bardzo rzadko. Foto Ziegler:

    abload.de/img/nr85au8kwh.jpg

    Przez cały rok 1969 parowiec przestał w porcie Neuchatel czekając na kupca. W końcu nabyła go firma Neuchaflotte za śmieszne 20.000 franków. Statek przepransportowano do portu La Malandiere w celu przebudowy na pływającą restauracją. Prace nad adaptacją trwały póltora roku i kosztowały 1,5 mln franków. Jednym z grzechów przebudowy było lekkomyślne zezłomowanie historycznej maszyny parowej (kocioł tak i tak był zużyty). Obydwa koła łopatkowe obcięto w połowie, aby uzyskać więcej miejsca na kuchnię i garderobę. Ściany działowe, czyli szoty zdemontowano - potrzebna była duża powierzchnia na bar z dancingiem. Trzeba przyznać - mimo że dużo oryginalnych elementów bezpowrotnie zniszczono - że całość prac przeprowadzono z całą starannością i miłością do detali. Gotowy statek ustawiono w porcie Neuchatel, w jego południowo – zachodniej części. Jako pływajacą restaurację nazwano go „Au vieux vapeur” („Na starym parowcu”). Uroczyste otwarcie odbyło się 13 czerwca 1971 roku.

    Widok na wnętrze pływającej restauracji wkrótce po jej otwarciu. Foto Privatarchiv:

    abload.de/img/nr28j7kq3.jpg

    Port w Neuenburgu latem ok.1980. Dawny „Neuchatel” jako pływająca restauracja przycumowany przy zewnetrznym molo. Dawna kartka pocztowa:

    abload.de/img/nr31vhkqb.jpg

    Zimą statek był zawsze przeholowywany w północno – zachondi kąt portu. Wtedy goście nie mieli tak daleko i nie byli wystawieni na zimne powiewy wiatru. Foto Sebastien Jacobi, 1979:

    abload.de/img/nr31a7xjbe.jpg

    Tylko jeden jedyny raz jako pływająca restauracja był „Neuchatel” wyciągnięty na pochylnię. Stocznia La Poissiene, Onnens. Foto Sebastien Jacobi, 17.03.1984:

    abload.de/img/nr30rsjy5.jpg

    W roku 1999 restauracja przeznaczona została do sprzedaży. Nowy własciciel ustawił dawnego „Neuchatela” w południowo – wschodnim kącie basenu portowego, żeby goście mieli bliżej do hali garażowej. Statek otrzymał nową nazwę: „Au bateau” („Na statku”). Po wzlotach i upadkach restauracja została 31 grudnia 2006, po 35 latach istnienia definitywnie zamknięta.

    W ostatnich latach jako pływająca restauracja:

    abload.de/img/nr60xzjwd.jpg

    Trochę nostalgii: podczas gdy starsza generacja z łezką w oku wspominała rejsy starym parowcem z piękną, cichą maszyną parową, to młodszej parowiec kojarzył się nierozerwalnie z upojnymi dancingami w pięknej pływającej restauracji. W końcu przez 35 lat była nierozerwalnie związana z krajobrazem portu w Neuchatel...
    Ale nie był to koniec statku. Teraz zaczynało się jego trzecie życie, o czym wkrótce.

    Już raz pisaliśmy na naszj Stronie o parowcach "Neuchatel" i "Fribourg". Można też poczytać o Jurajskich Drogach Wodnych. Jest też mapka: https://www.zegluga-rzeczna.pl/galler...nburgersee
    - 25.12.2021 13:49
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (2)100 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies