O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

BAVARIA

Ostatnia aktualizacja 12 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 12 lat temu
Na stronie 47/48 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-,wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. autor opisuje holownik parowy "BAVARIA". Niestety dane zawarte w tej prezentacji statku są w większości przypadków [jak i w książce] błędne i niekompletne. I tak:
1. nazwa firmy to nie Celulosefabrik [winno być Cellulose] Memel lecz Actien Gesellschaft für Zellstoff und Papierfabrikation Cellulosefabrik, Memel.
2. nieprawdą jest że w latach 1925-1925 "Bawaria" należała jak pisze M. Michalski do ?. Gesellschaft, Aschaffenburg. Miasto to leży nad rzeką Men w Bawarii i mieściła się tam Centrala Oddziału Fabryki Celulozy z Kłajpedy.
3.Kocioł wymieniono w 1927 roku nie w 1926 r.
4. Richard Grety to nie jest prawidłowe nazwisko tego armatora nazywał się on Richard CRETY i nie był armatorem statku w latach 1926-1936 r. lecz 1941-1944.
5. Autor pisze Spółdzielnia "Wisła" w Toruniu. Pełna nazwa firmy brzmi Spółdzielnia Transportowa i Oszczędnościowa "Wisła" G.m.b.H. w Gdańsku.[Tam była zarejestrowana w sądzie i zarząd firmy składał się z obywateli polskich i gdańszczan]. W Grudziądzu mieścił się oddział firmy a w Toruniu tylko agentura.
6. Statek nie był samozatopiony na Wiśle we wrześniu 1939 roku lecz został zajęty przez hitlerowców w Gdańsku.
7. Statek został zatopiony w 1944 roku nie w 1945.
Reasumując bardzo dużo nieścisłości w historii tego statku. Poniżej zamieszczam prawdziwą historię tego statku na podstawie zasobów Archiwum w Gdańsku, Toruniu i zbiorów własnych.

"ŚWIATOWID"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "BAVARIA".
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1907
STOCZNIA: Maschinenbau-Ansalt, Eisengisserei und Dampfkessefabrik Hermann Paucksch A. G., Landsberg/Warte [dz. Gorzów Wielkopolski . [Niemcy]
NR. BUD.: 20

DANE TECHNICZNE:
1907 r.
długość całkowita: 35,00 m; długość między pionami: 34,00 m; szerokość całkowita: 6,50 m; wysokość burt: 2,00 m; zanurzenie: 0,55 m.
wyporność: t.
1952 r.
długość całkowita: 35,25 m; szerokość całkowita: 6,60 m; wysokość burt: 2,08 m; wysokość całkowita: 4,20 m; zanurzenie: 0,68/0,90 m.; nośność: 130 t
1966 r.
długość całkowita: 35,25 m; szerokość całkowita: 6,60 m; wysokość burt: 2,12 m; wysokość całkowita: 3,43 m; zanurzenie: 0,65 m.; nośność: 125 t

SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa leżąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: F. Schichau, Elbing. 1905 r. o mocy maksymalnej 165 KM przy 38 obr./min.; średnica cylindra wysokiego ciśnienia 332 mm; niskiego ciśnienia 616 mm; skok tłoka 760 mm.

KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy prod.: H. Pauksch, Landsberg/Warte 1906 r. o ciśnieniu 11 atm; powierzchnia grzewcza 54 m 2
1 kocioł parowy prod.: Dampfkesselwerke Mayer, Königsberg 1926 r. o ciśnieniu 12 atm; powierzchnia grzewcza 66,4 m2; nr.: 1257
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: jedno koło łopatkowe tylne; prędkość: km/h.; załoga: osób
PORT MACIERZYSTY:
Toruń
ARMATOR:
Okręgowy Zarząd Wodny, Bydgoszcz, Oddział Toruń.
NUMERY REJESTRACYJNE:
1907: 29 [ BSR. Memel]; od 1932 : 853 [ BSR. Danzig]; od 1935: 59 [ RŻ., Grudziądz]; od 1942: 963 [BSR Danzig] od 1947: 5008 [PZW. Toruń] od 1952: 453 [RDW. Toruń] od 1965: Gd-I-31 [I.Ż.Śr. Gdańsk]
RYS HISTORYCZNY

Zbudowany dla Actien Gesellschaft für Zellstoff und Papierfabrikation Cellulosefabrik, Memel [dz. Kłajpeda]. Koszt budowy statku wyniósł 72.700 RM. Nazwany "BAVARIA". Pływał na Niemnie. W 1932 roku zakupiony za 35.000 guldenów gdańskich przez Spółdzielnię Transportową i Oszczędnościową "Wisła" G.m.b.H., Danzig. Eksploatowany na Wiśle. W 1935 roku przeszedł pod polską banderę, zmienił port macierzysty na Grudziądz. Eksploatowany na trasie Gdańsk-Warszawa. W 1940 roku przejęty jako byłe mienie polskie przez Kommisarische Verwalter der Haupttreuhandstelle Ost für die Binnenschiffahrt des Weichselstromgebiete. Zakupiony 10 lutego 1941 r. przez gdańskiego armatora Richarda Crety. Eksploatowany na Wiśle. Pod koniec 1944 roku w Toruniu zatopiony przez wysadzenie ładunkiem wybuchowym. Podniesiony przez ekipy Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu i wyremontowany w Toruńskiej Stoczni Rzecznej w Toruniu. W 1947 roku nazwany "ŚWIATOWID" wszedł do eksploatacji w Państwowym Zarządzie Wodnym w Toruniu. Moc maszyny oceniano na 145 KM. W dniu 20 kwietnia 1948 r. "Światowid", którego kapitanem był Osiński Franciszek holując na holu w dół Wisły barki "Bż-1030", "Franciszka" i "Bd-5158" na 735,5 km rzeki doprowadził podczas odciągania barek do kolizji barki "Franciszka" z barką "Bd-5158" w wyniku, czego ta pierwsza doznała złamania trzonu sterowego a "Bd-5158" wyłamania sztaby przedniej lewej burty dziobnicy. Straty oceniono na 77.744 zł. Od 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Toruniu. W 1959 roku kpt. statku został Józef Roy. Pełnił tą funkcję do wycofania holownika.W 1963 roku armatorem holownika został Okręgowy Zarząd Wodny w Bydgoszczy Oddział w Toruniu. W 1970 roku holownik przeszedł kapitalny remont, ale w lutym 1971 roku został wycofany a trzy lata później złomowany w Toruniu.

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 08 kwiecień 2007.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 06.11.2009, 12 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies