ValdemarasAdministrator Dodano
15 lat temuNa stronie 280 książki M. Michalskiego-statki parowe na polskich wodach śródlądowych bocznokołowce tom I-jest opisywany holownik motorowy "Słowacki". Autor nie posiada o nim wielu informacji a te podane są nieprawdziwe. W swoim komentarzu informuje-Danielewicz pisze, że SŁOWACKI stacjonował w PZW Puławy od 1936 do 1952 roku. Jest to jednak pomieszanie historii dwóch statków omawianego tu przedwojennego statku SŁOWACKI, z odbudowanym po wojnie czeskim statkiem PRAG Nr 1, któremu w 1948 roku nadano nazwę SŁOWACKI-rzeczywiście w korespondencji z autorem taką hipotezę przyjąłem, co było adekwatne do mojej wówczas wiedzy. I tu autor ma rację. W późniejszym okresie moich badań znaleziona dokumentacja pozwoliła zweryfikować te dane. Dalej Michalski podaje-Delkowski pisze o motorowcu, który początkowo miał się nazywać MAZUT, a na początku lat dwudziestych uzyskał nazwę SŁOWACKI- dalej autor powątpiewa w ten wątek pisząc ze brak jest potwierdzenia nazwy MAZUT. Dodaje też, że przywoływany przez niego w źródłach K. Gęsikowski pisze o bocznokołowcu motorowym SŁOWACKI zbudowanym w Warszawie. Jak się okazuje to nie Michalski, lecz właśnie Delkowski i Gęsikowski mają rację, choć ten ostatni tylko połowicznie. Poniżej odtworzona historia tego statku.
"SŁOWACKI"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "MAZUT".
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1921
STOCZNIA: Danziger Werft, Danzig. [Wolne Miasto Gdańsk]
NR. BUD.: S-
DANE TECHNICZNE:
długość całkowita: 39,80 m; długość m.p.:38,00 m; szerokość: 5,50 m; szerokość całkowita: 10,80 m; wysokość burt na śródokręciu: 1,60 m; w części dziobowej: 2,50 m; zanurzenie max: 0,60 m
SILNIKI GŁÓWNE:
2 silniki wysokoprężne dwusuwowe firmy nieznanej firmy o mocy łącznej 240 KM przy 300 obr./min.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stalowy z blachy reflowanej.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła napędowe Morgana; prędkość z ładunkiem 7 km/godz.; załoga: 4 do 8 osób.
PORT MACIERZYSTY:
Tczew
ARMATOR:
Państwowy Zarząd Wodny w Tczewie.
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Danzig 759; PZW. Tczew-5018
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany na zamówienie Polsko-Holenderskiego Domu Handlowego w Warszawie, otrzymał nazwę "MAZUT". Początkowo portem macierzystym była Warszawa. W styczniu 1925 roku Polsko-Holenderskie Towarzystwo Naftowo-Przemysłowe "Mazut" z siedzibą w Warszawie zarejestrowało holownik w Gdańsku gdzie pływał pod banderą gdańską. Holownik zbudowano ze stali Siemensa Martina o grubości blach od 7 do 3 mm. Rozstaw wręg wynosił 500 mm. Kadłub podzielony był na 5 przedziałów poprzez cztery grodzie wodoszczelne. Pomiędzy wręgami 6 a 27 znajdował się magazyn bosmański, pomiędzy wręgami 27 a 41 przedział maszynowy z kolei pomiędzy wręgami 41 a 59 pomieszczenia socjalne załogi i pomiędzy wręgami 59-70 magazyn kabli. Pomieszczenia socjalne mieściły cztery kabiny pojedyncze i dwie podwójne. Na pokładzie głównym za tamborami znajdowało nadbudówka mieszcząca kuchnię, messę załogową i toaletę. Ciekawostkę stanowiły silniki napędowe, mogły być one napędzane ropą naftową surową, olejem napędowym, gazoliną i olejem parafinowym. Nieznana jest data przejęcia statku przez Skarb Państwa i przydzieleniu do administracji wodnej, gdzie zmienił nazwę na "SŁOWACKI". Stacjonował w Warszawie należąc do Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. Pod koniec lat trzydziestych XX w był nie użytkowany. Jego losy w latach okupacji niemieckiej nie są znane. Figuruje w spisie statków Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie w latach 1946-1951 jako "Słowacki". Dalsze losy nieznane.
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 10 październik 2009 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.10.2009,
15 lat temu