O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

BAŁTYK

Ostatnia aktualizacja 16 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 16 lat temu
"BAŁTYK"


Pod koniec 1927 r. armator wiślany i póżniejszy współzałożyciel Polskiej Żeglugi Rzecznej "Vistula" Sp z.o.o. Max Friedman poszukiwał stoczni gotowej wybudować wiślany statek pasażerski na podstawie własnych szkiców. Do przetargu przystąpiły dwie stocznie, a mianowicie Schichau w Elblągu specjalizujący się w budowie statków rzecznych i Danziger Werft z Gdańska, która w budowie tego typu statków nie miała zbyt dużego doświadczenia. Ostatecznie wybór padł na stocznię z Gdańska, która zgodziła się również na zapłatę należności w ratach. Stosowną umowę podpisano w grudniu 1927 r. W styczniu 1928 r. stocznia przystąpiła do budowy, statek otrzymał stoczniowy numer budowy S-52. Na początku maja jednostkę zwodowano, wtedy też otrzymała nazwę "BAŁTYK".

Kadłub statku wykonano z blach stalowych, łączonych za pomocą nitów. Dziób zrobiony był ze stali kutej. Rufa statku wykonano na wzór ruf XIX żaglowców. Pasażerowie mieli do dyspozycji trzy pokłady, a mianowicie: główny, dolny i słoneczny. Na pokładzie głównym wykonanym z bali drewnianych znajdowały się nadbudówki wykonane z blach stalowych. Dziobowa mieściła bufet i świetlicę dla pasażerów II kl. natomiast rufowa restaurację, salon i palarnię dostępną dla pasażerów I kl. Sam kadłub posiadał osiem grodzi, które dzieliły go na 9 przedziałów zawierających licząc od rufy:
I. skrajnik rufowy
II. pomieszczenia załogowe dla 4 osób
III. kabiny pasażerskie I kl. dla 60 osób
IV. maszynownia
V. kotłownia
VI. kabiny pasażerskie II kl. dla 48 osób
VII. magazyn bosmański
VIII. pomieszczenia załogowe dla 4 osób
IX. skrajnik dziobowy

Światło dzienne zapewniały iluminatory oraz okna typu kolejowego. Salony i restauracje odznaczały się eleganckim wystrojem oraz gustownym doborem kolorów ścian. Podłogi i sufity wyłożone były drewnianą mozaiką, na której zamocowano kryształowe oprawy świetlne, ściany wyłożono zaś boazerią. Wszelkie okucia drzwi, okien i schodów wykonano z mosiądzu. W restauracji stalowe pilersy wykonano jako klasycystyczne kolumienki. Kabiny pasażerskie dwu i czteroosobowe wyposażone były w tapczany, umywalkę i szafki na ubrania. Ściany kabin wykonano ze sklejki, podłogi z drewna pokryte były linoleum.
Obudowa kół łopatkowych tzw. tambory mieściły: kuchnię, magazyn żywności i napoi, bielizny pościelowej, bagażownie, kasę i kabiny kapitana, mechanika i kontrolera. Na nadbudówkach umieszczono pokłady słoneczne, w części dziobowej dla pasażerów II kl., którzy do siedzenia mieli ławki i na rufie wyposażony w stoliki i krzesła dla pasażerów I kl.
Sterówka wykonana była w formie niewielkiej budki, która mogła być szybko rozbierana na okres letni lub podczas przechodzenia pod niskim mostami.
Dane techniczne statku przedstawiały się następująco:
Długość miedzy pionami - 60.00 m
Długość całkowita - 63.05 m
Szerokość - 6,53 m
Szerokość całkowita - 11,60 m
Wysokość burt - 2.60 m
Wysokość całkowita - 5,70 m
Zanurzenie max. - 0,70 m
Prędkość na wodzie stojącej – 18 km/godz.
Załoga - 11 osób, 108 pasażerów w rejsach trasowych i 680 w rejsach dziennych.
Kotłownia mieściła się na pokładzie dolnym, parę zapewniał kocioł typu płomieniówkowego produkcji Danziger Werft opalany węglem. Powierzchnia opalania wynosiła 65 m2 i dawała ciśnienie 12 atm. Odprowadzanie dymu odbywało się za pomocą komina o wysokości 4 m. Komin był przystosowany do opuszczania podczas przechodzenia pod mostami. Napęd zapewniała maszyna parowa podwójnego rozprężania, dwu cylindrowa produkcji Danziger Werft o mocy 240 KM. Poprzez maszynę przechodził wał, na którym umieszczone były koła łopatkowe posiadające dziewięć szufli. Prąd zapewniała dynamomaszyna parowa dająca prąd stały o napięciu 220 V.
Na wyposażenie pokładowym statek posiadał: windę dziobową kotwiczną ręczną, windę parową manewrową, maszt sygnalizacyjny składany z kompletem świateł nawigacyjnych, winda kotwiczna rufowa ręczna i dwie szalupy umieszczone na tamborach.

Gotowy statek po próbach przekazano armatorowi 5 lipca 1928 r., po zapłaceniu pierwszej z czterech rat. Dziesięć dni później statek opuścił Gdańsk i 17 lipca zacumował przy moście Kierbedzia w stolicy. Uroczyste poświecenie statku odbyło się 30 lipca, a już 1 sierpnia wyruszył w swój pierwszy rejs z kompletem pasażerów do Gdańska. Następnie pływał do Torunia lub w rejsach dancingowych w okolicach Warszawy. W październiku w trakcie manewrów "Bałtyk" zahaczył kominem o krawędź mostu Poniatowskiego zrywając go. Przyczyną wypadku był niedostatecznie opuszczony właśnie komin, naprawa odbyła się na stoczni na Solcu w Warszawie. W 1929 roku armator spłacił stoczni druga ratę. W tym czasie jednostka pływała głównie z Warszawy do Torunia. W 1931 roku "Bałtyk" wszedł w skład taboru ‘Vistuli’ jako statek salonowy. Pływał na linii Warszawa-Tczew aż do sierpnia 1939 r. W chwili wybuchu wojny statek znajdował się w Warszawie, po kapitulacji stolicy "Bałtyk" zarekwirowany został przez Wasserschutzpolizei i jako mienie żydowskie wystawiony na sprzedaż. W marcu 1940 r. zakupiony został przez stocznię Danziger Werft i eksploatowany był jako Urlaubschiff, czyli statek wczasowy dla pracowników stoczni pod nazwą „BALTIG. Rok później statek sprzedany został Ministerstwu Komunikacji Rzeszy, a te z kolei przekazało go Reichswasserstrassedirektion w Gdańsku, która zleciła przebudowę stoczni Danziger Werft. W trakcie przebudowy w części dziobowej zamiast kabin czteroosobowych urządzono cztery apartamenty dwuosobowe, w części rufowej kabiny dwuosobowe przebudowano na jedno osobowe. Zlikwidowano zewnętrzne schody między nadbudówką dziobową, a szybem kotłowym wiodące na pokład słoneczny. Wymieniono wsporniki przy tamborach oraz zmieniono rozkład pomieszczeń w tamborach. Po tej przebudowie statek pływał z delegacjami różnego szczebla na odcinku Gdańsk- Płock. W połowie 1944 roku "Baltig" uległ poważnej awarii maszyny parowej i został zacumowany na Szkarpawie koło śluzy Gdańska Głowa jako biurowiec i hotel. W marcu 1945 r. osadzony na dnie przez wycofujących się Niemców. Odnaleziony przez Friedmana został podniesiony w październiku przez ekipy administracji wodnej. Odholowany rok później do ówczesnej Stoczni Nr 1 (dawna Danziger Werft) celem remontu maszyny parowej, skąd trafił do stoczni w Tczewie. Po remoncie "Bałtyk" przybył do Warszawy w lipcu 1947 r. gdzie przez cztery miesiące pływał w rejsach dansingowych z Warszawy do Wilanowa. Statek był pod przymusowym zarządem państwowym i eksploatowała go Żegluga Państwowa w Warszawie, natomiast dawny armator był nadal formalnie właścicielem choć nie mógł go eksploatować. W maju 1948 r. statek upaństwowiono i przekazano Państwowej Żegludze na Wiśle w Warszawie. Ta rozpoczęła jego eksploatację na trasie Warszawa-Włocławek-Toruń. We wrześniu "Bałtyk" trafił do Płockiej Stoczni Rzecznej w Płocku gdzie przywrócono mu dawny układ kabin i wnętrz zmieniając nie, co wyposażenie. Po remoncie, który zakończono w czerwcu 1949 r. statek skierowano na trasę Warszawa-Gdańsk. Od 1952 r. statek wchodził w skład taboru nowo powstałego Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Warszawie. W czerwcu 1953 r. na skutek błędu nawigacyjnego kapitana statku W. Kosińskiego doszło do zderzenia "Bałtyku" ze statkiem "Matejko" koło Bielan, efektem zderzenia było uszkodzenie sobie kadłuba w części dziobowej i strzaskanie lewego tambora nie licząc poturbowanych pasażerów. Jednostkę wycofano z ruchu i skierowano na remont do Warszawskiej Stoczni Rzecznej w Warszawie, gdzie dokonano napraw i wykonano na polecenie PRS grodź zderzeniową. Przy okazji wymieniono poszycie kadłuba pod kotłownią. Do ruchu "Bałtyk" wszedł w lipcu 1954 r. na dawną linię w barwach nowo powstałego przedsiębiorstwa Warszawska Żegluga na Wiśle. W lipcu 1957 r. skierowany na remont kapitalny do Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie. Tam podczas remontu w części dziobowej przebudowano kabiny pasażerskie, zmieniono ich wyposażenie na tandetne kanapy oraz meble ze sklejek. W części rufowej wybudowano 18 kabin czteroosobowych zamiast dwuosobowych. W nadbudówce dziobowej zlikwidowano po trzy okna montując w to miejsce drzwi. W salonie i restauracji zdarto boazerię, okucia mosiężne i podłogę drewnianą. Sufit zamiast mozaiki pozostawiono z nie obudowaną siatką konstrukcji, zlikwidowano kryształowe plafoniery. Ściany wymalowano kremową farbą olejną, a stylowe meble zastąpiono gęsto i chaotycznie ustawionymi metalowymi stolikami i krzesłami. Ponadto przebudowano pomieszczenia w tamborach i wymieniono koła łopatkowe z dziewięcioszuflowych na siedmioszuflowe, przez co spadła prędkość statku. W wyniku przebudowy podział pomieszczeń w przedziałach przedstawiał się następująco:
I. skrajnik dziobowy
II. pomieszczenia załogowe dla 2 osób
III. pomieszczenia załogowe dla 4 osób
IV. dwanaście kabin dwuosobowych, trzy kabiny czteroosobowe i dwie łazienki
V. kotłownia
VI. maszynownia
VII. osiemnaście kabin czteroosobowych, dwie dwuosobowe i cztery łazienki
VIII. pomieszczenia załogowe dla 2 osób
IX. skrajnik rufowy
Natomiast na pokładzie głównym nadbudówka dziobowa mieściła świetlico jadalnię, palarnię oraz kabiny kapitana i mechanika, a rufowa stołówkę i palarnię. Tambory natomiast mieściły kuchnię, magazyn napoi i prowiantu, dwa WC, magazyn bielizny i kasę. Na pokładzie słonecznym dziobowym ustawiono drewniane ławki wzdłuż obu burt statku, przeniesiono tu też z pokładu głównego maszt sygnalizacyjny.
Remont zakończono w sierpniu 1959 r. i "Bałtyk" powrócił na linię Warszawa-Gdańsk. Po zakończeniu sezonu w 1964 r. statek skierowany został do Bazy Remontowej Żeglugi Warszawskiej w Płocku gdzie wymieniono poszycie na całej części dennej statku. Po sezonie 1965 roku zdecydowano się wycofać "Bałtyk" z regularnej linii i przeznaczyć go jako statek wczasowy Funduszu Wczasów Pracowniczych. W okresie zimowym przebudowano go zeszpeczając do końca wnętrza statku. Do ruchu wszedł w maju 1966 r., w trakcie 14 dniowych turnusów statek przemierzał Wisłę na odcinku Warszawa-Gdańsk zatrzymując się na dłuższe postoje w ciekawszych miastach. Rok później wymieniono kocioł parowy, który pochodził z wycofanego statku "Pstrowski". Po likwidacji FWP "Bałtyk" w czerwcu 1971 r. powrócił na linię Warszawa-Gdańsk. Po zakończeniu sezonu 1973 roku zapadła decyzja o wycofaniu statku z ruchu i przekształcenia go na hotel dla załóg. W dniu 19.12.1973 r. zmieniono nazwę statku na "ALINA". W 1974 r. przeholowano "Alinę" do Nieporętu nad Zalewem Zegrzyńskim gdzie służył jako koszarka. Rok później koszarka pchana przez pchacza zagrała rolę statku szwajcarskiego w filmie "Dzieje Grzechu"na podstawie powieści S. Żeromskiego. Dwa lata później zdemontowano koła łopatkowe, ster, kocioł i maszynę parową. W 1980 r. dawny "Bałtyk" przyholowany został do portu praskiego w Warszawie gdzie miał czekać na złomowanie. Opuszczony został rozkradziony i ulegał stopniowej dewastacji. Kiedy w 1983 r. rozległy się głosy o zachowanie dla potomnych, choć jednego z kadłubów wiślanych bocznokołowców, pod uwagę również brany był dawny "Bałtyk". Niestety szumna akcja zakończyła się fiaskiem. W 1985 r. "Bałtyk", któremu przywrócono dawną nazwę przeholowano do Ryni nad Zalewem Zegrzyńskim gdzie służył jako magazyn. W 1990 roku kadłub został zgnieciony przez lody osiadł na dnie tak, że z wody wystawał tylko pokład i nadbudówki. W połowie lat dziewięćdziesiątych wrak statku zakupił Pan A. Rafałowski z Warszawy. W póżniejszym okresie statek stopniowo rozbierano na złom.
W okresie jego świetności statkiem dowodzili:
1928-1931: J. Lipka.
1931- 1934: M. Sorofa
1935-1947: ?
1947-1951: B. Chojnowski
1951-1952: J. Grycan
1952_1953: J . Giżynski
1953 W. Kosiński
1953-1955: E. Wronowicz
1955-1956: J. Ciesielski
1956-1959: E. Wronowicz
1959-1960: J. Żukowski
1961-1973: J. Jankowski


zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_ba%C5%82tyk07.jpg
Opracował W.Danielewicz
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 31.05.2009, 16 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies