O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SŁOWACKI

Ostatnia aktualizacja 12 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 12 lat temu
Na stronie 243 książki M. Michalskiego-statki parowe na polskich wodach śródlądowych bocznokołowce tom I- jest opisywany holownik parowy bocznokołowy "Słowacki". Jak zwykle kolejne błędne informacje i dziwne komentarze autora nieznającego prawdziwej historii tego statku. Kiedy wymienia statek jako "Gertrud" w 1943 roku podając armatora Johannes Ick, dodaje statek skradziony. Co to znaczy ?. Armator ukradł statek i co uprowadził. Czy to się Panu Michalskiemu podoba czy też nie nawet w tym okresie obowiązywało jakieś prawo nawet faszystowskie, wiemy, że dla narodów okupowanych nie było ono korzystne a wręcz dyskryminujące, ale taki komentarz nie znając faktów autor powinien zostawić sobie. Nie chcę tu i nie zamierzam bronić hitlerowców, oni w większości rekwirowali statki głównie obywateli pochodzenia żydowskiego ale i też polskiego. Żydzi w większości otrzymywali odszkodowania wprawdzie stanowiące jakiś śmieszny ułamek wartości statku ale otrzymywali. Ktoś powie nie mieli innego wyjścia no bo tak było nadawało to pozór działania zgodnego z prawem. Tak jakoś się złożyło że obywatele żydowscy, którzy zmuszeni zostali do sprzedaży statku po roku 1945 mieli problemy w odzyskaniu swojego mienia gdyż władze Polski niestety uznawały umowy kupna sprzedaży z okresu okupacji. A jeżeli już udawało się odzyskać to byli obciążani kwotami za remonty wydobycie itp., których nie byli w stanie zapłacić mimo że sądy nakazywały wydanie mienia; jednak Skarb Państwa nie zamierzał ich wydawać. Właśnie tak zrobiły polskie władze komunistyczne wydając dekret w marcu 1945 roku o przejęciu pod przymusowy zarząd państwowy statków a potem o przejęciu ich na własność Skarbu Państwa bez prawa do odszkodowania czy to nie była kradzież dla właścicieli na pewno tak, ale zgodna z prawem PRL-u, a tu autor nie pisze, że statek został skradziony. A poza tym, co to za bandery np. niemiecka [zaborcza], rosyjska [zaborcza] itp. Czemu na przykład opisując statki gdańskie patrz między innymi str.220 "Pfeil"; nie pisze bandera niemiecka [zabór]. W tym omawianym okresie obywatele narodowości polskiej byli poddanymi Niemiec, Rosji czy Austro-Węgier i nie było żadnej bandery zaborczej w tego słowa znaczeniu. Poza tym rozbiory Polski zostały uznane na Kongresie Wiedeńskim w 1815 roku, co chyba M. Michalski powinien wiedzieć. Być może ktoś będzie miał wrażenie że czepiam się autora, chciałem zapewnić że tak nie jest po prostu wykazuje że pisząc taką pracę trochę trzeba zachować realia tamtych lat a nie popisywać się jakimiś nie zrozumiałymi i nigdzie nie stosowanymi określeniami. A oto historia tego statku jak znacznie różniąca się od wersji autora i wyjaśniająca, że statek nie został "skradziony".

"SŁOWACKI"

POPRZEDNIE NAZWY: ex "GERTRUD"; ex "SOKOL"; ex "Nr 1"; ex "PRAG Nr 1".
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1898
STOCZNIA: Ruston Werft, Prag. [Austro-Węgry]
NR. BUD.: 110

DANE TECHNICZNE:
1898
długość całkowita: 24,80 m; szerokość: 3,65 m; szerokość całkowita: 7,00 m; zanurzenie max: 0,50 m
1953
długość całkowita: 24,80 m; szerokość: 3,65 m; szerokość całkowita: 6,60 m; wysokość burt: 1,20 m; wysokość statku:3,30 m; zanurzenie: 0,65/0,90 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania dwucylindrowa o mocy 80 KM.
KOTŁY PAROWE
1 kocioł parowy brak informacji
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stalowy
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła napędowe Morgana; prędkość z ładunkiem 12 km/godz.; załoga: 5 osób.
PORT MACIERZYSTY:
Warszawa
ARMATOR:
Rejon Dróg Wodnych w Warszawie.
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Berlin-6322; BSR Danzig-942; RDW Puławy-2; RDW Warszawa-226
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany na zamówienie austrowęgierskiego K.u.K Staathalterei, Prag jako holownik objazdowy na rzekę Wełtawę i Łabę gdzie pływał pod nazwą "PRAG Nr 1'. W 1918 roku po odzyskaniu niepodległości przez Czechosłowację trafił do praskiej Praźske Paroplavni Akcyjna Společnost gdzie przystosowano go do przewozu pasażerów, których mógł zabrać 90. Otrzymał nazwę "Nr 1", którą w 1921 zmieniono na "SOKOL". Po zajęciu Czechosłowacji przez III Rzeszę "Sokol" został nabyty przez Zdenka Martinca z Pragi. Następnie sprzedany z dniem 31 stycznia 1941 roku za 4.000 RM do Berlina gdzie nabył go Walter Kluth, który w czerwcu 1941 roku odsprzedał go dyrektorowi warszawskiego oddziału Johannes Ick, Hansowi Kieseweterowi za 12.000 RM. Ten z kolei przekazał go w czarter firmie Johannes Ick z dniem 4 sierpnia 1941 roku. Portem macierzystym był Danzig [Gdańsk], ale "GERTRUD", bo taką nazwę otrzymał holownik stacjonował w Warszawie odbywając rejsy na terenie Generalnej Guberni. W sierpniu 1944 roku został ostrzelany koło Puław przez radziecką artylerię i na skutek dziur w kadłubie zatonął. W listopadzie 1945 roku został wydobyty i odholowany do Stoczni w Puławach gdzie został odbudowany i przebudowany na holownik inspekcyjny. Zabudowano tambory a na pokładzie dziobowym otrzymał nadbudowę. Nazwany "SŁOWACKI" pływał od 1948 w Państwowym Zarządzie Wodnym w Puławach a od 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Puławach. W sierpniu 1954 roku przekazany do Rejonu Dróg Wodnych w Warszawie, jego stan techniczny był na tyle zły, że Centralny Zarząd Dróg Wodnych Śródlądowych w Warszawie pismem TM-546/25/24 z 4 IX 1955 roku poinformował o wycofaniu z dniem 27 maja 1955 roku "Słowackiego" z eksploatacji. Statek przestał kilka lat w porcie czerniakowskim poczym po obcięciu tamborów został przekazany Warszawskiemu Okręgowemu Związkowi Żeglarskiemu w Warszawie, co nastąpiło w 1960 roku na przystań. Stał w Nieporęcie do 1966 roku a następnie złomowany.

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 14 październik 2009 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 14.10.2009, 12 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies