Musze dorzucić kamyczek do ogródka własnej tezy o kanale.
Słownik geograficzny królestwa polskiego wydany w latach 1880-1902 nie potwierdza istnienia kanału w tym miejscu. I tak:
-hasło Warta:
http://dir.icm.ed...m_XIII/104
Na końcu tej strony i na początku następnej mowa jest o tym, że Warta i Wisła nigdy bezpośredniego połączenia kanałem nie miały.
-hasło Łęczyca
http://dir.icm.ed.../Tom_V/651
Od początku drugiego słupka tekstu na stronie- mowa o tym, że Bzura płynęła prawdopodobnie dawniej (również) w stronę Warty. O kanale znów tyle,że miał być.
-hasło Ner
http://dir.icm.ed...Tom_VI/954
Niekonsekwentnie- mowa o tym, że Ner płynął kiedyś pradoliną do Bzury. Akurat to jest mało istotne co gdzie płynęło, może wbrew przypuszczeniom autorów było zawsze tak jak teraz. Istotne jest że pradolina pomiedzy Nerem i Bzurą była i jest płaska i że nasi przodkowie dawno to zauważyli i zamierzali wykorzystać. Zamierzali, albo wykorzystali.
Może i kanału nie było, ale z drugiej strony cytowany słownik, jakkolwiek bardzo ciekawy i bardzo obszerny, podobno zwierał bardzo dużo błędów merytorycznych z racji na swoje rozmiary i to, że autorzy nie wiedzieli nic o kanale, to też jeszcze nie dowód,że on nie istniał.
Przy okazji tego słownika chciałem zwrócić uwagę na inne połączenie dorzeczy Wisły i Warty (via Noteć), które jako droga śródlądowa istniało na 100% i funkcjonowało około 300-500lat do XVwieku. Chodzi o Kanał Bachorze i częściowo rzekę Zgłowiączkę, które pozwalały na żeglugę pomiędzy Włocławkiem i Kruszwicą.
Dzisiaj Bachorze to niewielki rów przecinający północne Kujawy śladem pradoliny Wisły
http://www.polska...on/5376.id
hasło Bachorza:
http://dir.icm.ed...y/Tom_I/77
O kanale jest mowa także w haśle Gopło:
http://dir.icm.ed...Tom_II/684
Polecam przeczytać uważnie tekst o Gople ze względu na opis zmian poziomu wód w jeziorach na Kujawach. Wiadomo, że Gopło miało kiedyś wyższy poziom (choć nie o 10m jak podają niektóre źródła, bo wówczas cała Kruszwica i znaczna część Kujaw byłyby pod wodą, ale np. najwyższy punkt w pradolinie Bachorza, to tylko 5m wyżej niż obecny poziom Gopła), ale nie tylko Gopło miało wyższy poziom, chociaż, na przykład, wg autorów Słownika na dnie jeziora Gosławickiego znajduje się zatopiona wieś, a przez jezioro Licheńskie biegła droga zatopioną dziś groblą.
Jez.Gosławickie jeszcze na mapie z 1839r jest dużo mniejsze:
ftp://mapy.ziomal..._Konin.gif
w miejscu gdzie na mapie zaznaczony jest Młyn Olszowy jest teraz woda.
A to już świadczy o tym, że nie wszędzie było tylko "wyżej". Choć może wieś i groblę zatopiły sztuczne podpiętrzenia jezior (??) Nie było to jednak udziałem budowy elektrowni i kopalni w tych okolicach, bo Gosławickie jest mniej więcej obecnego kształtu już na mapie z 1933r
http://www.mapywi...300dpi.jpg
Tak czy inaczej akweny i rzeki, po których odbywała się żegluga -połączona w jeden system- mogły wyglądać inaczej niż możemy sobie to dzisiaj wyobrazić. Na przykład rzeka Goplenica, która niegdyś żeglowna- dziś nie istnieje.