O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Zamieszkać na wodzie

Ostatnia aktualizacja 10 lat temu
witekwitekUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Wytłumacz proszę dlaczego styropiam do drewna tak a do stali nie?
Jak po "zalaniu" pianką stalowego kadłuba skontrolować jego stan
chodzi o korozje.
I jeszcze to pianka ma zamknięte pory tylko gdy się jej nie tnie i nie szlifuje, taki efekt uzyskamy tylko gdy piankę wtłoczymy w zamknięą przestrzeń.
pozdrawiam Witold Brodziński
K
kaczor_gUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Oczywiście po zapiankowaniu nie ma możliwości rewizji stanu kadłuba dlatego przed tym należy go zabezpieczyć na "wieki wieków amen"
dziś takie możliwości dają zestawy farb epoksydowych
no i z oczywistych względów nie można zapiankować całego kadłuba - ja rekomendowałem pozostawienie niezapiankowanych zęz, tak żeby w razie awarii można było zlokalizować przeciek.

Kwestia zamkniętych porów nie ma związku z późniejszą obróbką to cecha materiału są pianki z otwartymi porami (większość zwykłych budowlanych - montażowych) podobnie styropian również ma otwarte pory. Otwarte pory umożliwiają wniknięcie gazu jakim jest para wodna w strukturę - wiadomo gaz jak to gaz wniknie przez każdą barierę. I nie ma problemu póki odpowiednia jest temperatura i wilgotność - pozostaje gazem i tylko nieznacznie może pogorszyć parametry izolacyjne. Problem spory powstaje wówczas gdy temperatura osiąga tzw. punkt rosy i gaz zamienia się w ciecz. Idealnie pokazuje to zjawisko "syndrom zaparowanych okularów" - wchodzimy do pomieszczenia z zimnego dworu i nagle szkła parują . To po prostu para wodna zawarta w pomieszczeniu wykrapla się na elemencie, który posiada temperaturę poniżej punktu rosy.
A teraz wyobraźmy sobie mieszkanie na barce, wyizolowane warstwą np wełny mineralnej lub styropianu, w której to warstwie gdzieś pojawia się punkt rosy, a co gorsza przenikająca para wodna nie ma ujścia - gaz im bardziej nasycony tym mniejsza wyższa temperatura punktu rosy, bo stalowe burty bez wentylacji uniemożliwiają odprowadzenie jej nadmiaru.
Po kilku latach dramat, wełna się zsuwa, styropian nasącza się prawie jak gąbka (może tu przerysowałem). W każdym razie materiały tracą swoje właściwości izolacyjne. Stąd np przy dachach bardzo ważna jest ich właściwa wentylacja.
Tak w skrócie wygląda ten mechanizm.
Nie ma tego problemu ( w takiej skali) jeśli struktura przegrody pozwala na dyfuzję gazu na zewnątrz - klasyczna sytuacja izolacji budynku. To tak w skrócie. Bo to dość zawiłe zagadnienie z fizyki budowli .
Dla zobrazowania skali zjawiska kondensacji powiem tylko, że na przedstawionym statku zanim został wyizolowany wiosną i jesienią z samej kondensacji na burtach i pokładzie w ciągu tygodnia wykraplało się ok 1,5m3 wody w zęzie ! Czysty pomalowany statek, zamknięty i suchy (świeżo po remoncie) tyle nabierał wody "z powietrza".
Oczywiście im się robiło cieplej tym szybciej to odparowywał gdzieś w połowie maja, września zjawisko wizualnie zanikało. To daje obraz problemu.
Edytowany przez kaczor_g dnia 05.02.2010, 12 lat temu
witekwitekUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Jeśli nie chodzi o pianki budowlane to o jakie czy pianka z płyt warstwowych tzw. obornickich czymś się różni ? Styropian jest to granulat polistyrenu który w czasie produkcji pod wpływem gorącej pary wodnej zwiększa objętość tworząc zwartą lecz przepuszczalną strukturę .Styropian nie powstaje jak pianka gdzie pod wpływem gazu następuje spienienie a co zatym idzie porowatość tego materiału. Styropian nie jest materiałem porowatym i wchłania wilgoć w znikomym procęcie do swej objętości co ma bardzo mały wpływ na jego właściwości izolacyjne.Porównywanie styropianu do wełny mineralnej jest niewłaściwe.:)
K
kaczor_gUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Akurat pianka z płyt obornickiej ma otwarte pory
pianki o których piszę są dwuskładnikowe, nakładane specjalnym zestawem, który umożliwia zmieszanie składników, w piankach budowlanych "zwykłych" czynnikiem utwardzającym jest para wodna zawarta w powietrzu
zamknięte pory czuć również w portfelu takie piany są ok 3 razy droższe od "normalnych"
Co do styropianu to trudno mi dyskutować, z bez obrazy, brakiem elementarnej wiedzy.
Proszę zrobić doświadczenie: zważyć 10cm3 styropianu dokładną wagą, wsadzić do garnka z parą wodną na kilka godzin i porównać po wyciągnięciu wagę. Ja widziałem styropian z barek z którego można wyciskać wodę....

Materiał jest porowaty jeśli jego gęstość objętościowa jest mniejsza niż gęstość właściwa. W skrócie:
stal jest prawie idealnym materiałem nieporowatym więc przewodzi doskonale ciepło, jest bardzo złym izolatorem termicznym
np styropian jest materiałem ultra porowatym dzięki temu ma dobre właściwości izolujące
podobnie np pustaki z siporexu są porowate - pływają ich ciężar objętościowy jest mniejszy od ciężaru wody.
porowatość to jedna cecha, która zapewnia dobre parametry izolacyjne
a charakter (zamknięte/otwarte) porów to zupełnie inna kwestia.
Edytowany przez kaczor_g dnia 06.02.2010, 12 lat temu
witekwitekUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Szanowny kolego moje wątpliwości wynikają z braku wiedzy w tym temacie i dlatego prosiłem o ich rozwianie. Jednak Twoje wyjaśnienia nie przekonały mnie. Jak sam zaznaczyłeś izolacja z pianki poliuretanowej jest droga więc chcę być na 100%
pewien że jest to właściwa i jedyna metoda.
Pozdrawiam Witold Brodziński:)
M
MichalomegaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 12 lat temu
A ja chciałbym się spytać czy ktoś zajmuje się robieniem kadłubów z siatkobetonu? Ktoś kto ma doświadczenie.
K
kaczor_gUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
kolego Witku odpowiadam,
z izolacją na statku problemy są dwa
1. Odpowiednia izolacja z punktu widzenia różnicy temperatur - to zadanie spełnia dowolny izolator - im cieńszy tym lepszy. Przestrzeń na statku jest ograniczona.
2. Odpowiednie rozwiązanie problemu wentylacji - cyrkulacji pary wodnej i miejsc gdzie może się potencjalnie wykraplać.
Tu są dwa rozwiązania:
a) można parę wodną zlikwidować przy pomocy temperatury,wysoka temperatura, którą jesteśmy w stanie utrzymać przez długi czas, powoduje wysuszenie powietrza (zmniejszenie wilgotności - czyli nasycenia powietrza parą wodną)
Jest energetycznie nieracjonalne. Nie jest również zdrowe dla człowieka na dłuższą metę - to wiedzą wszyscy mieszkańcy przegrzanych blokowisk.
b) można zminimalizować miejsca powierzchnie wykraplania się pary wodnej - (zjawisko pocenia się, przy dużej wilgotności, występuje czasem, nawet przy różnicy temperatur ok 5C, tzn para wodna się wykrapla jeśli temperatura burty wewnątrz ma temp. 15 (tyle co powietrze na zewnątrz) natomiast temperatura w pomieszczeniu w statku wynosi 20C.
I tu cały problem.
Można wyłożyć burty styropianem, wełną, ale tam zawsze przeniknie para wodna, która się wykropli częściowo na burcie, częściowo w izolatorze (bo przez izolator musi przeniknąć).
Problem znika gdy burta jest całkowicie ściśle wyizolowana uniemożliwiając parze wodnej dyfuzję w kierunku burty. Tak się dzieje w przypadku pianki.
Problemu nie ma w budownictwie ponieważ przegrody są skonstruowane w ten sposób, że izolatory są zabudowane od zewnątrz. Takie rozwiązanie jest na ogół wykluczone na statkach.

To tak w skrócie.
PS np Dar Pomorza zbudowany w 1909 elementy stalowe w pomieszczeniu miał malowane farbą z korkiem to w jakimś zakresie eliminowało ten problem.
Edytowany przez kaczor_g dnia 13.02.2010, 12 lat temu
R
RysiekUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Kolega kaczor_g chyba wie co pisze. Brzmi to bardzo profesjonalnie.
T
tiktakUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Witam wszystkich a oto co znalazlem w temacie izolacji kadluba .
http://www.spray-...lation.htm
witekwitekUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
kolego kaczor_g teraz mam pełniejszy obraz tego problemu
pozdrawiam Witold Brodziński:)
K
kaczor_gUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
dodam jeszcze na koniec, że w omawianym konkretnym przykładzie piana była niepalna (gaśnie po odjęciu źródła ognia) oraz miała atest loyda
na stronie którą podał tiktak jest parametr:
Closed Cells ASTM D-2856 >90% 92% - to właśnie charakterystyka opisująca ilość zamkniętych komórek

Jeśli ktoś zamówi tam zestaw to proszę się pochwalić wrażeniami, faktycznie jest to sporo tańsze ok 3000zł za 1,4m3 ( o ile dobrze rozumiem cennik)
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 12 lat temu
Wklejam fotki barek betonowych, ktore sie znajduja na rzece Medway w Anglii. Fotki przysłał Wojciech Rybarczyk

www.zegluga-rzeczna.pl/images/beton/gillingham-134.jpg

www.zegluga-rzeczna.pl/images/beton/gillingham-136.jpg

www.zegluga-rzeczna.pl/images/beton/gillingham-138.jpg

www.zegluga-rzeczna.pl/images/beton/gillingham-140.jpg
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 18.02.2010, 12 lat temu
witekwitekUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
www.marinetek.net
na tej stronie prezętowane są pontony z siatkobetonu przeznaczone do budowy domów na wodzie
pozdrawiam Witek
K
kaczor_gUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_P2133954.jpg
budowany od podstaw na Osobowicach we Wrocławiu. Właściciel lekko szalony, ale w pozytywnym sensie.
Właściwie to Dom na Lodzie :):) czego nie widać na zdjęciu Pana Janusza Fąfary - jak okiem sięgnąć śnieg.
Konstrukcja pływaka jest dość prymitywna to styropian zabetonowany.zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/16052009%28005%29.jpg - to stan z wiosny 2009
z tego co widziałem to Holendrzy robią to prościej - po prostu budują betonową skrzynię, która ma odpowiedni wypór żeby zbudować na niej dom. Jako naród oszczędny by nie powiedzieć skąpy oszczędzają w ten sposób na styropianie - to koszt podobny do 1m3 betonu więc trochę faktycznie zaoszczędzają.
No i ma dostęp do zęzy :) Łatwo się zorientować przy ew. przebiciach/przeciekach
Edytowany przez kaczor_g dnia 23.02.2010, 12 lat temu
M
MichalomegaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 12 lat temu
Kto może taką barkę z siatkobetonu zrobić? Wiem że pytanie proste ale do głowy mi nic nie przychodzi.
Pełno w necie firm które robią łajby z drewna a jeszcze więcej z plastiku ale z betonu nie.
K
kaczor_gUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
jak masz projekt to zrobi ci to 2 cieśli i 2 zbrojarzy w 2 dni :) na tym polega prostota betonu. Ale trzeba mieć projekt - proponuję skontaktować się z gościem http://domynawodzie.pl/kalendarium.html
witekwitekUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
W Gorzowie dało by się to zbudować są warunki i odpowiedni fachowcy lecz tronsport na miejsce postoju to chyba spory koszt.
Dzisiaj mamy spotkanie w Gorzowskiej stoczni porozmawiam z ludźmi i dam znać.
Pozdrawiam Witek
K
kaczor_gUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Zbudować w Gorzowie żeby przepchać do Warszawy?
To się mija z celem i może być niewykonalne - z uwagi na nieżeglowną Wisła.
Fachowcy od betonu w Warszawie nie różnią się istotnie cenowo (w skali projektu) od ludzi z Gorzowa.
To jest jeszcze pytanie jaką ostatecznie technologię przyjmiesz.
Wiem, że w Płocku są magicy, którzy potrafią zrobić różne cuda. Centromost raczej się w to nie będzie bawił, ale zapytać/pojechać warto.
M
MichalomegaPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 12 lat temu
No właśnie, sam nie wiem jak to ugryzć bo... Panowie co mają doświadczenie z cementem i budowaniu ścian, to od budowania domów a łajba to łajba. Niby ten sam materiał.
Sam nie będe mógł się w tym grzebać bo paćki cementu w ręku nie miałem a po za tym zdaje sobie sprawę z trudności jakie moge napotkać.
Mieszkam w bloku, miejsca brak na takie budowanie a szczególnie tej wielkości. Po za tym czas jaki mógłbym na to przeznaczyć a raczej brak czasu. Może gdybym miał znajomego który miałby jakies pojęcie na ten temat i miejsce by sie znalazło, to z 3 - 4 tygodnie urlopu bym wziął.
Wiem ile grzebania jest przy starych samochodach i własnoręcznych naprawach. Ale ja chciałbym w tym mieszkać a nie eksperymentować bo to tylko zwiększa koszta.

Do osoby która buduje ten sławny dom na wodzie to zadzwonie na dniach. Mam kilka pytań.

Tak powoli składamy sobie do kupy z dziewczyną. Choć, od momentu jak jej powiedziałem że taka barka powinna być z betonu to uważniej na mnie patrzy czy gdzieś moja wyobrażnia nie idzie zbyt daleko.
Co do projektu to mam tez pewne obawy czy ktos w naszym kraju ma doświadczenie w tym temacie i uwzględni wszystko co powinno być.

Na dzień dzisiejszy po rozmowach z ludzikami którzy zajmują sie izolacja cieplną wiem tyle że najlepszym materiałem jest pianka poliuretanowa o której było juz tu pisane.
Edytowany przez Michalomega dnia 24.02.2010, 12 lat temu
S
SeehundUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
@Michalomega. Śledzę ten temat i jeśli miałbym Ci coś poradzic widząc jak do tego się zabierasz to lepiej pozostań w swoim bloku.Woda i życie na niej to nie jest ogródek z altanką ale PRACA, PRACA, PRACA i jeszcze raz PRACA. Uświadom to sobie, spokojnie przemyśl i podejmij właściwą decyzję czego Ci serdecznie życzę.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies