O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Polskie "Holendry"

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Po przybyciu do Polski pierwszych holowników zamówionych w Holandii, Zespół Konstrukcyjny przy Dyrekcji Stoczni Rzecznych we Wrocławiu opierając się na dokumentacji holowników typu "Świętopełk" opracował w latach 1949/50 kompletną dokumentację na holownik o mocy 250 KM przeznaczony głownie do obsługi portów w Koźlu i Gliwicach, a także do rejsów trasowych na Kanale Gliwickim. W zasadzie była to kopia tzw."małych holendrów". Różnice polegały na innym rozmieszczeniu pomieszczeń, innym kształcie rufy, która w przeciwieństwie do jednostek holenderskich była zaokrąglona. Po trzech latach od zakończenia prac nad zdecydowano się na budowę. Zlecenie otrzymała stocznia o nazwie Kozielskie Stocznie Rzeczne w Koźlu. Projekt i dokumentację opracowali: A. Kamiński, H. Giełdzik, B. Wiśniewski i G. Derewcka.

I. KADŁUB
Wykonano ze stali okrętowej węglowej o grubości od 8 do 10 mm o systemie wiązań poprzecznym metodą spawaną. Holownik posiadał 71 wręg w odstępach 400 mm. Pięć grodzi poprzecznych dzieliło kadłub na 6 przedziałów, zawierały one licząc od rufy:
1. skrajnik rufowy
2. pomieszczenia załogowe dla 5 osób
3. maszynownia
4. kotłownia
5. pomieszczenia załogowe dla 2 osób
6. skrajnik dziobowy
Pokład stalowy ryflowany. Holowniki posiadały nadbudowę stalową całkowicie spawaną w części dziobowej zaobloną. Mieściła ona świetlicę, kuchnię i sanitariaty, sterówka nierozbieralna. Wejścia do pomieszczeń znajdowały się z pokładu głównego poprzez drzwi. Światło dzienne do pomieszczeń dostarczały bulaje i okna. Jednostki posiadały dwa stery wypornościowe poruszane za pomocą sektora sterowego umieszczonego na rufie i osłoniętego gretingiem połączonego za pomocą wałków i łańcuchów z kołem sterowym znajdującym się w sterówce.
Dane techniczne:
Lc - 28, 00 m
B - 6,00 m
Hb - 2,00 m
Hc - 4,00 m
T - 1,00 m
Nośność - 37 t

II. MASZYNOWNIA
Podobnie jak w jednostkach holenderskich jako napęd zastosowano maszynę parową potrójnego rozprężania, trzy cylindrową typu compoud. Średnica cylindrów wynosiła: wysokiego 225 mm, średniego 370 mm i niskiego 600 mm. Skok tłoka wynosił 325 mm. Maksymalna ilość obrotów wynosiła 230 na minutę. Prąd dostarczał generator parowy o 4 kW dający prąd stały o napięciu 220 V. Producentem maszyn były ówczesne Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina w Poznaniu. Statki posiadały pompę parową o wydajności 40 ton na godzinę do awaryjnego usuwania wody z jednostek uległych awarii. Spaliny odprowadzone były do komina o wysokości 2,5 m, który był kładziony w kierunku rufy.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 03.12.2006, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
III. KOTŁOWNIA
Do wytwarzania pary zastosowano jeden kocioł płomieniówkowy dający ciśnienie robocze 16 atm. Powierzchnia grzewcza kotła wynosiła 84,3 m2. Producentem kotłów były Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina w Poznaniu. Opalany był on węglem, którego zasobnie mieściły się bo obu burtach. Do zasilania kotła służyły parowe pompy bezkorbowe.


IV. WYPOSAŻENIE
a. kotwiczne: dziobowa kotwica czterołamowa podwieszona na żurawiku dziobowym o wadze 150 kg. Opuszczana i podnoszona za pomocą ręcznej windy kotwicznej.
b. środki sygnałowe - maszt sygnałowy umieszczony w części dziobowej przy nadbudówce z lampami nawigacyjnymi, lampy nawigacyjne burtowe i rufowa, syrena okrętowa, dzwon okrętowy
c. środki ratunkowe - koła ratunkowe, kapoki, łódź towarzysząca podwieszana na żurawikach w części rufowej.
d. hak holowniczy oraz pałąk holowniczy na rufie
e. urządzenia cumownicze - sześć podwójnych pachołów cumowniczych rozmieszczonych równomiernie po obu burtach na dziobie, śródokręciu i rufie. Jeden pojedynczy umieszczony na dziobie w osi symetrii statku.

BOGUMIŁ

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1954r.;Kozielskie Stocznie Rzeczne, Kożle. Nr bud.B1/1 250/1
NOŚNOŚĆ:39 t
WYMIARY: długość- 28.26 m ,szerokość- 6.10 m, zanurzenie- 1.30 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania;3 cylindrowa.; producent: Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina, Poznań;1953r.;nr 1;moc:250 KM
PĘDNIK:1 śruba;PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.;ZAŁOGA:6 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1954: BOGUMIŁ - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław. Port Kożle.PL
1969: - wycofany.
197.: - złomowany.

BOGUSŁAW

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1954r.;Kozielskie Stocznie Rzeczne, Kożle. Nr bud.B1/2 250/2
NOŚNOŚĆ:41t
WYMIARY: długość- 28.32 m ,szerokość- 6.14 m, zanurzenie- 1.14 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania;3 cylindrowa.; producent: Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina, Poznań;1953r.;nr 1;moc:250 KM
PĘDNIK:1 śruba;PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.;ZAŁOGA:6 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1954: BOGUSŁAW - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław. Port Gliwice.PL
1969: - wycofany.
197.: - złomowany.

Może ktoś uzupełni. Uwaga - kopiowanie za podaniem żródła
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 03.12.2006, 17 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies