Cytat
PAP - 19-03-2008 22:47
W Polsce zostanie uruchomiony specjalny system informacji o ruchu na śródlądowych drogach wodnych (RIS) - zakłada projekt nowelizacji ustawy o żegludze śródlądowej, przyjęty w środę przez rząd.
RIS zostanie uruchomiony w 2013 r., a koszt jego stworzenia szacowany jest na 80 mln zł. Systemy takie działają w całej Unii Europejskiej. Wprowadzenie RIS w Polsce ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi oraz wydajność transportu śródlądowego. Systemem zostaną objęte drogi położone w dolnym odcinku Odry, łącznie 97,3 km - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.
Projekt nowelizacji zawiera przepisy umożliwiające uruchomienie systemu. Dzięki RIS transport śródlądowy będzie mógł uzyskiwać bieżące informacje geograficzne, hydrologiczne i administracyjne.
RIS ułatwi komunikację w sytuacjach szczególnych, np. awarii i wypadków. Ma służyć także informowaniu o planach inwestycyjnych na poszczególnych odcinkach rzeki.
System będzie również zawierał dane statystyczne dotyczące transportu oraz opłaty za korzystanie z infrastruktury rzecznej.
Projekt przewiduje powstanie w Szczecinie w 2010 r. całodobowego Centrum RIS, które ma podlegać ministrowi infrastruktury. Ma on m.in. umożliwiać użytkownikom RIS dostęp do elektronicznych map nawigacyjnych oraz udostępniać organom administracji publicznej i państwom Unii Europejskiej elektroniczne raporty ze statków.
Cytat
3. W przypadku śródlądowych dróg wodnych objętych art. 2, lecz o niskim natężeniu ruchu, lub w przypadku śródlądowych dróg wodnych, dla których koszty wdrożenia byłyby nieproporcjonalne w stosunku do korzyści, na wniosek Państwa Członkowskiego Komisja może, zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2, przedłużyć okres wdrażania, o którym mowa w ust. 2, jednego lub więcej wymagań z art. 4. Okres ten może zostać przedłużony w drodze zwykłej decyzji Komisji, z możliwością kolejnego przedłużenia. Państwo Członkowskie powinno wraz z wnioskiem dostarczyć uzasadnienie, z podaniem natężenia ruchu i warunków ekonomicznych panujących na danej drodze wodnej. Do czasu podjęcia decyzji przez Komisję Państwo Członkowskie, które wystąpiło o przedłużenie, może kontynuować swoją działalność, tak jak gdyby przedłużenie zostało udzielone.
Cytat
Wprowadzenie RIS w Polsce ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi oraz wydajność transportu śródlądowego.
Cytat
Ciekawy jestem ile kilogramów ładunków przewozi się na tych 97,3 km ? Jak ogromne statki tam pływają skoro musi być wprowadzony system "totalnej obserwacji" ? Czy ktoś zdaje sobie sprawę jakie to ogromne koszty ? Przecież 80 milionów to tylko początek. Następnym etapem będzie wyposażenie statków w nadajniki. To już nie GPS za 300 euro, ale AIS za 3000-6000 euro. Jak kogoś nie stać to może wypożyczyć.
Na Kanale Kilońskim ( gdzie czasami pływam ) doba wynajmu tego urządzenia kosztuje 150 euro. Tylko, że ruch na tym kanale jest większy niż na ul. Marszałkowskiej w stolicy.
Niemcy wprowadzając ten system na swoich drogach wodnych tak to motywują:
....Auf den Binnenwasserstraßen des Bundes von rd. 7.300 km Länge werden im Jahr rd. 240 Mio. t Güter transportiert. Am allgemeinen Trend zu immer größeren Transportgefäßen nimmt auch die Binnenschifffahrt teil. Immer mehr Güter werden zwar mit weniger, aber mit größeren und schnelleren Schiffen transportiert. Das stellt erhöhte Anforderungen an die Wasserstraßen.....
Dla tych co nie znają niemieckiego przetłumaczę tylko początek tekstu:
..."na drogach wodnych Niemiec mających długość 7300 km przewozi się rocznie 240 milionów ton ładunków..."
Proszę Państwa 7300 km w Niemczech i 93,7 km w Polsce i ten sam system "totalnej obserwacji".... a w Gryfinie nie można zacumować statku i iść na zakupy bo nabrzeże grozi zawaleniem....
RIS po polsku - czyli BOSO ALE W OSTROGACH
Cytat
System będzie również zawierał dane statystyczne dotyczące transportu oraz opłaty za korzystanie z infrastruktury rzecznej.
Cytat
I nie boso ale w ostrogach tylko chyba chodziło o scalenie całego systemu. bo nie oszukujmy sie ZŚ nie zapewni dostaw door to door ;) i polityka ma na celu nie tylko zrownowazony rozwoj ale tez zrównoważenie międzygałęziowe.
Cytat
i w interesie przewoźników byłoby sie zaopatrzyc w AIS i zwykły komputer.
Cytat
To już nie GPS za 300 euro, ale AIS za 3000-6000 euro. Jak kogoś nie stać to może wypożyczyć.
Cytat
Polityka.... Zrównoważenie międzygałęziowe.... TENT.... CETC... Wszystko pięknie i o to równiez walczymy. Rzecz w tym, ze wprowadzanie RIS to wyrzucanie pieniędzy które można byłoby przeznaczyć na którekolwiek z wymienionych wyżej programów. Stąd moja zgryźliwa uwaga odnosząca się do "wymyślania na AM", zamiast dokończenia śluzy Malczyce i modernizacji Odry środkowej, bez której nie ma ani TENT, ani CETC ani zrównoważenia międzygałęziowego ani przewozów intermodalnych.