O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

BRANIEWO

Ostatnia aktualizacja 16 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 16 lat temu
Dzięki dokumentom udało mi się odtworzyć historię pewnego dziwnego statku o nazwie "Braniewo". Dlaczego dziwnego bo był to i "pasażer" a także holownik. Do dziś wiadomo że zbudowała go Płocka Stocznia Rzeczna w Płocku. Ponoć miał być początkowo statkiem reprezentacyjnym B. Bieruta ale to tylko podobno. No cóż kolejny statek odsłania swoje tajemnice. Może A. Reszka coś doda o jego warszawskiej służbie.

"BRANIEWO"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "UWE".
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY
ROK BUDOWY: 1944 - 1950
STOCZNIA: Weichselwerft Hellmut Wulf, Schulitz [dz. Solec Kujawski] dokończenie budowy: Płocka Stocznia Rzeczna w Płocku NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1953
długość m.p.: 25,15 m; szerokość na wręgach: 4,95 m; wysokość burt: 1,15 m; wysokość statku: 4,45 m; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie max.: 0,90 m.
1966
długość:27,78 m; szerokość: 5,25 m; wysokość burt: 1,22 m; zanurzenie: 0,82 m; nośność: 17 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
2 silniki wysokoprężne typu Gray Marine o mocy 2 x 110 KM.
2 silniki wysokoprężne typu DM-150; 6 cylindrowe produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; rok produkcji: 1961; numery fabryczne: 3302 i 3276; moc: 2 x 150 KM; średnica cylindrów: 150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów silnika: 1500/min.; ilość obrotów wału: 500.
2 prądnice o mocy 0,9 kW = 24 V
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal ; pokład: stal
kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 śruby ; prędkość: … km/godz..; załoga: 4 osoby
PORT MACIERZYSTY:
Warszawa
ARMATOR:
Klub „Kolejarz”, Warszawa.
NUMERY REJESTRACYJNE:
646 [ RDW, Tczew ]; 356 [RDW, Warszawa]; Wa-I-44 [I.Ż.Śr., Warszawa]
RYS HISTORYCZNY

Budowę tego statku jako holownika rozpoczęto w 1944 roku w stoczni Weichselwerft Hellmut Wulff w Solcu Kujawskim pod nazwą "UWE". W chwili zakończenia wojny w maju 1945 roku nie ukończony "Uwe" pozostał na pochylni. Po przejęciu stoczni przez władze polskie komisja stwierdziła że holownik ten wraz z wszystkimi urządzeniami jest ukończony w 85 %. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez wspomnianą komisję budowę miała dokończyć Państwowa Stocznia w Solcu Kujawskim jednak likwidacja stoczni w 1946 roku spowodowała że kadłub przeholowano do Płocka gdzie ukończono budowę dopiero w 1950 roku jako statek holowniczo-pasażerski. Co ciekawe budowany holownik miał cztery śruby napędzane dwoma silnikami firmy MAN o mocy 300 KM każdy. Jednak czasie przebudowy wstawiono dwa silniki dwusuwowe produkcji USA Gray Marine, każdy z nich napędzał jedną Nazwany "BRANIEWO" przydzielony został Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. W sezonie wiosenno-letnim wykorzystywany był jako statek pasażerski. Zabierał 50 osób i pływał na regularnej linii Gdańsk-Nowy Dwór Gdański - Gdańsk wożąc głównie rolników ze swoimi wyrobami na jarmark do Gdańska, a potem z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego. Po sezonie używany był jako holownik. W 1951 roku "Braniewo" wchodzi w skład nowopowstałego P.P. Żegluga na Wiśle w Warszawie Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku. Jego zatrudnienie nie zmienia się. W lipcu 1954 roku statek przejmuje nowo powołana Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. "Braniewo" nadal pływa do Nowego Dworu Gdańskiego i Elbląga. W styczniu 1957 roku po raz kolejny zmienia armatora tym razem przejęty został przez P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku. Pływa jako statek wycieczkowy po porcie gdańskim oraz z Gdańska do Rybiny.
W 1962 roku "Braniewo" uległ awarii silników i został wycofany, niesprawny statek przejęła Warszawska Żegluga na Wiśle w Warszawie. Przeholowany na holu holownika "Gopło" dotarł do Bazy Remontowej w Płocku gdzie przywrócono mu charakter holownika. Wstawiono mu nowe silniki produkcji krajowej o mocy 300 KM. Do eksploatacji wszedł w 1965 roku, pływał już w barwach P.P. Żegluga Warszawska w Warszawie do 1977 roku. Po wycofaniu został przekazany Klubowi Wioślarskiemu "Kolejarz" w Warszawie. Złomowany został w 1994 roku.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Braniewo2.jpg



© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 11 stycznia 2009.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.01.2009, 16 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies