Zdjęcia Pana Janusza Fąfary ukazujące wrak statku "22 Lipca" spowodowały że postanowiłem zamieścić trochę danych o tym statku.
"22 LIPCA"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "DĄBRÓWKA".
TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKI MOTOROWY
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1930
STOCZNIA: nieznana
NR. BUDOWY: -
DANE TECHNICZNE
1960 r.
długość całkowita: 24,15 m; szerokość: 4,56 m; wysokość burt: 1,18 m; wysokość statku: 3,10 m; zanurzenie: 0,75 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny; typ: 64TL1/23.; 6 cylindrowy; prod. Gray Marine Motor Company Detroit-Michigan [USA]; moc: 225 KM. Liczba obrotów śilnika: 2100/min; średnica cylindra 108 mm; skok tłoka: 127 mm; nr fabryczny: C11670; 1 prądnica 1,2 kV = 24 V
INNE DANE:
materiał budowy: stal; burt: stal; pokład: drewno.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba; prędkość: ok.15 km/godz.; załoga:3 ludzi; pasażerów 160.
PORT MACIERZYSTY
Wrocław
ARMATOR
P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
NUMERY REJESTRACYJNE
Prawdopodobnie jest to jeden z czterech prawie siostrzanych statków jakie w okresie 1941 do 1944 r. pływały w Poznaniu i jego okolicach w komunikacji po Warcie łącząc Poznań z okolicznymi miejscowościami. Dwa statki o nazwach "Weichsel" i "Oder" sprowadzono w 1941 r. A rok póżniej dwa kolejne, które nazwano "Warthe" i "Netze". W końcowej fazie wojny uległy zatopieniu lub zniszczeniu. Kiedy statek ten pojawił się na Odrze a konkretnie we Wrocławiu nie wiadomo. Mogło to nastąpić na początku lat pięćdziesiątych XX w. Początkowo nosił nazwę "DĄBRÓWKA" i pływał w barwach Państwowej Żeglugi na Wiśle. Oddział w Bydgoszczy. Ekspozytura w Poznaniu. Następnie w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu, Ekspozytura w Bydgoszczy. Port Handlowy Poznań bo tak brzmiała pełna nazwa armatora, który eksploatował ten statek. Prawdopodobnie pomiędzy rokiem 1950 a 1951 trafił do Państwowej Żeglugi na Odrze we Wrocławiu. Wtedy też zmieniono nazwę na "22 LIPCA". Pływał w rejsach wycieczkowych po Odrze w okolicach Wrocławia do 1964 roku. Wtedy też został wycofany. Jakie były jego dalsze losy może ktoś je dopowie. Wrak statku leży do dziś w korycie Odry w jej 276,5 km w Prężycach w starym wyrobisku kruszywowym.
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz. Gdańsk 01 pażdziernika 2009 r.