ValdemarasAdministrator 
Dodano
15 lat temuNa stronie 44/45 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. opisuje holownik parowy "ANNA". Niestety dane te nie zgadzają się.
1. "ANNA" nie jest na pewno polskim holownikiem "KOCHANOWSKI".
"ANNA"
POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1882
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig [Niemcy]
NR. BUD.: 101
DANE TECHNICZNE:
1882
długość całkowita: 41,21 m; szerokość całkowita: 6,80 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość statku: zanurzenie: 0,75 m; zanurzenie max.: 1,12 m; nośność: 231 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania J.W. Klawitter Werft, Danzig. 1881; 2 cylindrowa o mocy 180 KM
KOCIOŁ PAROWY
1 kocioł parowy płomieniówkowy; producent: J. W. Klawitter Werft, Danzig 1882; cieśn.. 10 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno, dwa maszty.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 tylne koła napędowe; załoga: 7 osób; prędkość około 12 km/godz.
PORT MACIERZYSTY:
Danzig
ARMATOR:
Johannes Ick, Danzig.
NUMERY REJESTRACYJNE:
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako statek towarowo-holowniczy dla gdańskiego armatora Johanna Liedke nazwany został "ANNA"
pływał na trasie Danzig -Thorn [Gdańsk- Toruń]. Póżniej statek stał się własnością Otto Liedke z Gdańska, który w 1885 roku odsprzedał go braciom Harder też Gdańska. W 1905 roku "Anna"stała się własnością gdańsko-hamburskiej firmy Johannes Ick. Istniała jeszcze w 1912 roku. Dalszy los nieznany.
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 05 listopada 2009r..
przedruk za podaniem źródła i autora.