O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SPÓŁDZIELNIA WISŁA

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Na stronie 120 swojej książki "Statki parowe na polskich wodach śródlądowych- bocznokołowce tom I"
Pan M. Michalski opisuje statek "Gotthilf Hagen" i tu jak w większości innych opisów statków jest pewne przeinaczenie życiorysu statku. Autor pisze że statek ten w 1920 roku trafił do Ludwika Szymańskiego z Torunia. Tak naprawdę to trudno ustalić dokładną datę gdyż zachowane dokumenty są sprzeczne co wyjaśniam poniżej. Nieprawdą jest też że został odsprzedany w 1934 zachowany akt notarialny umowy kupna-sprzedaży datowany jest na maj 1931 roku. Umowę ze strony Spółdzielni Wisła podpisali prezesi Ludwik Lisiński i Albert Greiser. Druga sprawa to błędna informacja że statek od 1920 roku pływał na linii Toruń-Gdańsk. Otóż linię tą uruchomił Szymański w kwietniu 1927 roku, w toruńskiej prasie i nie tylko ukazało się z tej okazji specjalne ogłoszenie. Trasa ta została zlikwidowana w 1930 roku na skutek trudności stawianych przez Senat Gdański. W swej korespondencji z M. Michalskim rzeczywiście błędnie podałem że statek ten wydobyto w 1940 roku ale moja wiedza w tym okresie była nie pełna.
A oto udokumentowane losy na podstawie zachowanych archiwaliów.

"SPÓŁDZIELNIA WISŁA"

POPRZEDNIE NAZWY: ex "TRYTON"; ex "GOTTHILF HAGEN"
TYP STATKU: STATEK HOLOWNICZY PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1886
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig. [Niemcy] NR. BUD.: 127.

DANE TECHNICZNE:
1886:
długość całkowita: 43,15 m; długość na linii wodnej: 42,00 m; szerokość: 5,50 m; szerokość całkowita: 9,90 m ; zanurzenie: 0,63 m.;
1927
długość całkowita: 43,26 m; długość na linii wodnej: 41,73 m; szerokość: 5,54 m; szerokość całkowita: 9,98 m; wysokość burt: 1,65 m; wysokość statku:5,65 m; zanurzenie: 0,587 m; zanurzenie pełne: 1,027 m.; nośność: 58 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca; dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.:J.W. Klawitter, Danzig; 1886 rok; moc: 150 KM; ilość obrotów: 41/min.
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji: J.W. Klawitter, Danzig; 1886 rok ciśnienie: 10 atm.
1915
1 kocioł parowy dwupłomieniówkowy produkcji: Union Gisserei, Königsberg; 1915 r. ciśnienie: 7,5 atm.; pow. grzewcza: 74 m2
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 boczne koła łopatkowe; prędkość holownicza: 15 km/h.; prędkość statku pustego: 18,5 km/h; załoga: 7 osób.; pasażerów w latach 1922-1928: 900 osób; od 1929: 700 osób; uciąg: 300 t; ładownia 81 m2; ilość ładunku, jaką statek może holować z prądem: 2000 t; pod prąd: 1200 t.
PORT MACIERZYSTY:
Toruń
ARMATOR:
Spółdzielnia Transportowa i Oszczędnościowa "Wisła" G.m.b.H., Danzig.
NUMERY REJESTRACYJNE:
150 [BSR, Danzig] 211 [PZW, Toruń]
RYS HISTORYCZNY

Zbudowany w gdańskiej stoczni Klawittera, jako rządowy statek objazdowy na rz. Wisłę dla Königlische Preussische Staat Weichselverwaltung, Danzig-Krakau. [Gdańsk-Krakowiec], koszt budowy wyniósł 65.500 RM. Nazwany "GOTTHILF HAGEN" służył do inspekcji i objazdów rzeki Wisły. Wiadomo że pływał od Gdańska do granicy niemiecko-rosyjskiej pod Silnem [Shilno]. W latach 1905-1910 kapitanem statku był Otto Glogowski. Statek posiadał salon dziobowy, który służył, jako messa i biuro dla inspektorów administracji wodnej. Znany jest też skład załogi z lat 1911-1913. Ponieważ statek wykorzystywany był całodobowo posiadał dwuzmianową załogę. A o to jej skład: kapitanowie Deleske Hans i Kaschewski Franz; maszyniści Paninski Gustav i Krause Albert; sternicy Hansen Albert i Stanke Friedrich; marynarze Hildebrand Gustav, Heike Franz, Siederbidel August i Benschultz Julius; palacze Paniski Konrad i Hoffmann Gustav. Nie bardzo jasny jest los statku po roku 1920. Mianowicie po zakończonej wojnie w 1918 roku "Gotthilf Hagen" został w Gdańsku. Tam w 1921 roku przejęła go Rada Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańska. Podlegał pod Maschinenbauamt Danzig-Krakau. Jednak dokumenty policji niemieckiej informują o tym, że w maju 1921 roku statek został sprzedany do Torunia. Innym pismem z marca 1922 roku Międzysojusznicza Komisja Rozdzielcza nakazała Radzie Portu wydać statek Polsce, co jednak nie zostało wykonane gdyż w 1925 roku w kwietniu pismem do Rady Portu Polska domagała się przekazania statku a sam statek figuruje w spisie jednostek Rady Portu. Więc nie wiadomo, kiedy tak naprawdę statek trafia do toruńskiego armatora Żegluga Parowa na Wiśle-Ludwik Szymański gdzie zmienia nazwę na "TRYTON". W dniu 7 maja 1927 roku armator ogłasza w prasie, że posiada salonowy statek "Tryton" na 700 osób. Statek posiada kajuty, bufet, radio i jest całkowicie oświetlony elektrycznie. Ogłoszenie ukazało się w związku z uruchomieniem przez L. Szymańskiego stałego połączenia na trasie Toruń-Gdańsk. Obsługiwały je dwa statki opisywany "Tryton" i "Maks Nordau". Wspomniane parowce odpływały z Torunia w każdy wtorek i piątek o godz. 05:00 a przypływały do grodu nad Motławą o godz. 20:00. W 1931 roku L. Szymański odsprzedał statek firmie Spółdzielnia Transportowa i Oszczędnościowa "Wisła" G.m.b.H. w Gdańsku. Centrala firmy mieściła się w Gdańsku a Oddziały w Warszawie i Gdyni. Ponadto posiadała Agentury w Grudziądzu, Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku. Po przystosowaniu do roli holownika dawny "Tryton" zmienił nazwę na "SPÓŁDZIELNIA WISŁA". Jego kadłub jak i pozostałych statków tego armatora malowany był na zielono. We wrześniu 1939 roku "Spółdzielnia Wisła" została zatopiona przez samoloty hitlerowskiej Luftwaffe w 694, 8 km rzeki Wisły nieopodal Bobrownik. Wrak statku leży tam do dnia dzisiejszego.

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 8 października 2009 r.
przedruk za podaniem źródła.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 09.10.2009, 15 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies