ValdemarasAdministrator Dodano
14 lat temuNa stronie 42 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. opisuje holownik parowy "ALBERT". Niestety dane te nie zgadzają się ponieważ:
1. "Albert" nie został zbudowany w 1891 r.
2. statek ten w latach 1891-1896 roku nie służył na Wiśle.
3. nigdy też nie był w firmie Hermann & Co, Stettin.
Autor oparł się tu na mocno już zdeaktualizowanej książce Hansa Rindta i Heinza Trosta-Dampschiffahrt auf Elbe und Oder, den Berliner und Märkischen Wasserstrassen mit Schiffregister 1816-1945 w książce jest błąd autor w źródłach podaje 1916. Była to prekursorska praca wydana w 1982 roku. Jest dla mnie cennym źródłem można rzec kręgosłupem do dalszych badań. Niestety moją korespondencję z H. Rindtem przerwała jego śmierć i do drugiej edycji nie doszło.
"LOTTE"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. " ALBERT"; ex "ALBERT FROESE"; ex "ERICH"; ex "FINK" ex "OSTERODE".
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1861
STOCZNIA: F. Schichau, Elbing. [Prusy]
NR. BUD.: 20
DANE TECHNICZNE:
brak informacji, nośność: 16 t. po przebudowie 25 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa o mocy 10 KM prod. F. Schichau, Elbing.
od 1889 roku 1 maszyna parowa podwójnego rozprężania o mocy 48 KM
KOCIOŁ PAROWY
1 kocioł parowy
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal;
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 tylne koła napędowe; załoga: osób
PORT MACIERZYSTY:
Danzig
ARMATOR:
Robert Hinz, Danzig.
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Elbing 134; BSR Kőnigsberg 161; BSR Wischwill 382; BSR Danzig 540
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako statek holowniczo-towarowy w 1861 roku dla Georga Grunau z Elbląga [Elbing] nazwany "OSTERODE". Pływał z Elbląga do Ostródy [Osterode] i Iławy [Deutsch Eylau]. Koszt budowy wyniósł 5.989 talarów, 7 srebnych groszy i 6 fenigów. Jego maszyna miała moc 10 KM. W 1866 roku statek nabył J. Loewinsohn również z Elbląga. W 1882 roku statek przebudowano otrzymał także nowy kocioł parowy. Siedem lat później wstawiono nową maszynę parową o mocy 48 KM. Od 1870 roku pływał u Davida Wielera z Elbląga pod nazwą "FINK". W 1890 roku staje się własnością Carla Prechel i Hansa Klebb mieszkańców Elbląga. Statek sprzedał Ernst Stolzenburg prokurent firmy D. Wieler. Z dniem 22 kwietnia 1904 roku jedynym właścicielem statku jest Hans Klebb. Natomiast 25 pazdziernika 1906 roku holownik nabył Anton Wierbaum z Elbląga. Rok później bo w październiku 1907 roku "Fink" trafia do Kőnisberga [dz. Kaliningrad] gdzie nowy właściciel Franz Zimmel zmienia nazwę na "ERICH". W 1908 roku kolejna przebudowa statku. W marcu 1910 roku po śmierci armatora statek przejęła wdowa Berta Zimmel, która wkrótce sprzedała statek Carlowi Poewe z Lötzen [Giżycko].W czerwcu 1912 roku statek trafia do R. Danilewicza z Jurburga ten nazwał go "ALBERT FROESE". Po roku eksploatacji statek kupuje mistrz pogłębiarski Gustav Pohlmann z Tilsit, który zmienia nazwę na "ALBERT". W 1916 roku armatorem statku zostaje Helene Pohlmann z Gdańska. Po trzech latach eksploatacji "Albert" trafia do Alberta i Mety Jeschke oraz Roberta Posenauera również z Gdańska. W maju1920 roku po roku eksploatacji holownik kupuje Heinrich Elvers z Winsen i odsprzedaje Robertowi Hinzowi z Bydgoszczy. We wrześniu 1920 roku "Albert" trafia do rezerwowej Flotylli Wiślanej. Po zwróceniu armator zmienia port macierzysty na Gdańsk i nazwę na "LOTTE". Statek istniał jeszcze w 1932 roku dalszy los nieznany. Imponująca historia znane 71 lat służby, 16 armatorów i pięć bander. [pruska, niemiecka, rosyjska, polska i gdańska]
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 06 listopada 2009r..
przedruk za podaniem źródła i autora.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 06.11.2009,
14 lat temu