O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Kanał Dunaj-Odra-Łaba - rozmowy Polsko-Czeskie

Ostatnia aktualizacja 5 lat temu
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 14 lat temu
Ze strony Ministerstwa Infrastruktury
"Rozmowy Polsko-Czeskie w sprawie wodnego transportu śródlądowego

"29 września br. w Ostrawie (Czechy) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anna Wypych-Namiotko uczestniczyła w polsko-czeskim spotkaniu poświęconym problematyce wodnego transportu śródlądowego. Stronie czeskiej przewodniczył Wiceminister Transportu Republiki Czeskiej Pavel Skvara. W rozmowach uczestniczył także Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Leszek Karwowski.

W trakcie spotkania delegacja czeska przedstawiła projekt uruchomienia drogi wodnej Dunaj - Odra - Łaba. Wiceminister A. Wypych-Namiotko zaprosiła stronę czeską do złożenia wizyty w Warszawie w II połowie listopada br. w celu kontynuacji rozmów."

Ktoś może wie coś więcej na ten temat ?
Pzdrawiam
Janusz
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu
Dopiero teraz dowiedziałem się więcej i jest to w newsach:
http://www.zeglug...admore=655
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Bosman JozefBosman JozefUżytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
Kolejna optymistyczna jaskółka!Jednak co się wokół dróg wodnych kręci.I to mnie napawa nadzieją na oglądanie jeszcze za mojego życia znacznego/takiego jak za moich młodych laty/, ruchu na Odrze.
Józef Bosman Feliga
januszbnjanuszbnDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 14 lat temu
Gazeta Wyborcza - 14.11.09
Bartłomiej Kuraś, Kraków

"Czeski kanał Odra - Dunaj - Łaba"
Droga wodna o długości pół tysiąca kilometrów i szerokości 50 m ma biec przez Czechy, Polskę, Austrię lub Słowację. Ekolodzy: -Ewentualne ekonomiczne korzyści będą niewspółmierne do strat w przyrodzie.

Dzięki budowie kanału nasi południowi sąsiedzi zyskaliby połączenie z trzema morzami: Bałtykiem przez Odrę, Morzem Czarnym przez Dunaj i Morzem Północnym przez Łabę. Do końca roku trzy czeskie ministerstwa - rozwoju regionalnego, transportu i ochrony środowiska - zamierzają wyznaczyć tereny pod jego budowę. Kanał ma przecinać Czechy od granicy z Polską na północy do południowej granicy z Austrią lub Słowacją (w zależności od wariantu). W Polsce w rejonie Gliwic ma się łączyć z Odrą, a w okolicach Wiednia lub Bratysławy z Dunajem. W Czechach, w okolicach Ołomuńca, druga nitka kanału ma prowadzić do Łaby. W sumie szeroka na 50 m droga wodna Dunaj - Odra - Łaba liczyłaby ok. 550 km długości. Z czego 370 km ma biec przez terytorium Czech, a ok. 80 km w Polsce i ok. 100 km przez Austrię lub Słowację.

Czesi negocjują już z Komisją Europejską (inwestycja warta jest 8 mld euro, liczą na wsparcie finansowe w latach 2014-20), a także z sąsiadami, których ma objąć projekt, w tym z Polską. - Strona czeska przedstawiła propozycję rozwoju połączeń wodnych śródlądowych w kontekście polityki transportowej Unii Europejskiej - mówi Piotr Pastuszak z biura informacji i promocji Ministerstwa Infrastruktury.
Kolejne spotkanie czesko-polskie odbędzie się 26 listopada. Wtedy powinniśmy poznać szczegóły dotyczące budowy kanału. Byłby to największy w Unii Europejskiej projekt transportowy.

W Czechach projekt ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. - Czeska Republika na budowie kanału zyska w Europie nie tylko ekonomicznie, ale i politycznie - mówił czeskiej telewizji, prezentując projekt w październiku, Josef Podzimek z Żeglugi i Dróg Wodnych.
Przeciw inwestycji są organizacje ekologiczne, które obawiają się, że budowa kanału zniszczy środowisko. Planom sprzeciwiły się m.in. władze landu Dolna Austria. Dlatego Czesi liczą na zgodę Słowaków, by móc połączyć się z Dunajem w okolicach Bratysławy.
www.kanalgliwicki.net/apis/odra_dunaj.jpg
Czekają też na stanowisko Brukseli. Komisja Europejska opracowała program, który ma na celu zmniejszenie natężenia ruchu na drogach oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu towarowego na środowisko. Wspiera więc rozwój kolejnictwa, transport morski i tworzenie śródlądowych dróg wodnych.

A co zyska na tym Polska? - To ogromna szansa na rozwój transportu rzecznego w Polsce. Przez Dunaj zyskalibyśmy połączenie z Morzem Czarnym, a przez Łabę z Morzem Północnym. Kolejnym etapem łączenia polskich rzek z europejską siecią transportu śródlądowego byłaby budowa kanału między Odrą i Wisłą - mówi Zbigniew Garbień, prezes Związku Polskich Armatorów Śródlądowych, które uczestniczy w konsultacjach w Ministerstwie Infrastruktury. Związek zwrócił się do rządu o wsparcie tego projektu.

Pomysł budowy kanału nie podoba się jednak polskim ekologom. - Może zakłócić stosunki wodne w kilku dużych dorzeczach w całej Europie Środkowej. Skala ingerencji w przyrodę jest ogromna - uważa Radosław Ślusarczyk z ekologicznego stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. - To przecież inwestycja kilkakrotnie większa od planowanego w Polsce kanału, który miałby przeciąć Mierzeję Wiślaną, gdzie przyrodnicy zdecydowanie sprzeciwiają się budowie. W ramach konsultacji społecznych będziemy zgłaszać nasze zastrzeżenia do połączenia kanałem Dunaju z Odrą. Ewentualne ekonomiczne korzyści będą niewspółmierne do strat w przyrodzie.

Źródło: Gazeta Wyborcza
vasyldvasyldPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 14 lat temu
Podejście "ekologów", trochę mnie irytuje. Od dawna przecież wiadomo, że najbardziej uciążliwą dla środowiska, gałęzią transportu, jest transport drogowy. Sami obrońcy przyrody, do niedawna postulowali, przeniesienie transportu z dróg na kolej, zapominając jednocześnie o drogach wodnych. Fakt, że pod względem tonażu, konkurencyjność transportu drogami wodnymi, spadła w ciagu ostatniego półwiecza w stosunku do możliwości koleii, lecz według mnie wciąż jest to rozsądna alternatywa dla transportu drogowego. Twierdzenia, że budowa kanałów jest zbyt daleką ingerencją w środowisko naturalne, mają swoje podstawy, ale "ekolodzy" muszą mieć świadomość, że transport jest jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki. Tak więc mam jedno pytanie do organizacji proekologicznych, Zgadzając się, że potrzebny jest nam rozwój systemu transportowego, czy preferują budowę betonowych autostrad z całą przylegającą infrastrukturą, czy jednak lepszym rozwiązaniem jest budowa dróg wodnych, które bardzo łatwo wkomponowują sie w środowisko naturalne?
A ja swoją drogą, mam nadzieję, że doczekam sie jeszcze takich czsów jak z mojego dzieciństwa, kiedy siadywałem na ujściu kanału Odyńca do Odry Zachodniej i obserwowałem przepływające z i do Szczecina barki, a było ich naprawde dużo.
vasyld
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 6 lat temu
Witam !

Minęło prawie lat dziesięć i nadal tylko rozmawiamy ...
http://www.naszraciborz.pl/site/art/1...minie.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 5 lat temu
Witam !

Lokalne spotkanie - zapewne nie wniesie niczego nowego, ale pozwala ono na nieustanne przypominanie od lat znanych już postulatów i argumentów, szkoda tylko, że nie zaproszono administratora tego odcinka wodnego, jakim jest RZGW Gliwice, ale co nowego mógłby on powiedzieć ? ...
https://www.naszraciborz.pl/site/art/...uszu-.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano 5 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies