Do 12 osób i jednostce nie przekraczającej 20 m - stermotorzysta.
Powyżej 12 osób i jednostce dłuższej niż 20 m - kapitan.
Jeżeli stateczek zabiera więcej niż 12 osób a jest krótszy - kapitan.
Jeżeli zabiera do 12 osób a jest dłuższy niż 20 m - kapitan.
Trzeba by przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie,czy jest to statek wykorzystywany do celów pasażerskich zarobkowych,czy tylko do celów rekreacyjno turystycznych?W obu wypadkach obowiązują odmienne wymagania co do uprawnień.W pierwszym wypadku jest tak jak napisał kol.Marek.Natomiast w drugim przypadku wystarczają uprawnienia motorowodne wydawane przez PZMiNW.Jeśli zachodzi ten drugi przypadek ,chętnie kol.wpkiwsa odpowiem.Józef Bosman.
Panie Józefie nie forma wykorzystania jednostki uzależnia uprawnienia kierującego nią lecz to jak jest zarejestrowana. Dwie identyczne jednostki wykorzystywane do tego samego celu np. przewozu zarobkowego pasażerów do 12 osób i L>20 m w naszym kraju można zarejestrować w dwojaki sposób: jedna możliwość gdy jednostka figuruje w ewidencji jako łódź sportowa wystarczy sternik motorowodny (uprawnienie wydane przez wspomniany PZMiNW) a druga możliwość gdy jest zarejestrowana jako łódź motorowa i posiada świadectwo zdolności żeglugowej, w którym określa się skład załogi i w przypadku takiej jednostki do jej prowadzenia uprawnia patent stermotorzysty wydany przez UŻŚ.
Nasze prawodawstwo pełne jest takich niejednolitych przepisów.
to ja tak może z odejdę od tematu.. skoro do 20m może tylko starszy sternik, to dlaczego jest na patencie napisane : PZMiNW zaświadcza że posiadacz nieniesionego patentu jest uprawiony do :
prowadzenia jachtów motorowodnych po wodach śródlądowych?
Patent Sternika Motorowodnego uprawnia do:
1. Prowadzenia jachtów motorowych z silnikiem o mocy do 60 kW po wodach śródlądowych.
2. Prowadzenia jachtów motorowych z silnikiem o mocy do 60 kW po wodach morskich w strefie do 2 MM od brzegu, w porze dziennej.
Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, realizują przyznane uprawnienia pod nadzorem osoby pełnoletniej.
Patent Starszego Sternika Motorowodnego uprawnia do:
1. Prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych.
2. Prowadzenia jachtów motorowych o długości całkowitej do 12 m po wodach morskich Morza Bałtyckiego i innych mórz zamkniętych.
Patent Morskiego Sternika Motorowodnego uprawnia do:
1. Prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych.
2. Prowadzenia jachtów motorowych o długości całkowitej do 18 m po wodach morskich.
Patent Starszego Sternika Motorowodnego uprawnia do:
1. Prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych.
2. Prowadzenia jachtów motorowych o długości całkowitej do 12 m po wodach morskich Morza Bałtyckiego i innych mórz zamkniętych.
Z przepisów PZMiNW.
Czyli wychodzi na to że na wodach śródlądowych mając ukończone 18 lat mogę prowadzić jednostkę o dowolnych rozmiarach...
Kol. Skuter jak byś przeczytał uważnie, nigdzie nikt z nas Twoich przedmówców nie kwestionował tego. Nikt też nie napisał wyżej, że do 20 m może starszy sternik, a nasze rozważania dotyczyły bardziej uprawnień wydanych przez UŻŚ. Moje wtrącenie na temat patentów wydawanych przez PZMiNW wynikło tylko z tego, iż w naszym kraju nie są jednoznacznie uregulowane sprawy rejestracyjne jednostek pływających i można ich dokonywać na różne sposoby. Wymieniłem tylko dwie możliwości ale znam ich jeszcze kilka włącznie z ominięciem przepisów dotyczących strefy ciszy, jednak nie oto chodziło w pytaniu wpkiwsa.
mnsb napisał/a:
Jeżeli zabiera do 12 osób a jest dłuższy niż 20 m - kapitan.
ok, czyli reasumując.... posiadając patent z PZMiNW w stopniu Starszego Sternika, zabierając na pokład mniej jak 12 os. moge czy nie mogę prowadzić jednostkę większa niż 20m na wodach śródlądowych?
Odpowiedż dla Skutera brzmi "TAk".W patentach ,nazwijmy je amatorskich do uprawiania żeglugi śródlądowej nie ma znaczenia długość jednostki a tylko moc jej napędu.
Do mocy 15 KW a więc ok.20 KM nie potrzeba żadnych patentów.
Od 15 do 60 KW a więc ok 82 KM potrzbny jest patent sternika motorowodnego,a do pływania po wodach morskich jedynym ograniczeniem są 2 mile od brzegu.
Powyżej 60 KW bez żadnych ograniczeń mocy,patent starszego sternika motorowodnego,a do pływania po wodach morskich wystepuje ograniczenie co do długości do 12 m.Ograniczony też jest zasięg pływania do móż zamkniętych i do 20 MM od brzegu mórz otwartych i oceanów.
Patent morskiego sternika motorowodnego ma tylko jedno ograniczenie ,to jest do 18 m długości po wodach morskich.
Patenty kapitańskie żadnych ograniczeń nie mają.
Oczywiście ty wszystkie ograniczenia dotyczą samodzielnego prowadzenia statków ,a więc bycia Szyprem czy też Kapitanem jednostki.Natomiast jako członkowie załogi mogą pływać osoby bez względu na posiadany patent ,bez żadnych ograniczeń.
Iną sprawą ,ale ściśle wiążącą się z żeglugą "amatorską" czy też jak ją nazywamy rekreacyjno -turustyczną jest obowiazek rejestracyjny statków wodnych do jej uprawiania.Ale to już inna Bajka.
Józef Bosman Feliga
Edytowany przez Bosman Jozef dnia 23.10.2009, 14 lat temu
Kol. Skuter czytając mój drugi komentarz w tym temacie ze zrozumieniem wiedział byś, że zależy to od formy rejestracji takiej jednostki. Niestety uprawnienia wydane przez PZMiNW nie zawsze wystarczają i konieczny jest patent kapitana ż.ś. odsyłam do #5
Ja jeszcze dodam, że patenty PZMWiNW uprawniają tylko do prowadzenia jednostek pływajacych w celach sportowo-turystyczno-rekreacyjnych ale nie zarobkowych. Prowadzenie jednostek pływających w celach zarobkowych wymaga posiadania patentów od stermotorzysty w górę.
Pozdrawiam
Marek Madura
Uwaga do założyciela wątku: proszę nie zakładać bez potrzeby kolejnego wątku z tym samym problemem (nowy został zamknięty).
Cytat
Czy jeżeli prowadzę jednostkę (barkę z restauracją/hotelem) i nie ma na niej nikogo poza mną i obsługą to nadal jest to określane jako zarobkowe czy też wystarczy sam pat. starszego sternika z PZMiNW do momentu przycumowania/zakotwiczenia jednostki.
Wolne żarty: statek "zarobkowy" bez pasażerów nie stał się nagle czymś innym. Raz zarejestrowany do konkretnego celu ma spełniać określone wymogi niezależnie czy jest pusty czy pełny. Obsługa restauracji/hotelu to też "pasażerowie" w rozumieniu przepisów żeglugowych...
Aby prowadzić restaurację/hotel na lądzie są potrzebne dokumenty i zezwolenia (Koncesja, Sanepid, ochrona p.poż. itd). Otwiera sie również działalność gospodarczą (rejestruje firmę w Urzędzie Miasta, Skarbowym). Prowadzenie restauracji/hotelu na statku wymaga poza powyższymi spełnienia wymogów dotyczących statku i załogi. Odpowiada Pan za pasażerów, musi Pan zadbać o odpowiednie wyposażenie ratunkowe i gaśnicze, stan statku musi być zbadany przez instytucje klasyfikacyjne (UŻŚ, PRS) aby został on dopuszczony do przewozu/pobytu osób. Sterowanie, pływanie, prowadzenie statku z restauracją nawet pustą (bez gości) jest nadal działalnością zarobkową. Obsługa jest zatrudniona przez Pana a więc prowadzi pan statek będący miejscem działalności zarobkowej.
Zgodnie z radami przedmówców - proszę skontaktować się z właściwym dla miejsca pływania Urzędem Żeglugi Śródlądowej. Tam uzyska Pan precyzyjne informacje, skoro Pan przedmówcom nie ufa.
Wolne żarty: statek "zarobkowy" bez pasażerów nie stał się nagle czymś innym. Raz zarejestrowany do konkretnego celu ma spełniać określone wymogi niezależnie czy jest pusty czy pełny. Obsługa restauracji/hotelu to też "pasażerowie" w rozumieniu przepisów żeglugowych...
Dokładnie kapitanie -- czyż autobus bez pasażerów nie jest już autobusem?!
Zwykonanych obserwacji wyglada to tak:
1.Mam kasę i kupię sobie statek/barkę
2.Mam statek/barkę cholera myślałem, że mój patent żeglarski który zrobiłem na wakacjach wystarczy do pływania z ludzmi
3. Jeszcze większa cholera -trzeba zatrudnić kapitana żś - dam ogłoszenie - szukam doświadczonego kapitana żś MILE WIDZIANY EMERYT
długo jeszcze mozna wyliczać....nawet nie wspominam o sprawności technicznej itp.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum. możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum. nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji. nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum. nie możesz dodawać załączniki w tym forum. nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies