O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

ŚWIATOWID

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Na stronie 204 książki M. Michalskiego-statki parowe na polskich wodach śródlądowych bocznokołowce tom I- jest opisywany statek pasażerski "Światowid". I tu autor też podaje nie prawdziwe dane, i myli daty. I tak:
1."Goplana" nie została zarekwirowana przez armię rosyjską a następnie zatopiona pod Nowym Korczynem lecz zajęta przez Austriaków w dniu 5 sierpnia 1914 roku pod Brzeskiem Nowym. Statek był w dzierżawie poddanego cesarza Austro-Węgier Jana Kwiatkowskiego z Krakowa.
2. nazwa flotylli rzecznej Austro-Węgier na Wiśle brzmiała- Kaiserlische und Königlische Weichselflottille w tłumaczeniu na jęz. polski Cesarsko-królewska Flotylla Wiślana. A nie jak podaje M. Michalski-KuK Ősterreichische Weichselflottille, Krakau.
3. Statek zmienił nazwę na "Płock" w 1919 roku a nie w 1922 r.
4. Nieprawdą jest że statek przebudowano na "pasażera" w 1935 r. zmieniając mu nazwę na "Światowid". Stało się to w 1924 roku a statek wszedł do ruchu w 1925 r. właśnie pod nazwą "Światowid".
5. Nie prawdą jest że po 1945 roku statek był w Żegludze Śródlądowej "Wisła" Snia Pracy lecz w Towarzystwie Żegluga Polska S.A. w Krakowie zlikwidowanym w 1947 roku.
A poniżej losy tego statku.


"ŚWIATOWID"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "PŁOCK"; ex "GOPLANA"; ex "NIXE".
TYP STATKU: PASAŻERSKI MOTOROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1895
STOCZNIA: Schiffwerft Dresden-Neustadt. [Niemcy]
NR. BUD.:347

DANE TECHNICZNE:
1895 r.
długość całkowita: 27,70 m; szerokość całkowita: 6,60; szerokość: 4,00 m; zanurzenie: 0,50 m.
wyporność: t.
1906 r.
długość całkowita: 27,69 m; szerokość całkowita: 6,60 m, szerokość: 4,02 m; zanurzenie: 0,55 m
1923 r.
długość całkowita: 37,70 m; szerokość całkowita: 7,10 m; szerokość: 4,10 m; zanurzenie: 0,55 m
nośność: 70 t.
1936 r.
długość całkowita: 37,50 m; szerokość całkowita: 9,30; szerokość: 4,00 m; zanurzenie: 0,65/0,85 m.
uciąg 240 t.; ładunki; 70 m2
wyporność: t.
1960 r.
długość całkowita: 37,00 m; szerokość całkowita: 8,70 m; szerokość: 4,00 m; wysokość burt: 2,00 m; wysokość całkowita: 5,00 m; zanurzenie: 0,65 m.; nośność: 12 t

SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.Schiffswerft Dresden-Neustadt: o mocy 80 KM; rok produkcji: nieznany.
1 silnik wysokoprężny produkcji Maschinen Werke, Mannheim rok produkcji 1943; 6 cylindrowy; ilość obrotów: 800 min.; moc: 180 KM
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy o ciśnieniu 8 atm. [1923r.]
1 kocioł parowy prod. H. Cegielski, Poznań 1935 r.; ciśnienie: 10 atm.; numer fabr.: 1665.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o mieszanym systemie wiązań.
napęd: dwa koła łopatkowe boczne; prędkość: 12 km/h.; załoga: 5 osób
PORT MACIERZYSTY:
Kraków
ARMATOR:
P.P. Żegluga Krakowska, Kraków
NUMERY REJESTRACYJNE:
1900 r.: 4122 [Rosyjskie Ministerstwo Komunikacji] 1935 r. : 245 [ PZW. Kraków] 1947 r. : 0255 [PZW. Kraków] 1953: 36 [RDW Kraków];1956: 0255 [ RDW Warszawa] 1957: 36 [RDW Kraków]

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany na zamówienie Säsisch Böhmischen Dampferschiffahrt Gesellschaft, Dresden, początkowo jako śrubowiec, lecz w czasie budowy ukończony jako bocznokołowiec. Nazwany "NIXE". Pływał na Łabie. W 1900 roku statek został sprzedany do Torunia, zakupił go I. Albrecht, eksploatowany był na Wiśle rosyjskiej w relacji Warszawa-Sandomierz pod nazwą "GOPLANA". Zabierał na pokład 65 pasażerów, moc jego maszyny parowej oceniano na 60 KM. Około 1910 roku nabyty przez Stanisława Górnickiego z Płocka , który eksploatował go na niezmienionej trasie.W tym okresie statek został podłużony. W dniu 6 kwietnia 1914 roku został wyczarterowany przez Jana Kwiatkowskiego z Krakowa za sumę 800 rubli miesięcznie. W dniu 5 sierpnia 1914 roku został zajęty przez austriaków a następnego dnia odholowany przez statek "Wawel" do Krakowa. Przebudowany, opancerzony i uzbrojony w dwa działa lądowe kalibru 37 mm wcielony został do K.u.k. Weichselflottille. Używany do holowania galarów z zaopatrzeniem dla wojska na linii Łęg-Nadbrzezie. W listopadzie 1918 roku przejęty w Krakowie początkowo przez Ministerstwo Komunikacji a potem Robót Publicznych. W 1919 roku zmienił nazwę na "PŁOCK", klasyfikowany jako holownik. Pływał w Polskiej Żegludze Państwowej w Warszawie. W 1921 roku przekazany Towarzystwu Żegluga Polska S.A. w Krakowie. W 1923 roku przeszedł remont kotła i maszyn. Klasyfikowany jako statek pasażersko-holowniczy. W 1924 roku został w Stoczni Zieleniewskiego w Krakowie przebudowany na statek pasażerski. Do ruchu wszedł rok później pod nazwą "ŚWIATOWID". A o to co pisał o tym fakcie-Dziennik Polski- W dniu 8 maja 1925 roku arcybiskup ks. Adam Sapieha poświecił statek pasażersko handlowy Żeglugi Polskiej "Światowid". Rodzicami chrzestnymi byli prezydent RP Stanisław Wojciechowski i pisarka Maria Dąbrowska. Statek będzie kursował Kraków-Korczyn rejsy pasażerskie i Oświęcim-Sandomierz rejsy holownicze. Statek rozwija prędkość 18 km/godz. i posiada dwa pomieszczenia pasażerskie mogące pomieścić 60 ludzi w klasie pierwszej i 100 osób w klasie drugiej. Moc jego moc maszyny oceniano na 45 KM. W 1935/36 przeszedł gruntowny remont. Niestety nie są znane jego losy w czasie okupacji hitlerowskiej wiadomo że pływał w Weichselländische Schiffahrt A.G., Krakau. Po roku 1945 ponownie w Towarzystwie Żegluga Polska S.A., Kraków. Przebudowany na motorowiec. Od 1948 roku w Państwowej Żegludze na Wiśle w Krakowie. Rok później w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Oddział w Krakowie. Od 1951 roku w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga na Wiśle, Ekspozytura w Krakowie. W 1956 roku przejęty przez P.P. Warszawską Żeglugę na Wiśle w Warszawie. Rok później ponownie w Krakowie w P.P. Żegludze Krakowskiej. Jego zdolność przewozową określano na 106 pasażerów. Wycofany pod koniec 1963 roku. Data złomowania nie znana.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Swiatowid.jpg

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 05 kwiecień 2007.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 20.10.2009, 15 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies