Nie powinno się mylić żeglugi i tradycji morskich ze śródlądowymi.
Żegluga rzeczna w obecnych czasach mimo swojego profesjonalizmu nie ma "mundurowej" struktury jaka obowiązuje jeszcze na morzu.Przykładem mogą być morscy piloci łabscy,którzy "muszą" nosić krawaty...
Patryk:
Cytat
Interesuje mnie bardziej, czy w żegludze zawodowej, prowadzone są dzienniki rejsów, jak podzielone są wachty, czy istnieją obowiązki nawigacyjne regulowane przepisami.
Odpowiadam na postawioną kwestię dotyczącą europejskiej żeglugi śródlądowej w Niemczech ( Holandia ma swoje przepisy ).
Tutaj obowiązują ścisłe przepisy, których egzemplarz musi znajdować się na każdym statku ( wymogi WSP - Policji Ochrony Wód ):
1.Rheinschifffahrtspolizeiverordnung (RheinSchPV)
"Reńskie żeglugowe rozporządzenie policyjne"
2. Binnenschifffahrtsstraßen-Ordnung(BinSchStrO)
"Regulamin śródlądowych dróg wodnych"
Regulują one WSZYSTKO i na ich podstawie karani są kapitanowie nie respektujący "żelaznych zasad" obowiązujących na rzekach i kanałach.
Obowiązkiem kapitana jest prowadzenie "dziennika jazdy" wypełnianego w odpowiednich rubrykach po każdej zakończonej dobie pracy statku i jego załogi.
Oprócz dzinników zalecany jest "Fahrtenschreiber", czyli "tachometr" pokazujący pracę silnika.Ma on plusy i minusy jak każde urządzenie kontrolne.Jednak po wprowadzeniu systemu AIS wszyscy ci "szpiedzy" przejdą do lamusa.
Przy kontroli policyjnej zawsze wymagane jest pokazanie prowadzonego dziennika.W razie "zapomnienia" wymierzana jest kara min. 30 euro, a za notoryczne łamanie przepiów można dostać kolegium od kilkuset do kilkutysięcy Euro kary.
Na Zachodzie wychodzi się z zasady, że "porządku uczy się przez karanie finansowe" i to dość wysokie.
Moją najwyższą karą jaką miałem zapłacić wynosiła 100 tys. DM (Marek Zachodnioniemieckich).
Tylko dzięki ubezpieczeniu adwokackiemu i korzystnej dla mie interpretacji przepisów zmniejszono ją na 1800 DM plus 1200 DM kosztów adwokackich pokrytych przez ubezpieczenie.
Znam kapitanów, którzy do dzisiaj spłacają (raty) swoje kary wynoszące ponad 25 tys.DM za fałszowanie dokumentów (dzienników) statkowych.
Dla każdego statku przypisany jest odpowiedni "system pracy".
1.Obowiązującymi systemami w/g (RheinSchPV) "czerwony dziennik" są:
A1, tj. 14 godz. pracy statku od 6:00 do 20:00
A2, tj. 18 godz. pracy statku od 5:00 do 23:00
B , tj. 24 godz. pracy statku od 0:00 do 24:00
obowiązuje do tego tabela wielkości statków i wymaganej załogi.
2.Obowiązującymi systemami w/g (BinSchStrO) "niebieski dziennik" są:
A,B,C,D... obowiązuje do tego tabela wielkości statków i wymaganej załogi.
Oczywiście nie trzeba tego znać na pamięć, bo jak nas uczono w szkole żeglugi przy Brücknera 10 we Wrocławiu są dwie zasady:
1.".... inteligentny kapitan powinien wiedzieć gdzie to ma znaleźć, a nie uczyć się tego na pamięć..."
2."... nie znajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania..."
Później rutyna robi już swoje, a kto popełnia błędy "słono" za nie płaci w walucie Euro.
Nie wiem czy ten mój krótki "wykład" przybliżył Ci tajniki wiedzy żeglugowej na śródlądziu ?
Pozdrawiam