O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

RIS - prośba o informacje

Ostatnia aktualizacja 10 lat temu
W
wegaNowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
Witam Szanownych Panów!
Od jakiegoś czasu przglądam forum, i nie kryję, że pozwolilo mi to jeszcze inaczej spojrzec na żś. Jestem absolwentem AM w sSzczecinie, obecnie studnetem US w tym że mieście.
Piszę pracę na temat systemu River Informaton Service i jego wpływu na żś. W jednym z rodziałów chciałbym zawrzeć informacje na temat korzysci i koszty wprowadzenia systemu, koncepcję wprowadzenia go w Polsce. Na temat wprowadzenia tegoż systemu na odcinku ok. 93 kilometrow u nas waszego zdania mogę sie domyslac:) O tyle nie zabardzo mogę znaleźć kwestie kosztowe, jak to wyglada jeżeli chodzi o infrastrukturę, oraz wyposażenie jednostek itp.
Bardzo bym prosił o jakąkolwiek pomoc.
z wyrazami szacunku
Krzysztof Facon
Edytowany przez Apis dnia 11.06.2009, 13 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 13 lat temu
Dziwię się (ale tylko troszkę), że absolwent AM w Szczecinie pyta nas o coś, co "wymyślono" na AM w Szczecinie (wprowadzenie RIS w Polsce)...

Skoro więc wymyślono wdrożenie - zapewne (ha ha ha) przeprowadzono dogłębną (ha ha ha) analizę skutków finansowych i wszelkich "za" i "przeciw".... (ha ha ha)

Za Polska Agencją Prasową zacytuję:

Cytat

PAP - 19-03-2008 22:47
W Polsce zostanie uruchomiony specjalny system informacji o ruchu na śródlądowych drogach wodnych (RIS) - zakłada projekt nowelizacji ustawy o żegludze śródlądowej, przyjęty w środę przez rząd.

RIS zostanie uruchomiony w 2013 r., a koszt jego stworzenia szacowany jest na 80 mln zł. Systemy takie działają w całej Unii Europejskiej. Wprowadzenie RIS w Polsce ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi oraz wydajność transportu śródlądowego. Systemem zostaną objęte drogi położone w dolnym odcinku Odry, łącznie 97,3 km - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.

Projekt nowelizacji zawiera przepisy umożliwiające uruchomienie systemu. Dzięki RIS transport śródlądowy będzie mógł uzyskiwać bieżące informacje geograficzne, hydrologiczne i administracyjne.
RIS ułatwi komunikację w sytuacjach szczególnych, np. awarii i wypadków. Ma służyć także informowaniu o planach inwestycyjnych na poszczególnych odcinkach rzeki.

System będzie również zawierał dane statystyczne dotyczące transportu oraz opłaty za korzystanie z infrastruktury rzecznej.

Projekt przewiduje powstanie w Szczecinie w 2010 r. całodobowego Centrum RIS, które ma podlegać ministrowi infrastruktury. Ma on m.in. umożliwiać użytkownikom RIS dostęp do elektronicznych map nawigacyjnych oraz udostępniać organom administracji publicznej i państwom Unii Europejskiej elektroniczne raporty ze statków.

Jak łatwo policzyć kosztuje to około miliona na każdy kilometr Odry objętej tym systemem. A przecież nikt od nas tego nie wymagał teraz - kraje, w których koszty wprowadzenia RIS przekraczałyby wielokroć skalę korzyści z niego płynących - byłyby w długim czasie zwolnione z tego obowiązku:

http://eur-lex.eu...55:0152:01PfftL:HTML
Art. 12 pkt 3 brzmi:

Cytat

3. W przypadku śródlądowych dróg wodnych objętych art. 2, lecz o niskim natężeniu ruchu, lub w przypadku śródlądowych dróg wodnych, dla których koszty wdrożenia byłyby nieproporcjonalne w stosunku do korzyści, na wniosek Państwa Członkowskiego Komisja może, zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2, przedłużyć okres wdrażania, o którym mowa w ust. 2, jednego lub więcej wymagań z art. 4. Okres ten może zostać przedłużony w drodze zwykłej decyzji Komisji, z możliwością kolejnego przedłużenia. Państwo Członkowskie powinno wraz z wnioskiem dostarczyć uzasadnienie, z podaniem natężenia ruchu i warunków ekonomicznych panujących na danej drodze wodnej. Do czasu podjęcia decyzji przez Komisję Państwo Członkowskie, które wystąpiło o przedłużenie, może kontynuować swoją działalność, tak jak gdyby przedłużenie zostało udzielone.

Tylko po co byłoby się o to starać, skoro kilkanaście ciepłych posadek za nasze pieniądze zostanie uruchomionych dla wybrańców ze Szczecina.... Kilka nazwisk można byłoby "w ciemno" wymienić...

Cytat

Wprowadzenie RIS w Polsce ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi oraz wydajność transportu śródlądowego.

To chyba jaja sobie ktoś robi pisząc, że nie jakość dróg wodnych a cud za 80 "dużych baniek" poprawi bezpieczeństwo i wydajność żeglugi. Ech, dziennikarze... Ech, Polska....

Warto zacytować też wypowiedź "praktykującego w RIS" kapitana Józefa Węgrzyna:

Cytat

Ciekawy jestem ile kilogramów ładunków przewozi się na tych 97,3 km ? Jak ogromne statki tam pływają skoro musi być wprowadzony system "totalnej obserwacji" ? Czy ktoś zdaje sobie sprawę jakie to ogromne koszty ? Przecież 80 milionów to tylko początek. Następnym etapem będzie wyposażenie statków w nadajniki. To już nie GPS za 300 euro, ale AIS za 3000-6000 euro. Jak kogoś nie stać to może wypożyczyć.

Na Kanale Kilońskim ( gdzie czasami pływam ) doba wynajmu tego urządzenia kosztuje 150 euro. Tylko, że ruch na tym kanale jest większy niż na ul. Marszałkowskiej w stolicy.

Niemcy wprowadzając ten system na swoich drogach wodnych tak to motywują:

....Auf den Binnenwasserstraßen des Bundes von rd. 7.300 km Länge werden im Jahr rd. 240 Mio. t Güter transportiert. Am allgemeinen Trend zu immer größeren Transportgefäßen nimmt auch die Binnenschifffahrt teil. Immer mehr Güter werden zwar mit weniger, aber mit größeren und schnelleren Schiffen transportiert. Das stellt erhöhte Anforderungen an die Wasserstraßen.....

Dla tych co nie znają niemieckiego przetłumaczę tylko początek tekstu:

..."na drogach wodnych Niemiec mających długość 7300 km przewozi się rocznie 240 milionów ton ładunków..."

Proszę Państwa 7300 km w Niemczech i 93,7 km w Polsce i ten sam system "totalnej obserwacji".... a w Gryfinie nie można zacumować statku i iść na zakupy bo nabrzeże grozi zawaleniem....

RIS po polsku - czyli BOSO ALE W OSTROGACH

A co do "walenia się nabrzeży":

Cytat

System będzie również zawierał dane statystyczne dotyczące transportu oraz opłaty za korzystanie z infrastruktury rzecznej.

A jakże! Skądś trzeba wziąć pieniądze na utrzymanie placówki RIS w Szczecinie. Najlepiej od polskich przewoźników z Odry nie objętej RIS.... Na cytowanej dolnej Odrze nie ma bowiem ani śluz, ani nabrzeży - chyba, że to walące się w Gryfinie objęte i tak zakazem cumowania a więc nie można pobrać "opłaty za korzystanie z infrastruktury". Obszaru Portu Szczecin nie liczę, gdyż to w większości drogi morskie, a nie rzeczne.

Niedługo naszej żegludze śródlądowej powiemy R.I.P. (requiescant in pace - spoczywaj w pokoju) i przysłuży się temu także ten "koń trojański" - RIS. Amen.
________________________________________________

P.S.
Z całym szacunkiem dla autora wątku - w Polsce "produkuje się" tomy rozpraw naukowych na tematy, których nie ma... Ciekaw jestem kiedy ktoś napisze prace pod tytułem:
"Wpływ szybkości kiełkowania roślin okrytozalążkowych ze szczególnym uwzględnieniem drzew iglastych na termin ukończenia budowy stopnia wodnego i śluzy Malczyce w kilometrze 300 rzeki Odry swobodnie płynącej nie objętej systemem RIS".

Na zdjęciu "nowy" (?) górny kanał tej "nowej" (?) śluzy w Malczycach. Oj, przydałyby się tu tych "80 dużych baniek", przydałyby...

www.zegluga-rzeczna.pl/images/news/malczyce-kanal.jpg
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 15.06.2009, 13 lat temu
G
grzegorzUżytkownik Użytkownik
Dodano 13 lat temu
Panie Andrzeju!
Może mnie trochę poniosło, ale jestem przekonany,że mam rację. Radykalizm!!!! To działa
Ale trudno,Pan jest tu Kapitanem i przyjmuję do wiadomości Pana decyzję o usunięciu mojego posta.
Pozdrawiam
Grzegorz
--------------------------------------
Odniosłem wrażenie, że ten usunięty przeze mnie post znalazł się tu pomyłkowo gdyż nie odnosił się wcale do tematu RIS.

Nie można, niestety, przenieść pojedynczego posta do innego wątku, gdzie byłoby jego właściwe miejsce (Rzeczpospolita Rzeczna - Nasz Departament... - Opinie kolegów) http://www.zeglug...#post_4872

Proszę na przyszłość stosować się do zasady "piszemy i odpowiadamy na temat".

Administrator
Edytowany przez Apis dnia 15.06.2009, 13 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 13 lat temu
Witajcie,
przez chwilę myślałem że to 1 kwietnia ;-))
Niestety nie.... ;-(
W 100% zgadzam się z Apisem, wprowadzenie RIS na 93 km odcinku Odry to jedno wielkie nieporozumienie i szukanie ciepłych posadek dla "swoich". Najpierw trzeba doprowadzić drogi wodne do stanu użyteczności a później myśleć o RIS-ie.
Przy okazji dla zainteresowanych tematem polecam przejrzenie tej broszury: http://www.binnenvaart.be/nl/download...rvices.pdf
Pozdrówka z Wesel dla wszystkich
W
wegaNowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
Cóż trochę nieprecyzyjnie sie wyraziłem - fakt.
Chodziło mi bardziej o kwestie kosztowe dotyczace krajów europejskich. Jak już wspomniałem na wstępie, co do Panów zdania na temat wprowadzenia RIS-u w Polsce mogłem się domyslać i mam podobne.
Dziekuję za zainteresowanie.
(co do zdziwienia nie bede komentował bo nie chce łamać regulaminu forum)
Pozdrawiam;)
W
wegaNowicjusz Nowicjusz
Dodano 13 lat temu
ps. mimo to gdyby koncepcja CETC weszła i udało by sie Odre włączyć w siec TEN-T finansowanie można by uzyskac w w 50% jeżeli chodzi o same badania, projekty i w 20 % wdrożenia z tego funduszu (z tego działania maks. finasowanie z załozenia) [już o połączeni zachód wschod nie wspominajac]
Przy dużym wsparciu państwa i niemałych inwestycjach art 12 by nas nie dotyczyl a i w interesie przewoźników byłoby sie zaopatrzyc w AIS i zwykły komputer. Bo to co "wymyślili" na AM to jest tylko przystosowaniem do naszych warunków tego co juz dawno próbowane było w UE w ramach różnych projektów (koncepcja AM dotyczyła River VTS). plus aplikacja dla logistyków i spedytorów a nie tylko policyjne nalicznanie opłatWink
Dla zainteresowanych linki wysle pózniej. I nie boso ale w ostrogach tylko chyba chodziło o scalenie całego systemu. bo nie oszukujmy sie ZŚ nie zapewni dostaw door to doorWink i polityka ma na celu nie tylko zrownowazony rozwoj ale tez zrównoważenie międzygałęziowe.
Nawet ten, kto jedynie myśli, że myśli - ma prawo uważać, że jest.
Edytowany przez Apis dnia 24.06.2009, 13 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 13 lat temu

Cytat

I nie boso ale w ostrogach tylko chyba chodziło o scalenie całego systemu. bo nie oszukujmy sie ZŚ nie zapewni dostaw door to door ;) i polityka ma na celu nie tylko zrownowazony rozwoj ale tez zrównoważenie międzygałęziowe.

Polityka.... Zrównoważenie międzygałęziowe.... TENT.... CETC... Wszystko pieknie i o to równiez walczymy. Rzecz w tym, ze wprowadzanie RIS to wyrzucanie pieniędzy które mozna byłoby przeznaczyć na którekolwiek z wymienionych wyżej programów. Stąd moja zgryźliwa uwaga odnosząca się do "wymyslania na AM", zamiast dokończenia śluzy Malczyce i modernizacji Odry środkowej, bez której nie ma ani TENT, ani CETC ani zrównoważenia międzygałęziowego ani przewozów intermodalnych. Na Odrze niszczy się infrastrukturę portową (Popowice, Koźle), nie modernizuje śluz Kanału Gliwickiego aby zapewniały płynność przewozów węgla itp. Czarne chmury gromadzą się nad jedynym portem przystosowanym do za- i wyładunku elementów wielkogabarytowych koło Opola, co może spowodować całkowitą likwidację takich przewozów Odrą (a stanowiły dość istotny składnik masy transportowej na Odrze)

Spoglądanie na Odrę z okien Szczecina to dość typowe podejście (nie tylko na AM), bo na tamtym - 93 kilometrowym kawałku Odry nie trzeba nic robić aby uprawiać żeglugę. Tyle, że mikroskopijną jak ten odcinek w porównaniu do całej sieci dróg wodnych w Polsce.

"Door to door"? W żeglugowej Europie też statkiem nie podwozi się towaru pod drzwi. A żegluga tam kwitnie i jest tak potężna, ze TRZEBA nią "sterować" poprzez RIS. A my jednak "boso ale w ostrogach", w imię nośnych haseł logistycznych wozimy wszystko po trzeszczących w szwach drogach przeładowanymi ponad dopuszczalną normę "wannami" (ich kierowcy mają płacone od przewiezionej tony, a nie od przejechanych kilometrów więc ładują 30% ponad dopuszczalną masę wkalkulowując mandaty w zarobek), likwidujemy linie kolejowe a w zamian nie budujemy autostrad, bo tez nie prowadzą "door to door", więc po co... Oto polska "nowoczesna myśl logistyczna"... RIS to tylko szczegół...
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 24.06.2009, 13 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 13 lat temu
Dodam jeszcze do tego co napisał Apis, jedną uwagę odnoszącą się do tekstu:

Cytat

i w interesie przewoźników byłoby sie zaopatrzyc w AIS i zwykły komputer.

Pływam na frachtowcu 2,5 tys T po Renie i okolicach, bywamy w takich miejscach jak np. Rotterdam i jestem pewien że mój Kapitan potrafi dobrze liczyć i zna się na nowoczesnych rozwiązaniach w łodziarce. A jednak na naszej barce nie ma AIS a komputery są ale służą do trochę innych celów ;-)
I tak to wygląda w praktyce. To może zapytam kolegów którzy również tutaj pływają - u kogo na burcie jest AIS ???
Edytowany przez Apis dnia 24.06.2009, 13 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 13 lat temu
Zgodnie z wypowiedzią Józka Węgrzyna:

Cytat

To już nie GPS za 300 euro, ale AIS za 3000-6000 euro. Jak kogoś nie stać to może wypożyczyć.

Polski przewoźnik jeszcze dłuuuuuugo nie będzie mógł sobie pozwolić na zakup AIS, a nawet niemiecki raczej woli wypożyczyć wówczas gdy "jest mus" niż kupić. Ale wypożyczyć też trzeba mieć skąd więc polskie "RIS-Centrum Stettin" będzie musiało zakupić odpowiednią ilość nadajników do wypożyczania. Kto za to zapłaci? Podatnik, przewoźnik, a nie bogaty unijny wujek. Ile wykalkulują urzędnicy tegoż Centrum za wynajem? Jak znamy polskie realia tyle, ze polski armator nie wpłynie już nigdy do Szczecina (bo go bez AIS nie wpuszczą, a stać go nie będzie).

Tak oto wyjasniłem mój skrót myslowy, ze szczeciński RIS to ogólnopolski R.I.P. dla polskiej żeglugi śródlądowej.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 24.06.2009, 13 lat temu
R
RysiekUżytkownik Użytkownik
Dodano 12 lat temu
Kilkoma zdaniami. Inaczej jest gdy trzeba zapłacić za coś z własnej kieszeni a inaczej gdy z kasy państwa. Wówczas wszystko wygląda piękne a i można zgromadzić na tym niezły kapitał polityczny (wśród tych co się na rzeczy nieznają). Coś co brzmi pięknie i górnolotnie, z dużą ilością zer i UE w tle, jak widać, nie koniecznie jest niezbędne.
To nie wojsko gdzie sprzęt musi być, tu najważniejszy jest rachunek ekonomiczny.
Edytowany przez Rysiek dnia 25.01.2010, 12 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 10 lat temu

Cytat

Polityka.... Zrównoważenie międzygałęziowe.... TENT.... CETC... Wszystko pięknie i o to równiez walczymy. Rzecz w tym, ze wprowadzanie RIS to wyrzucanie pieniędzy które można byłoby przeznaczyć na którekolwiek z wymienionych wyżej programów. Stąd moja zgryźliwa uwaga odnosząca się do "wymyślania na AM", zamiast dokończenia śluzy Malczyce i modernizacji Odry środkowej, bez której nie ma ani TENT, ani CETC ani zrównoważenia międzygałęziowego ani przewozów intermodalnych.

Nawet nie przypuszczałem pisząc te słowa, ze TEN-T polegnie w Polsce "na życzenie" Ministerstwa Infrastruktury... Zawsze sądziłem, ze najwiekszym wrogiem polskiej zeglugi są "ekofile"...
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
E
egonzeglarzPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 10 lat temu
od dawna sami sobie jesteśmy największymi wrogami i nie mówmy więcej o polskiej żegludze śr.bo już dawno jej nie ma są tylko "przewozy lokalne"drodzy studenci......
Eryk M.S ZEUS
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies