O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SKARGA

Ostatnia aktualizacja 12 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 12 lat temu
W II tomie swej pracy - Statki parowe na śródlądowych na polskich wodach śródlądowych tom II - tylnokołowce i statki łańcuchowe M. Michalski opisuje na stronie 65/66 statek towarowo-holowniczy "GENITIV". powołując się na następujące źródła:
14.Reedereien und ihre Schiffe 1829-1945 - [fragment niezidentyfikowanego wydawnictwa] otóż dodam że nie jest tak niezidentyfikowane. Jest to fragment mojej pracy pt. Schiffahrt und Schiffe auf der Weichsel - wydanej przez niemieckie czasopismo Strangut w 1984 roku. Zgadzam się że nie jest one wolne od błędów gdyż była to moja ówczesna wiedza z przed 25 lat.
32. Danielewicz W. - Lloyd Bydgoski S.A. - Morza, Statki i Okręty Nr 1 1997 [ też już mocno nieaktualny]
33. Fornacon S. - Bromberger Schiffe - in 650 Jahre Bromberg, Münster 1995.
35. Manikowski F. Delkowski W. Tylnokołowce - kalendarz 2009 [ tu jest pomyłka co do autora nie Delkowski W. lecz Danielewicz W.]
41. Stan floty pod zarządem Sekcji Eksploatacji Dróg Wodnych przy Ministerstwie Robót Publicznych w 1919 roku - [autor zapomniał podać że jest to wydane przez czasopismo Żeglarz Polski w 1920 r]
44. Bromberger Schleppschiffahrt AG - materiały robocze stoczni. [ tu też zapomniał dodać że materiały te pochodzą z Archiwum Państwowego z Bydgoszczy a otrzymał je zapewnie od F. Manikowskiego]
52. Korespondencja autora z Waldemarem Danielewiczem
53. Korespondencja autora z Edmundem Delkowskim.
64. Rozmowa z Franciszkiem Manikowskim.
tyle sprostowań do źródeł.
A teraz sam statek.

Mimo dostępnych źródeł autor nie podaje prawdziwych danych.
1. I tak "GENITIV" nigdy nie był w Feldesbahn des Chefs w Modlinie lecz stacjonował w Weichselschutzflottille w Warszawie.
2. Statek nie należał do Towarzystwa Zjednoczonej Żeglugi Polskiej S.A. w Warszawie gdyż ta nie posiadała takiego statku w swym taborze. Statek zwrócono w kwietniu 1922 roku Lloydowi Bydgoskiemu jako spadkobiercy Bromberger Schleppschiffahrt A.G. [protokół z przejęcia od MRP w aktach w Archiwum Państwowym Bydgoszcz Sygn. 12345/183]
W swym komentarzu M. Michalski podaje że dane podawane przez Manikowskiego i Danielewicza [źródło 35] są niezgodne z notatkami prowadzonymi przez stocznię BSAG w roku 1941 [ źródło 44 przypadek W.D.] Materiały stoczniowe wykazują bowiem równoczesne istnienie barki BRDA-GERHILDE [Oderkahn aus Essen mit flachę Boden, ohne Deck-wpis nr 369] i statku GENITIV [Heckraddampfer aus Essen-wpis nr 446] Ten dokument kwestionuje przebudowę statku na barkę w 1925 r.
I tu należy się wyjaśnienie otóż M. Michalski błędnie zinterpretował ten dokument, nie wiem co otrzymał prawdopodobnie od F. Manikowskiego ale to na co się powołuje autor to nie materiały robocze stoczni lecz Auszug aus Binnenschiffregister des Amtsgericht Bromberg [sygn. 12341/178] ale jest przepisany pod Niemców w latach 1939-1940 polski rejestr sądowy statków i pozycja zarówna 369 i 446 to są numery teczek dokumentów statkowych [ z niem. Nummer der Eintragung czyli numer wpisu] nie jest to żadnym dowodem na teorię M. Michalskiego. Otóż według oryginalnego rejestru tzw. BSR, "Genitiv"; ma numer 71. a BRDA już polski numer 369 prowadzony dalej przez polaków. Ponadto w teczce statkowej [AP. Bydgoszcz 12345/183/446] jest wyrażnie mowa o przebudowie holownika na barkę. Autor widocznie nie zna języka niemieckiego bo by to podejrzewam dobrze zinterpretował.
Dalej autor aby udekumontować swoją rację ale jak widać błędną pisze - Ponadto Manikowski i Danielewicz [35] podają że przed podjęciem decyzji przebudowie na barkę miał moc maszyny parowej 200 KM. Dalej autor zadaje pytanie, jak zmierzono tę moc w statku o pękniętym kotle, uszkodzonej maszynie i popękanym pokładzie. Dalej martwi się ze dokonanie takiej próby graniczyła by z nieodpowiedzialnością zleceniodawcy, jak i brakiem instynktu samozachowawczego u wykonawców. Zgadzam się z M. Michalskim w 100 %. Otóż tekst w kalendarzu winien brzmieć w oryginale tak:
W 1922 roku zwrócony firmie Lloyd Bydgoski S.A., w Bydgoszczy. Jego moc maszyny parowej oceniano na 200 KM. W 1924 r. nastąpiła awaria maszyny parowej i statek został unieruchomiony a następnie rok póżniej przebudowany na stoczni Lloyda na barkę bez napędu. Przestawienie tekstu spowodowało wątpliwości autora ale to już nie nasza wina.

A oto historia tego statku.

"SKARGA"

POPRZEDNIE NAZWY: ex "GENITIV".
TYP STATKU: HOLOWNIIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1898
STOCZNIA: Johannsen & Co , Danzig. [Niemcy]
NR. BUD.: 106

DANE TECHNICZNE:
1898
długość: 47,00 m; szerokość: 6,90 m; zanurzenie: 0,95 m. wyporność:150 t.
1923
długość: 47,00 m; szerokość: 6,00 m; zanurzenie: 1,14 m; wyporność:150 t.
1941
długość: 47,45 m; szerokość: 6,16 m; zanurzenie max.: 2,10 m; nośność: 323 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa produkcji Danziger Schiffswerft und Maschinenbau-Ansalt Johannsen & Co, Danzig z 1898 r. o mocy 200 KM.
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji Danziger Schiffswerft und Maschinenbau-Ansalt Johannsen & Co, Danzig. 1898 rok; ciśnienie: 8,5 atm.;
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: tylne koło łopatkowe; prędkość bez ładunku 12 km/godz.; załoga: 8 osób;
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz.
ARMATOR:
Lloyd Bydgoski S.A., Bydgoszcz.
NUMERY REJESTRACYJNE:
71 [BSR, Bromberg]; 369 [Rż, Bydgoszcz]

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany jako statek towarowo-holowniczy dla bydgoskiej firmy Bromberger Damfpschiffahrt Gesellschaft, Bromberg, otrzymał nazwę "GENITIV". Jego moc maszyny parowej po wybudowaniu wynosiła 250 KM. W 1906 roku przejęty przez Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg. Zatrudniony był głównie na Wiśle. W 1915 roku przejęty przez niemiecką Weichselschutzflottille. Stacjonował w Warszawie. W listopadzie 1918 roku został zdobyty przez 16 pułk piechoty i skierowany do Modlina na zimowisko. Tam upaństwowiony i przejęty przez Sekcję Eksploatacji Dróg Wodnych Ministerstwa Komunikacji a w 1919 roku przez Ministerstwo Robót Publicznych. Nazwany "SKARGA" został przydzielony Polskiej Żegludze Państwowej w Warszawie. W 1922 roku zwrócony firmie Lloyd Bydgoski S.A., w Bydgoszczy. Jego moc maszyny parowej oceniano na 200 KM. W 1924 r. nastąpiła awaria maszyny parowej i statek został unieruchomiony a następnie rok póżniej przebudowany na stoczni Lloyda na barkę bez napędu. Nazwana "BRDA". W latach 1939-1945 pływała pod nazwą "GERHILDE" w Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg. W roku 1940 sternikiem statku był F. Lordowski. W lipcu 1943 roku na stoczni BSA w Bromberg-Karlsdorf [Bydgoszcz Kapuściska] "Gerhilde" przeszła remont między innymi pokładu, windy kotwicznej i pompy Lenza jej szyprem był Thomas Halbe. W 1945 roku jednostka znalazła się w rękach Armii Czerwonej jako zdobycz wojenna, zwrócona Polsce w Bydgoszczy powróciła do nazwy "Brda" i skierowana została do remontu. Tam upaństwowiona i przejęta przez Ministerstwo Komunikacji. Po reaktywacji Lloyda Bydgoskiego została mu zwrócona na początku 1947 roku. Dalszy los nieznany.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Genitiv21.jpg

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 31 sierpnia 2008 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 05.11.2009, 12 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies