AIS (Automatic Identification System - System Automatycznej Identyfikacji) jest systemem nadawczo-odbiorczym służacym do rozgłaszania wielu informacji na temat statku. Są to m.in. nazwa statku, MMSI, pozycja geograficzna, prędkość, kurs, ilość załogi i wiele,wiele innych. Informacje te można podzielić na statyczne i dynamiczne.
Informacje statyczne:
Informacje te są wprowadzane ręcznie do sytemu, większość jednorazowo w trakcie konfiguracji a część przed każdym rejsem.
Identyfikator statku (MMSI) (Standard IMO AIS)
Nazwa statku (Standard IMO AIS)
Radiowy numer identyfikacyjny (Standard IMO AIS)
IMO Numer (Standard IMO AIS / w żegludze śródlądowej nie używany)
Typ statku i rodzaj ładunku (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej)
Długość całkowita (dm) (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej)
Szerokość całkowita (dm) (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej)
Europanumer (ENI) (tylko dla AIS w żegludze śródladowej)
Typ statku (ERI) (tylko dla AIS w żegludze śródladowej)
Statek załadowany/pusty (tylko dla AIS w żegludze śródladowej)
Informacje dynamiczne
Są to informacje zmieniające sie w trakcie ruchu statku pobierane do systemu z wbudowanego odbiornika GPS oraz z podłączonych
do sytemu zewnętrznych czujników .
Pozycja (WGS 84) (Standard IMO AIS)
Prędkość (Standard IMO AIS)
Kurs (Standard IMO AIS)
Kierunek jazdy (Standard IMO AIS)
Prędkość obrotowa statku (Standard IMO AIS)
Dokładność pozycjonowania (GNSS/DGNSS) (Standard IMO AIS)
Data i dokładny czas określenia pozycji (Standard IMO AIS)
i wiele innych szczegółowo opisanych w dokumencie Centralnej Komisji Reńskiej "Standard Schiffsverfolgung und Aufspürung in der Binnenschifffahrt"
http://www.ccr-zkr.org/Files/ris/vtt1...t101_d.pdf
Elementy systemu
Jak widać na powyższym obrazku standardowo w skład zestawu wchodzi jednostka centralna, antena GPS i antena VHF.
System umożliwia również podpięcie dodatkowych czujników takich jak np. czujnik predkości obrotowej itp.
Funkcjonalnie jednostkę centralną można podzielić na:
- odbiornik sygnału GPS
- nadajnik i odbiornik VHF
- odbiornik VHF DSC
- dwa odbiorniki TDMA
- komputer sterujący pracą całego zestawu
- standardowe elektroniczne łącze morskie (IEC 61162/NMEA 0183), aby zapewnic możliwość uzyskania zobrazowania oraz podłączenia
sensorów do AIS.
Często jednostka centralna składa się fizycznie z dwóch części tak jak w przypadku R4 AIS Class A
Transponder System firmy SAAB. Wyświetlacz montuje się w sterówce, natomiast transponder w dowolnym miejscu dogodnym ze względów montażowych.
Jak to działa ?
Na początku chciałbym zaznaczyć że istnieją dwie klasy urządzeń A.I.S - klasa A i klasa B. W dużym skrócie moźna powiedzieć że klasa A tych urządzeń jest przeznaczona do użytku na statkach co do których przepisy nakładają obowiązek używania sytemu AIS. W przypadku morza są to przepisy IMO (International Maritime Organization) a w przypadku np. żeglugi śródladowej na Renie - przepisy Centralnej Komisji Reńskiej. Urządzenia klasy B stosuje się głównie na jachtach. W związku z tym wszystko o czym tutaj piszę dotyczy urzadzeń A.I.S. klasy A.
Każdy system A.I.S. pracuje na dwóch kanałach VHF - AIS 1 (161,975 MHz) i AIS 2 (162,025 MHz). Informacje statyczne są wysyłane raz na 6 minut, natomiast informacje dynamiczne częściej, Odstęp czasowy dla informacji dynamicznych jest uzależniony od prędkości statku, im statek płynie szybciej tym częściej podaje informacje o swoim położeniu, prędkości itp.Czas został w systemie A.I.S. podzielony na okienka o długości 26,6 milisekund każde.
Zanim system zacznie nadawać, nasłuchuje i oblicza kiedy będzie następne wolne okienko. Wysyła informacje w czasie trwania tego okienka i jednocześnie rezerwuje sobie kolejne okienko czasowe na następną transmisję. Dzięki temu pozostałe nasłuchujące systemy "wiedzą" kiedy nie nadawać.Informacje nadawane są na dwóch kanałach radiowych dla zwiększenia niezawodności.
W czasie gdy system nie wysyła informacji, czyli przez większość czasu, zbiera dane wysyłane w tym czasie przez inne statki czy stacje brzegowe i wyświetla je na monitorze lub wyświetlaczu.
Zastosowanie
I tu się zaczynają schody. W podstawowej wersji urządzenia AIS posiadają stosunkowo niewielki wyświetlacz monochromatyczny na którym można zobaczyć inne statki nadające sygnał AIS w naszym zasięgu. Niestety tak informacja, być może nawet ciekawa, do prowadzenia typowej nawigacji na śródlądziu niewiele wnosi. Szerokie możliwości otwierają się dopiero przy zastosowaniu systemów typu TRESCO lub podobnych gdzie na ekranie komputera mamy zintegrowane informacje o otaczających nas obiektach, pochodzące z wielu źródeł takich jak : GPS, radar, AIS. Jeżeli dodać do tego precyzyjną mapę elektroniczną wyświetlaną na tym samym ekranie to trzeba przyznać że otrzymujemy potężne narzędzie wspomagające nawigację. Niestety takie rozwiązanie ma jedną wadę - cenę. Szczegóły na stronie firmy Periskal
http://www.periskal.com/
Przedstawione powyżej informacje wyszukałem w internacie, jeżeli znajdą się zainteresowani tematem to możemy trochę bardziej wgłębić się w system.