O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

ZOFIA i KLARA

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
B
BorsukPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 15 lat temu
Jeszcze raz wracam do książki pana Michalskiego o parowcach bocznokołowych na polskich wodach śródlądowych. Chciałbym porównać informacje dotyczące statków o nazwach ZOFIA i KLARA.

Informacje z książki pana Michalskiego dotyczące statków ZOFIA i KLARA:

(Str. 333)
X > ZOFIA > (?) ZOFIA > Z
Holownik parowy, nieznane rok i miejsce budowy, parametry kadłuba i jednostki napędowej.
Przebieg służby
przed 1903 - X - brak informacji
1903-19xx - ZOFIA - P.Horodliczko (chyba Tarnów)
(H) Hipoteza autora, że na Polesiu pływała w późniejszych latach ta sama ZOFIA
192x-1939 - (?) ZOFIA - Pińsk
1926 - ZOFIA - statek w planie mobilizacyjnym "S" 26/27 w Pińsku
po 1939 - Z - dalszy los statku nieznany

(Str. 146-147)
X > KLARA > Y > SEVERIN > KLARA > MIKOŁAJ REY
Statek pasażersko-towarowy, parowiec, zbudowany w 1903 r., brak informacji o stoczni;
L = 48,00 m, B = 4,70/8,95 m, T = 0,85-1,40 m; maszyna parowa dwustopniowego rozprężania 170 KM; kocioł parowy - brak informacji.
Przebieg służby
1903-1920 - X - brak informacji
1921 - - wydobycie wraka i odbudowa
1922-1939 - KLARA - Klara Nimiec, Pińsk
31.08.1939 - KLARA - jako statek flagowy, przeprowadza z Pińska do Nyrczy konwój złożony z ok. 10 statków pasażerskich i towarowych. KLARĄ dowodził kpt. ż.ś. Jefim Arsiuta.
17.09.1939 - - samozatopienie w Pińsku
itd. ...
--------------------------------------------------------------------
A to moje informacje przygotowane na podstawie dokumentów z warszawskich archiwów, rejestrów rosyjskiego Ministerstwa Komunikacji (MPS) oraz opracowania Konstantina B. Strelbickiego.

ZOFJA - śrubowy barkas służbowy
numer rejestracyjny MPS: 2988;
właściciel: K.Hordliczko (Huta Garwolińska);
budowa: 1894 r.; R.Holz, Hamburg;
wymiary: 17,9x3,0x0,38/0,51x[1,0] m;
maszyna parowa: 14 nKM/48 iKM;
kocioł: ciśn. 6 atm, 14,86 m2 powierzchni ogrzewalnej;
zużycie paliwa: 5 pudów (ok. 80 kg) węgla na godzinę;
nośność: 300 pudów (ok. 5 t), 30 pasażerów;
załoga: 3 osoby.
Kursował na trasie Warszawa-Thorn (Toruń) [1906 r.]. Los po I wojnie nieznany.

ZOFJA - bocznokołowiec
właściciel: Gerszel Pupko (Pińsk);
budowa: 1885 r.;
wyporność: 84 t, z ładunkiem 117 t;
wymiary (1923): 46,8x4,85/9,05x0,50 m;
maszyna parowa: 180 KM;
kocioł: 8 atm, 50,50 m2 powierzchni ogrzewalnej, 1,44 m2 powierzchni rusztów,
załoga: 10 osób.
Remont w 1922 roku, w projekcie planu mobilizacyjnego (z roku 1926) przewidziano dla tego statku pływanie na odcinku "G" (droga wodna od Brześcia do Pińska), ostatecznie planowano ("S" 26/27) go zmobilizować do Flotylli Pińskiej (odcinek "H" - od Pińska do granicy).

KLARA - bocznokołowiec
numer rejestracyjny: 3 (ZDW Warszawa),
1824 (PZW Pińsk, od 1934 r.), 929 (PZW Toruń, od 1939 r.);
właściciel: Samuel i Klara Niemiec (w dokumentach występuje też taka wersja nazwiska), zam. Warszawa, ul. Hoża 39, po 1934 r. Klara Nimiec (Pińsk);
budowa: 1885 r.;
wyporność: 92 t, z ładunkiem 130 t;
wymiary
(1935): 47,67/46,62x4,71/8,95x0,60/0,85 m,
(1939): 48,00/46,70x4,70/9,06x0,65/1,05 m;
maszyna parowa: 150 iKM;
ładowność: 80 m2 powierzchni użytecznej - 23 tony (1935), 50 t (1939), 200 pasażerów (w tym 20 miejsc leżących);
uciąg: 1000 T;
załoga: 5 pokładowych, 5 maszynistów, 5 obsługi.
Generalny remont w 1938 roku, w czerwcu 1939 roku na Wiśle, statku nie ma wśród zmobilizowanych do Flotylli Rzecznej 31 sierpnia 1939 r. w Pińsku. Nie wiadomo, czy powrócił na Pinę i Prypeć przed 1 IX 1939 roku, w relacjach uczestników walk na Polesiu występuje jako statek zmobilizowany przez Flotyllę. Według opracowań rosyjskich zatopiony na Prypeci, w rejonie Nyrczy, w nocy z 18 na 19 września.

Widać, że w książce połączono historie dwóch różnych statków o nazwie ZOFIA. A dlaczego powiązałem informacji o nich z historią statku KLARA.
Według mnie KLARA to dawna ZOFJA (z 1885 r.), proszę porównać daty budowy i wymiary tych jednostek! Zmiana właściciela nastapiła pewnie w końcu lat 20. lub na początku lat 30. XX wieku.
Jeśli chodzi o wcześniejsze losy tego statku to pewna hipotezę ma Valdemaras i jemu zostawiam możliwość jej zaprezentowania.
Edytowany przez Borsuk dnia 14.08.2009, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Według dostępnych żródeł "KLARA" została rzeczywiście zbudowana w 1885 roku w Szczecinie [Stettiner Oderwerke] Według rejestru z 1933 roku "Klara' miała następujące parametry. Lc-48,00 m; Lpp-46,70 m; B-4,70 m; Bc-9,06 m; Hb-2,15 m; Hc-3,35 m; T/T1-0,65 m/1,05 m; maszyna parowa Stettiner Oderwerke 1885 r. 180 KM; 1 kocioł parowy 8 atm. pow.grzewcza 56m2; 180 osób w tym 20 miejsc lezących; prędkość: 6 km godz. pod prąd i 12 km z prądem; 15 osób załogi. Arm. Klara Niniec z Pińska. port mac. Toruń Nr rej 929. Zarejestrowany w 1934 roku z Pińska. W czerwcu 1939 roku statek jest wymieniany przez inspektorów administracji wodnej podczas przeglądu w Toruniu.Pozostaje pytanie czy przeszedł na Polesie czy pozostał na Wiśle według mnie pozostał chyba na Wisle
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 15.08.2009, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Na stronie 48 wspomnianej już książki Pan M. Michalski wymienia statek "A. LANNA 4". podając że statek podczas II wś. został zniszczony w Polsce. Jednocześnie dowodzi że informacje tę podają tylko żródła niemieckie sam jednak w to wątpi pisząc że w Polsce nikt o tym statku nie słyszał a tym bardziej o jego zniszczeniu. Otóż o zarekwirowaniu tego statku podają żródła czeskie. I rzeczywiście statek ten był w Reichswasserstrasseamt Thorn [Toruń] od 1940 roku. W kwietniu 1941 roku nazwany został "UR". Jest w raporcie PZW w Toruniu do DDW w Toruniu z kwietnia 1945 roku jako siłą zabrany przez sovietów.
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies