O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SŁOWACKI

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Na stronie 280 książki M. Michalskiego-statki parowe na polskich wodach śródlądowych bocznokołowce tom I-jest opisywany holownik motorowy "Słowacki". Autor nie posiada o nim wielu informacji a te podane są nieprawdziwe. W swoim komentarzu informuje-Danielewicz pisze, że SŁOWACKI stacjonował w PZW Puławy od 1936 do 1952 roku. Jest to jednak pomieszanie historii dwóch statków omawianego tu przedwojennego statku SŁOWACKI, z odbudowanym po wojnie czeskim statkiem PRAG Nr 1, któremu w 1948 roku nadano nazwę SŁOWACKI-rzeczywiście w korespondencji z autorem taką hipotezę przyjąłem, co było adekwatne do mojej wówczas wiedzy. I tu autor ma rację. W późniejszym okresie moich badań znaleziona dokumentacja pozwoliła zweryfikować te dane. Dalej Michalski podaje-Delkowski pisze o motorowcu, który początkowo miał się nazywać MAZUT, a na początku lat dwudziestych uzyskał nazwę SŁOWACKI- dalej autor powątpiewa w ten wątek pisząc ze brak jest potwierdzenia nazwy MAZUT. Dodaje też, że przywoływany przez niego w źródłach K. Gęsikowski pisze o bocznokołowcu motorowym SŁOWACKI zbudowanym w Warszawie. Jak się okazuje to nie Michalski, lecz właśnie Delkowski i Gęsikowski mają rację, choć ten ostatni tylko połowicznie. Poniżej odtworzona historia tego statku.

"SŁOWACKI"

POPRZEDNIE NAZWY: ex "MAZUT".
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1921
STOCZNIA: Danziger Werft, Danzig. [Wolne Miasto Gdańsk]
NR. BUD.: S-

DANE TECHNICZNE:
długość całkowita: 39,80 m; długość m.p.:38,00 m; szerokość: 5,50 m; szerokość całkowita: 10,80 m; wysokość burt na śródokręciu: 1,60 m; w części dziobowej: 2,50 m; zanurzenie max: 0,60 m
SILNIKI GŁÓWNE:
2 silniki wysokoprężne dwusuwowe firmy nieznanej firmy o mocy łącznej 240 KM przy 300 obr./min.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stalowy z blachy reflowanej.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła napędowe Morgana; prędkość z ładunkiem 7 km/godz.; załoga: 4 do 8 osób.
PORT MACIERZYSTY:
Tczew
ARMATOR:
Państwowy Zarząd Wodny w Tczewie.
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Danzig 759; PZW. Tczew-5018

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany na zamówienie Polsko-Holenderskiego Domu Handlowego w Warszawie, otrzymał nazwę "MAZUT". Początkowo portem macierzystym była Warszawa. W styczniu 1925 roku Polsko-Holenderskie Towarzystwo Naftowo-Przemysłowe "Mazut" z siedzibą w Warszawie zarejestrowało holownik w Gdańsku gdzie pływał pod banderą gdańską. Holownik zbudowano ze stali Siemensa Martina o grubości blach od 7 do 3 mm. Rozstaw wręg wynosił 500 mm. Kadłub podzielony był na 5 przedziałów poprzez cztery grodzie wodoszczelne. Pomiędzy wręgami 6 a 27 znajdował się magazyn bosmański, pomiędzy wręgami 27 a 41 przedział maszynowy z kolei pomiędzy wręgami 41 a 59 pomieszczenia socjalne załogi i pomiędzy wręgami 59-70 magazyn kabli. Pomieszczenia socjalne mieściły cztery kabiny pojedyncze i dwie podwójne. Na pokładzie głównym za tamborami znajdowało nadbudówka mieszcząca kuchnię, messę załogową i toaletę. Ciekawostkę stanowiły silniki napędowe, mogły być one napędzane ropą naftową surową, olejem napędowym, gazoliną i olejem parafinowym. Nieznana jest data przejęcia statku przez Skarb Państwa i przydzieleniu do administracji wodnej, gdzie zmienił nazwę na "SŁOWACKI". Stacjonował w Warszawie należąc do Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. Pod koniec lat trzydziestych XX w był nie użytkowany. Jego losy w latach okupacji niemieckiej nie są znane. Figuruje w spisie statków Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie w latach 1946-1951 jako "Słowacki". Dalsze losy nieznane.


OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 10 październik 2009 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.10.2009, 15 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies