O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

KNIAŻ WARSZAWSKI

Ostatnia aktualizacja 16 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 16 lat temu
Na stronie 328 książki M. Michalskiego-statki parowe na polskich wodach śródlądowych bocznokołowce tom I- jest opisywany statek parowy bocznokołowy "XIĄŻE WARSZAWSKI". Autor powtórzył te dane opierając się na książce W. Arkuszewskiego - Wiślane statki pasażerskie XIX i XX w. - Na podstawie informacji uzyskanych od A. von Macha można uaktualnić te informacje. I tak statek nie nazywał się jak to się podaje "Xiąże Warszawski" lecz jak "Prince de Varsovie" - patrz poniżej. Miałem też problem gdzie zamieścić te informacje czy we flocie polskiej [statek nigdy nie miał polskiej bandery] czy w flocie zagranicznej [nosił banderę rosyjską] uznałem jednak że ponieważ stanowił własność polaka co prawda poddanego cara Rosji więc postanowiłem umieścić go w flocie polskiej.

"KNIAŻ WARSZAWSKI"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "PRINCE DE VARSOVIE".
TYP STATKU: HOLOWNICZO - PASAŻERSKI PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1846
STOCZNIA: V. Găche, Nantes. [Francja]
NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1846 r.
długość całkowita:29,60 m; szerokość: 3,00 m szerokość całkowita: 5,70 m; zanurzenie: 0,55 m.

SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod. V. Găche, Nantes o mocy 60 KM.

KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy prod. V. Găche, Nantes.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno.
kadłub nitowany.
napęd: dwa koła łopatkowe Morgana; prędkość: - km/h.; załoga:6 osób
PORT MACIERZYSTY:
Warszawa
ARMATOR:
Spółka Żeglugi Parowej Hr. Andrzej Zamoyski, Warszawa.
NUMERY REJESTRACYJNE:

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany we Francji dla Eduarda Guiberta z Warszawy nazwany "PRINCE DE VARSOVIE". Pływał na Wiśle. W 1848 roku stał się własnością Spółki Żeglugi Parowej Hr. Andrzeja Zamoyskiego et Compania w Warszawie. W 1855 roku zmienił nazwę na "KNIAŻ WARSZAWSKI" i został skierowany na rz. Bug gdzie eksploatowany był w rejonie Brześcia Litewskiego a następnie na Niemnie w okolicach Kowna. W 1862 roku nie wykazywany.

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 20 października 2009 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 20.10.2009, 16 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies