To jest san, a wyżej jest link do Noteci. Zdjęcia Noteci niemogłem wstawić, bo się niepokazywało, była tylko sama ścieżka do pliku, więc zrobiłem link. Jeżeli go Pan naciśnie to wyskoczy zdjęcie H.M. Noteć.
Kiedyś, gdy remontowałem "Bzurę" na przystani Z.S.Ż.Ś. w Nakle nad Notecią, zjawił się jaiś facet z aparatem, mówił, że jest "fanem" żeglugi śródlądowej i porobił parę zdjęć "Bzury". Wspominał, że kilka HM 300 miało być podobno wyeksportowanych do azji (do Kambodży, Wietnamu czy Laosu, tego już niepamientam) w ramach "pomocy bratnich narodów komunistycznych", tylko niewiem, czy "bujał", czy mówił prawdę. Może ktoś też o tym słyszał?
Bardzo fajna wymiana poglądów. Ogólnie te dwie jednostki dzieli epoka w konstruowaniu. HM 300 jest holownikiem i jego przydatność jako pchacz spełnia się tylko w zestawie z jedną barką i tylko na śródlądziu, natomiast Nosek był projektowany jako pchacz zatokowo-zalewowy gdzie założenia techniczno-eksploatacyjne są całkiem inne. Warto jeszcze sięgnąć, być może istnieją takie, po doświadczenia eksploatacji HM300 poza Polską.
Pozdrawiam
Opory wody są jedną z gałęzi chydrodynamiki i wymieniłem ją ponieważ tyczyła się ona tego przypadku. Wiem, że "Nosorożec" nienadaje się do pływania luzem i chciałem to tylko zaznaczyć. Widziałem "Nosorożca B-01" na "wózkach" na P.R.C. obok Przeróbki w Gdańsku podczas remontu i widziałem jaki ma kształt kadłuba. "Koziorożec"czy "Bizon" ma opływowy kształ, "Bombowiec"jest wręcz storzony do pływania luzem gdyrz jest on holownikiem dopiero pużniej przerobionym na pchacza, a "Nosorożec" ma bardzo "pękaty" kształ kadłóba, dlatego opory wody są bardzo duże. I w swojej poprzedniej wypowiedzi to zaznaczyłem.
Ja nie wmawiam tu nikomu ciemniactwa i cieszę się że są tu fachowcy od oporów wody i hydrodynamiki [a tak na marginesie czy to czasem nie hydrodynamika zajmuje się między innymi oporami wody]. Norbi piszesz że: A moja wypowiedź względem "Nosorożca" tyczy się poprostu tego, że nie jest on stwożony do pływania luzem.
a ja to już wyjaśniałem że żaden pchacz nie jest stworzony do pływania luzem nie tylko NOSOROŻEC- a moja wypowiedz miała uświadomić że ten typ pchacza ze względu na inny kształt kadłuba od pchaczy rzecznych pcha luzem przed sobą wał wody większy od innych pchaczy - ale skoro znasz się na oporach wody więc nie rozumię twojej wypowiedzi bo gdybyś napisał że żaden pchacz nie nadaje się do pływania luzem a Nosorożec szczególnie to nie było by tej dyskusji.
Pozdrawiam
Jeżeli chodzi o jazdę luzem to nie chodzi mi jakieś rejsy wycieczkowe czy wyścigi, poprostu często pchacz płynie luzem np. Przegaliny do Przeróbki w Gdańsku po barkę. A moja wypowiedź względem "Nosorożca" tyczy się poprostu tego, że nie jest on stwożony do pływania luzem. Niekwestjonuje jego atutów takich jak manewrowość czy uciąg. A jeżeli chodzi o opór wody i chydrodynamikę to coś o tym wiem i ciemniakiem w tych sprawach niejestem.
Ja się w 100% zgadzam z Waldkiem! Poprzednio zapomniałem wspomnieć jeszcze ,że który z armatorów pozwolił by na to, aby jego kapitanowie urządzali sobie wyścigi na pusto. Jak się płynie bez barek, to na minimum! Co nie!? Po co kotłować paliwo ! Pierwsze skojarzenia jakie mam widząc w wyobraźni dwa ścigające się pchacze to góra wody (jak płynący na powierzchni okręt podwodny klasy SSN), spiętrzenie rzeki (uwaga powódź!) i wiry w zbiornikach z paliwem,(patrz Wikipedia "Tajfun" ) hi hi hi! A już tak poważnie, to zapomnijmy o tych śmiesznych porównaniach. ;)
PS. "science fiction" hi hi hi
Pozdrawiam Piotr Zamiecki
Edytowany przez zamek dnia 06.03.2007, 18 lat temu
Ja czegoś tu nie rozumiem pchacz to pchacz holownik to holownik każdy ma swoje zadanie ani jeden ani drugi typ nie został zaprojektowany aby pływać luzem. Jeżeli to robią to przemieszczają się w jakim celu np. coś przeholować lub spiąć się z barkami. To nie są statki wycieczkowe do samotnych jazd [te przecież też biorą pasażerów]. Pchacz jak sama nazwa wskazuje pcha jak nie barkę to wały wody taka jego uroda. Nosorożec jest pchaczem portowym ma inny kształt kadłuba, większe zanurzenie stąd i ten wał wody wytwarzany przez jego kadłub. Ale za to jest bardzo manewrowy obróci się w miejscu. I jego prędkość luzem nie wynosi 5 km/godz ale 1o km/godz. A poza tym im większa prędkość tym bardziej większa fala. Nie dotyczy to wodolotów te akurat idąc w stanie wypornościowym wytwarzają dużą falę a na płatach prawie jej nie ma przy np. 50 km/godz. Ale chyba wodniakom te rewelacje to chleb powszedni.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 06.03.2007, 18 lat temu
To samo jest z "NOSOROŻCAMI", one tak naprawde nie nadają się do jazdy luzem, chyba, że z prędkością 5 km/h, bo powyrzej robią taką fale jakby niewiem co płyneło.
Widzisz, Koziołki są "trochę" kanciaste i szerokie. Natomiast HM-300 ma opływowy i dużo węższy kadłub dzięki któremu przy takiej samej mocy może rozpędzić się lepiej. Koziorożec płynąc na pełnych obrotach bez barki zamienia się w spychacz, pchając przed sobą tony wody!
Pływałem troche w technikum na "Władysławie Łokietku", pomagałem remontować "Bzure" w Nakle nad Notecią, i wiele razy pływałem na "Noteci". Świetne statki!!! Gdy zostały zmodernizowane i przystosowane do pchania to osiągneły swego rodzaju doskonałość. Z silnikami tego samego typu (DELFIN) co "KOZIOROŻEC" miły ten sam uciąg, przy tym były od "KOZIOŁKA" szybsze, wiem bo wiele razy gdy pływałem na "KOZIOROŻCU B-02", "NOTEĆ" nam to udowadniała.
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1956r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-14.
NOŚNOŚC:27 t.
WYMIARY: długość-21.87 m, szerokość- 5.46 m, zanurzenie- 0.98 m.
SILNIKI:2 silniki spalinowe; typ DM-150 Wola;6 cyl.; prod.Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w
Warszawie.;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.; ZAŁOGA: 5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956: WŁADYSŁAW - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław.PL
1969: PILICA - P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy
1978: - podczas nakręcania filmu ‘Cicha noc ‘ używany był do odtwarzania roli gdańskiego holownika parowego ANNELORE.W tym celu dobudowano atrapę komina gdzie spalano świece dymne imitujące dym.
19.. : - wycofany i złomowany
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1955r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-4.
NOŚNOŚC:27 t.
WYMIARY: długość-21.80 m, szerokość- 5.45 m, zanurzenie- 0.70 m.
SILNIKI:2 silniki spalinowe;typ DM-150 Wola;6 cyl.; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w
Warszawie.;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA: 5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1955: WITOSŁAW - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław.PL
1968: SAN - P. P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1978: - przebudowa, nowe silniki typu UE 680/193/1;6 cylindrowe; prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego, Mielec /Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck;moc:330 KM
1990: - wycofany.
1991.V: - złomowany.
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1956r.;Glogowska Stocznia Rzeczna,Glogow.Nr bud.B-9.
NOŚNOŚĆ:30 t.
WYMIARY: długość-21.80 m, szerokość- 5.45 m,zanurzenie- 0.70 m.
SILNIKI:2 silniki wysokoprężne;typ 3D6;6 cyl.;prod.ZSRR.;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz.;ZAŁOGA;5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956.VII.14: WDA - P.P. Żegluga Bydgoska,Bydgoszcz.PL
1978: - przebudowa,nowe silniki typu UE 680/193/1;6 cyl.
prod.Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego,Mielec /Puckie Zakłady Mechaniczne,Puck;moc:330 KM
1982: - jako holownik szkolny.
1990: - wycofany i złomowany
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 10.12.2006, 18 lat temu
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1956r.;Głogowska Stocznia Rzeczna,Głogów.Nr bud.B-12
NOŚNOŚĆ:27 t.
WYMIARY: długość-21.81 m,szerokość-5.46 m ,zanurzenie- o.63 m
SILNIKI:2 silniki wysokoprężnetyp.DM-150 Wola;6 cyl.;prod.Zakłady Mechaniczne im.M.Nowotki w Warszawie;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA:5 osób
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956.V.18: WARTA - P.P.Bydgoska Żegluga na Wiśle,Bydgoszcz.
1964: WARTA - P.P.Żegluga Bydgoska,Bydgoszcz
1977: - przebudowa,dwa nowe silniki typu UE 680/193/1.;
6 cylindrowe;prod.:Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego,Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne ,Puck;moc:330 KM.
1980.XII.31 - wycofany.
1982: CHROBRY - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego,Poznań.PL
1992: - wycofany z powodu braku zatrudnienia, stoi nie eksploatowany w Morzysławiu.
1998: CHROBRY - Jerzy Pielaciński, Wyszogród
2002: WARTA - Zakład Wydobycia Kruszywa "Wir-Bud", Bydgoszcz. port mac. Gdańsk
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 07.12.2006, 18 lat temu
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1957r.;Głogowska Stocznia Rzeczna,Głogów.Nr bud.B-18
NOŚNOŚĆ:29 t.
WYMIARY: długość-21.84 m,szerokość- 5.46 m,zanurzenie- o.56 m
SILNIKI:2 silniki spalinowe;typ.3D6;6 cyl.;prod.ZSRR;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA::5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1957.XII.07: STUDNICA - P.P.Bydgoska Żegluga na Wiśle,Bydgoszcz.{PL}
1963: STUDNICA - P.P.Żegluga Bydgoska,Bydgoszcz.{PL}
1977: - przebudowa,dwa nowe silniki typu UE 680/193/1 ;6cylindrowe;prod.:Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego,Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne,Puck;moc:330 KM.
1982.II.01 - wycofany
1985.V.31 - złomowany w Bydgoszczy.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 07.12.2006, 18 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum. możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum. nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji. nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum. nie możesz dodawać załączniki w tym forum. nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies