O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

A.I.S. - podstawowe informacje

Ostatnia aktualizacja 13 lat temu
P
przemyslawNowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
Witam, czy wiadomo od kiedy będzie wymagany system AIS w Niemczech i jakich rejonów będzie to dotyczyło?
Pozdrawiam
Przemysław
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
W nadchodzącym tygodniu barka na której pływam czyli "B.Litmeyer"
zostanie wyposażona w transponder AIS. Producent był tak miły że umieścił w sieci wiele materiałów na temat tego "ustrojstwa".
Można je ściągnąć stąd:
http://www.acrelectronics.com/ais/ais...inland.htm
Szczególnie polecam ściągniecie pliku demo.zip.
Jest bardzo fajny symulator tego urządzenia, można sobie "na sucho" potrenować bez obawy że się coś namiesza.
Edytowany przez Apis dnia 27.03.2017, 8 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Od marca 2011 zarząd portu Antwerpia wprowadza obowiązek posiadania AIS przez wszystkie barki wpływające na teren portu.
źródło:
http://www.nieuwsbladtransport.nl/nie...rt_in.html
M
malutkiPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 15 lat temu
Ciekawy temat,szczegolnie stronka http://www.marine...evel1=140# ,dzieki wielkie
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Jeżeli jeszcze kogoś interesuje temat AIS to zapraszam do mojego Chomika gdzie w katalogu
http://chomikuj.pl/Teos63/*c5*bbeglug...ronika/AIS
umieściłem kilka ciekawych dokumentów na ten temat. W miarę porządkowania zbiorów i dostępu do internetu będę dokarmiał zwierzaka.
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Dziękuję bardzo za miłe słowa, ale miałem nadzieję na dyskusję ;-)
Kontynuując temat chciałbym przedstawić linki do interesujących stron:
Na początek dwie galerie statków, na obydwu można obserwować co się z nimi (statkami) dzieje oraz umieszczać swoje fotki:
http://www.digital-seas.com/open_spac...eos63.html
http://www.marinetraffic.com/ais/defa...level0=100
oraz jedną stronę będącą kopalnią wiedzy na temat urządzeń AIS stosowanych na jachtach:
http://www.panbo.com/
M
MarandUżytkownik Użytkownik
Dodano 15 lat temu
Zdecydowanie dobry i zaslugujacy na szersze rozwiniecie temat.Gratulacje Teos.
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 15 lat temu
Świetna robota, Teos :D
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
AIS (Automatic Identification System - System Automatycznej Identyfikacji) jest systemem nadawczo-odbiorczym służacym do rozgłaszania wielu informacji na temat statku. Są to m.in. nazwa statku, MMSI, pozycja geograficzna, prędkość, kurs, ilość załogi i wiele,wiele innych. Informacje te można podzielić na statyczne i dynamiczne.

Informacje statyczne:

Informacje te są wprowadzane ręcznie do sytemu, większość jednorazowo w trakcie konfiguracji a część przed każdym rejsem.
Identyfikator statku (MMSI) (Standard IMO AIS)
Nazwa statku (Standard IMO AIS)
Radiowy numer identyfikacyjny (Standard IMO AIS)
IMO Numer (Standard IMO AIS / w żegludze śródlądowej nie używany)
Typ statku i rodzaj ładunku (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej)
Długość całkowita (dm) (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej)
Szerokość całkowita (dm) (Standard IMO AIS / inny dla żeglugi śródlądowej)
Europanumer (ENI) (tylko dla AIS w żegludze śródladowej)
Typ statku (ERI) (tylko dla AIS w żegludze śródladowej)
Statek załadowany/pusty (tylko dla AIS w żegludze śródladowej)

Informacje dynamiczne

Są to informacje zmieniające sie w trakcie ruchu statku pobierane do systemu z wbudowanego odbiornika GPS oraz z podłączonych
do sytemu zewnętrznych czujników .
Pozycja (WGS 84) (Standard IMO AIS)
Prędkość (Standard IMO AIS)
Kurs (Standard IMO AIS)
Kierunek jazdy (Standard IMO AIS)
Prędkość obrotowa statku (Standard IMO AIS)
Dokładność pozycjonowania (GNSS/DGNSS) (Standard IMO AIS)
Data i dokładny czas określenia pozycji (Standard IMO AIS)

i wiele innych szczegółowo opisanych w dokumencie Centralnej Komisji Reńskiej "Standard Schiffsverfolgung und Aufspürung in der Binnenschifffahrt"
http://www.ccr-zkr.org/Files/ris/vtt1...t101_d.pdf


Elementy systemu

zegluga.szympanstudio.pl/ais/ais1.jpg
Jak widać na powyższym obrazku standardowo w skład zestawu wchodzi jednostka centralna, antena GPS i antena VHF.
System umożliwia również podpięcie dodatkowych czujników takich jak np. czujnik predkości obrotowej itp.
Funkcjonalnie jednostkę centralną można podzielić na:
- odbiornik sygnału GPS
- nadajnik i odbiornik VHF
- odbiornik VHF DSC
- dwa odbiorniki TDMA
- komputer sterujący pracą całego zestawu
- standardowe elektroniczne łącze morskie (IEC 61162/NMEA 0183), aby zapewnic możliwość uzyskania zobrazowania oraz podłączenia
sensorów do AIS.
zegluga.szympanstudio.pl/ais/ais2.jpg

Często jednostka centralna składa się fizycznie z dwóch części tak jak w przypadku R4 AIS Class A
Transponder System firmy SAAB. Wyświetlacz montuje się w sterówce, natomiast transponder w dowolnym miejscu dogodnym ze względów montażowych.

Jak to działa ?
Na początku chciałbym zaznaczyć że istnieją dwie klasy urządzeń A.I.S - klasa A i klasa B. W dużym skrócie moźna powiedzieć że klasa A tych urządzeń jest przeznaczona do użytku na statkach co do których przepisy nakładają obowiązek używania sytemu AIS. W przypadku morza są to przepisy IMO (International Maritime Organization) a w przypadku np. żeglugi śródladowej na Renie - przepisy Centralnej Komisji Reńskiej. Urządzenia klasy B stosuje się głównie na jachtach. W związku z tym wszystko o czym tutaj piszę dotyczy urzadzeń A.I.S. klasy A.

zegluga.szympanstudio.pl/ais/ais3.jpg

Każdy system A.I.S. pracuje na dwóch kanałach VHF - AIS 1 (161,975 MHz) i AIS 2 (162,025 MHz). Informacje statyczne są wysyłane raz na 6 minut, natomiast informacje dynamiczne częściej, Odstęp czasowy dla informacji dynamicznych jest uzależniony od prędkości statku, im statek płynie szybciej tym częściej podaje informacje o swoim położeniu, prędkości itp.Czas został w systemie A.I.S. podzielony na okienka o długości 26,6 milisekund każde.
Zanim system zacznie nadawać, nasłuchuje i oblicza kiedy będzie następne wolne okienko. Wysyła informacje w czasie trwania tego okienka i jednocześnie rezerwuje sobie kolejne okienko czasowe na następną transmisję. Dzięki temu pozostałe nasłuchujące systemy "wiedzą" kiedy nie nadawać.Informacje nadawane są na dwóch kanałach radiowych dla zwiększenia niezawodności.
W czasie gdy system nie wysyła informacji, czyli przez większość czasu, zbiera dane wysyłane w tym czasie przez inne statki czy stacje brzegowe i wyświetla je na monitorze lub wyświetlaczu.

Zastosowanie

I tu się zaczynają schody. W podstawowej wersji urządzenia AIS posiadają stosunkowo niewielki wyświetlacz monochromatyczny na którym można zobaczyć inne statki nadające sygnał AIS w naszym zasięgu. Niestety tak informacja, być może nawet ciekawa, do prowadzenia typowej nawigacji na śródlądziu niewiele wnosi. Szerokie możliwości otwierają się dopiero przy zastosowaniu systemów typu TRESCO lub podobnych gdzie na ekranie komputera mamy zintegrowane informacje o otaczających nas obiektach, pochodzące z wielu źródeł takich jak : GPS, radar, AIS. Jeżeli dodać do tego precyzyjną mapę elektroniczną wyświetlaną na tym samym ekranie to trzeba przyznać że otrzymujemy potężne narzędzie wspomagające nawigację. Niestety takie rozwiązanie ma jedną wadę - cenę. Szczegóły na stronie firmy Periskal http://www.periskal.com/

Przedstawione powyżej informacje wyszukałem w internacie, jeżeli znajdą się zainteresowani tematem to możemy trochę bardziej wgłębić się w system.
Edytowany przez Teos dnia 19.12.2009, 15 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator:
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies