O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

ŻEROMSKI

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Kolejny statek z książki M. Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tom I bocznokołowce to opisany na stronie 173-176 statek "LAUENBURG IV";, czyli według M. Michalskiego późniejszy "ŻEROMSKI". I tu jak w całości swej książki autor wykazuje się, brakiem informacji i gdybaniem. Otóż według autora statek ten miał się narodzić w 1888 roku w stoczni szczecińskiej Aron & Gollnow pod numerem budowy 260. Dalej opisuje jego historię w latach 1888 do 1963 r., która w większości jest nieprawdziwa. Dlaczego ?.
1. statek ten nie został zbudowany w Szczecinie jak pisze autor lecz w Elblągu w stoczni F. Schichau w 1881 roku a więc 7 lat wcześniej.
2. Nigdy nie nazywał się LAUENBURG IV i nie pływał w Lauenburgu a ni też nie trafił na Wisłę w 1914 roku do niejakiego Zaksa z Pińska a portem macierzystym miał być Toruń czy Thorn jak wówczas nazywało się to miasto. Jest o tyle nielogiczne że Zaks był poddanym Rosji i rejestrując statek w Niemczech musiałby go eksploatować pod niemiecką banderą co jest bardzo wątpliwe tuż przed wybuchem wojny w sierpniu 1914 r.
3. Autor dopisał historię innego statku do statku "Żeromski" w efekcie czego z dwóch statków zrobił jeden a prawda ma się tak że są to jednak dwie różne jednostki.

Poniżej prawdziwa historia statku "ŻEROMSKI".

"ŻEROMSKI"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "DIRSCHAU"; ex "REDUTA ORDONA"; ex "ORDON"; ex "STANISŁAW"; ex. "ZAPOROŻEC".
TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKO-TOWAROWY
ROK BUDOWY: 1881
STOCZNIA: F. Schichau, Elbing [Niemcy]
NR. BUD.: 197

DANE TECHNICZNE:
1900
długość całkowita: 39,82 m; szerokość: 4,41 m; szerokość z tamborami :9,12m; zanurzenie min./zanurzenie max. - 0,46 / 0,61 m
1923
długość całkowita: 39,90 m ; szerokość: 4,30 m; szerokość całkowita z tamborami: 8,30 m; zanurzenie max.: 0,65 m.
nośność:
1935
długość całkowita: 47,10 m ; szerokość: 4,30 m; szerokość całkowita z tamborami: 7,50 m; zanurzenie minimalne: 0,52 m ; zanurzenie max.: 0,80 m.
nośność:
1953
długość całkowita: 49,00 m; długość na linii wodnej: 47,20 m; szerokość: 4,35 m; szerokość z tamborami: 8,00 m; zanurzenie min.: 0,65 m; zanurzenie max.: 0,90 m.
nośnośc:36 t
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania dwu-cylindrowa o mocy 120 KM; prod.: F. Schichau, Elbing 1881 rok.
1 maszyna parowa pochyła o mocy 140 KM.
KOTŁY PAROWE:
brak danych.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła łopatkowe Morgana; załoga: 8 osób; pasażerowie: 105 osób, ładowność: 47 t.
PORT MACIERZYSTY:
Wrocław
ARMATOR:
P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
NUMERY REJESTRACYJNE:
256 [ Rejestr MPS]; 131 [Rejestr MPS]; 725 [Sąd Powiatowy, Toruń]; [ P.Z.W. Warszawa]; 3553 [P.Z.W. Warszawa]; 183 [R.D.W. Warszawa]

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany w elbląskiej stoczni F. Schichaua dla Dneprowskogo Parochodstwa Obszczestwa w Kijowie. Pływał na Dnieprze pod nazwą "ZAPOROŻEC". W 1885 roku w składzie Obszczestwa Parochodstwa po Dniepru w Kijowie a od 1892 roku na linii Kijów - Czernichów w Obszczestwie Parochodstwa po Dnieprze i jewo Pritokam. Statek zabierał 20 osób w I kl, 35 osób w II kl. i czterysta osób w III kl. W 1912 roku jednostkę nabył Szawes z Kijowa. W sierpniu 1915 roku "Zaporożec" został zakupiony przez Warszawski Oddział Rosyjskiego Ministerstwa Komunikacji i skierowany poprzez Bug do Warszawy. Na skutek ofensywy wojsk niemieckich jednostka została zatopiona lub porzucona przez własną załogę w miejscowości Brok nad Bugiem. Zajęty przez Niemców został skierowany na remont do Gdańska [wówczas Danzig]. W 1916 roku trafił do des Feldeienbahnwesenes Schiffahrtsgruppe ale bliższych danych brak. W 1920 roku kupiony przez Stanisława Leszczyńskiego z Gdańska i nazwany "STANISŁAW". W 1921 roku pod nazwą "ORDON" trafia do Polskiej Żeglugi Państwowej w Warszawie. Otrzymuje maszynę parową o mocy 180 KM . W grudniu 1922 zostaje przejęty od Polskiej Żeglugi Państwowej w Warszawie przez Towarzystwo Zjednoczonej Żeglugi Polskiej w Warszawie. Od lutego 1924 roku w Zjednoczonym Warszawskim Towarzystwie Transportu i Żeglugi Polskiej S.A., Warszawa już pod nazwą "REDUTA ORDONA". W tym okresie został podłużony i przebudowany. Pływał jako statek towarowo-pasażerski do Torunia lub Grudziądza. W 1929 roku przejęty przez Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie, następnie w Polskiej Żegludze Rzecznej "Vistula" Sp. z o.o. w Warszawie. Około 1937 roku odkupiony przez jednego z udziałowców "Vistul" Juliusza Dunin Holeckiego z Warszawy. W październiku 1939 roku przejęty przez likwidatora komisarycznego III Rzeszy Hansa Kiessewatera a na początku 1940 r. przekazany firmie Żegluga Juliusz Dunin-Holecki G.m.b.H., Warszawa/Julius Dunin Holecki Weichsel Reederei G.m.b.H., Warschau gdzie pływał pod nazwą "DIRSCHAU". Zatopiony podczas Powstania Warszawskiego w sierpniu 1944 roku. Wydobyty w 1946 roku i odholowany na remont do Stoczni w Płocku. W międzyczasie statek przeszedł pod przymusowy zarząd państwowy. W czerwcu 1948 roku wszedł do ruchu pod nazwą "ŻEROMSKI" w Państwowej Żegludze na Wiśle w Warszawie. Rok później w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu, Oddział w Warszawie, w 1952 roku przebudowany między innymi wymieniono okna na bulaje wtedy też pływa w barwach Żegluga na Wiśle Przedsiębiorstwo Państwowe Ekspozytura Rejonowa w Warszawie. W 1954 roku przekazany do P.P. Żeglugi na Odrze we Wrocławiu gdzie pływał do 1959 roku. Złomowany w 1963 roku.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_%C5%BBeromski.jpg

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 15 grudnia 2007. Poprawiono 22 listopada 2009 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 22.11.2009, 15 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies