O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

PUŁASKI

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
Prostując kolejne pomyłki M. Michalskiego w książce "Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-bocznokołowce tom I" natknąłem się na str. 259 wspomnianej książki na informacje o holowniku boczno kołowym "PUŁASKI" to znaczy raczej brak informacji. Pan M. Michalski pisze - cytuje.
PUŁASKI
holownik parowy, brak informacji o roku i miejscu budowy, parametrach kadłuba i jednostki napędowej. Kpt. ż.śr. Stanisław Kowalik szacuje L=ok. 40 m. Znane jest zdjęcie statku i fakt że stanowił on własność Wrocławskich Zakładów Eksploatacji Kruszywa., obsługując pracujące pogłębiarki. Wrak statku został zatopiony na wyrobisku w miejscowości Uraz [lewy brzeg Odr] tyle cytat.
Tak jak już wspominałem gdyby autor zadał sobie trud bywania w archiwum być może rozwiązał by te nie wiadome. Jeszcze dalej jak pisze M. Michalski posunął się prof. Stanisław Januszewski recenzent pracy M. Michalskiego. [u]Otóż zasugerował on że "Pułaski" został zbudowany na kadłubie lodołamacza LR 400 ŚWISTAK. Autor neguje tą hipotezę i bardzo słusznie ale prostując prof. S. Januszewskiego przypomina że "Świstak" to typ lodołamacza L-400 a nie młodszego od niego o 15 lat typu LR 400.
Jak można wysunąć taką hipotezę nie wiem po prostu nie wiem. Dobrze że tu akurat M. Michalski zarzuca prof. S. Januszewskiemu fantazję bo to rzeczywiście fantazja na zasadzie jest statek to trzeba mu coś dopisać co zresztą czyni również M. Michalski.
Na stronie 283 opisywany jest inny holownik mianowicie "STADT FŰRSTENBERG" o którym autor pisze też podając nie prawdziwe fakty. Po pierwsze w latach 1939-1941 wspomniana jednostka nie była nigdy w Schlesische Dampfer Companie - Berliner Lloyd no może przez krótką chwilę kiedy SDC-BL odkupiła ten statek i sprzedała W. Wieltschowi z Wrocławia. Nie prawdą jest też że statek ten użytkowany był przez Wehrmacht na Wiśle i ponoć miał zostać tam zniszczony. Otóż Panie M. Michalski pisząc taką pracę trzeba być w miarę rzetelnym a nie pisać to co pasuje delikatnie mówiąc. Otóż gdyby zadał Pan sobie trud i popracował samodzielnie to Pańska praca pewnie miała by inną wartość. Bo tak się składa że statek ze strony 259 i 283 to ta sama jednostka ale skąd miał Pan to wiedzieć bo tu akurat Pan nie dostał gotowca. A historia tego statku wygląda tak.

"PUŁASKI"

POPRZEDNIE NAZWY: ex "MAMUT"; ex "BUFFEL"; ex "STADT FŰRSTENBERG"; ex "ČPSO VIII"; "ODER 8";ex "STADT FŰRSTENBERG"
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY BOCZNOKOŁOWY.
ROK BUDOWY: 1891
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig [Niemcy]
NR. BUD.: 157

DANE TECHNICZNE:
1891
długość całkowita: 47,20 m; długość m.p.: 44,50 m; szerokość na wręgach: 5,34 m; szerokość całkowita: 9,82 m; wysokość burt: 2,12 m; zanurzenie: 1,20 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania prod.: J.W. Klawitter, Danzig z 1890 roku o mocy 350 KM.
KOCIOŁ PAROWY
1 kocioł parowy płomieniówkowy; producent nieznany; ciśnienie 14 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 boczne koła Morgana; załoga: 7 osób; prędkość około 15 km/godz.
PORT MACIERZYSTY:
Wrocław
ARMATOR:
Wrocławskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa we Wrocławiu.
NUMERY REJESTRACYJNE:

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany jako holownik, mógł również przewozić towary. Nazwany "STADT FŰRSTENBERG" pływał w barwach Fürstenberger Dampfer Compagnie mającej siedzibę w Fürstenbergu nad Odrą. W dniu 24 sierpnia 1922 r trafił do Ostereederei Stettin. [Szczecin] gdzie otrzymał nazwę "ODER 8". W styczniu 1924 r. staje się własnością czechosłowackiej firmy Českoslowenska Plavebni Akcyjna Společnost Oderska z Pragi. Nazwę zmieniono na "ČPSO VIII". Holownik pływał na Odrze w oparciu o port w Szczecinie gdzie armator miał swój oddział. W 1927 r. został zakupiony za kwotę 120 tyś. marek przez wrocławską firmę Schlesische Dampfer Compagnie - Berliner Lloyd i odsprzedany Wilhelmowi Wieltschowi z Wrocławia, który przywrócił mu dawną nazwą "STADT FŰRSTENBERG". Pływał on na Odrze. W 1940 roku został zgodnie z zarządzeniem Ministerstwa Komunikacji III Rzeszy zmobilizowany i przekazany do dyspozycji firmie maklerskiej z Berlina Aleksander Pohl, ta z kolei przekazała w 1941 r. jednostkę do Reichswasserstrassamt Thorn [Toruń] gdzie zmienił w kwietniu 1941 r. nazwę na "BUFFEL". Pod koniec wojny jednostka uległa zatopieniu pod Gdańskiem. Wydobyty w 1946 roku został wyslipowany i odbudowany otrzymał nazwę "MAMUT". Przydzielony do Polskie Drogi Wodne - Żegluga Państwowa w Gdańsku. Jednak w czerwcu 1947 roku poleceniem Ministerstwa Komunikacji został przekazany do Polskiej Żegludze na Odrze S.A., we Wrocławiu zmieniając nazwę na "PUŁASKI". W 1948 roku podczas likwidacji PŻnO "Pułaski" został przekazany Państwowemu Przedsiębiorstwu Eksploatacji Łożysk Rzecznych Zakład we Wrocławiu. W 1952 roku firma ta zmieniła nazwę na Wrocławskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa z siedzibą we Wrocławiu. Eksploatowany do 1964 roku, po czym wycofany. Wrak statku został podobno zatopiony na starym wyrobisku pod Urazem.






zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Pulawski.jpg
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 07 października 2009
przedruk za podaniem źródła i autora.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 08.10.2009, 14 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies