Dzięki dokumentom udało mi się odtworzyć historię pewnego dziwnego statku o nazwie "Braniewo". Dlaczego dziwnego bo był to i "pasażer" a także holownik. Do dziś wiadomo że zbudowała go Płocka Stocznia Rzeczna w Płocku. Ponoć miał być początkowo statkiem reprezentacyjnym B. Bieruta ale to tylko podobno. No cóż kolejny statek odsłania swoje tajemnice. Może A. Reszka coś doda o jego warszawskiej służbie.
"BRANIEWO"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. "UWE".
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY
ROK BUDOWY: 1944 - 1950
STOCZNIA: Weichselwerft Hellmut Wulf, Schulitz [dz. Solec Kujawski] dokończenie budowy: Płocka Stocznia Rzeczna w Płocku NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1953
długość m.p.: 25,15 m; szerokość na wręgach: 4,95 m; wysokość burt: 1,15 m; wysokość statku: 4,45 m; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie max.: 0,90 m.
1966
długość:27,78 m; szerokość: 5,25 m; wysokość burt: 1,22 m; zanurzenie: 0,82 m; nośność: 17 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
2 silniki wysokoprężne typu Gray Marine o mocy 2 x 110 KM.
2 silniki wysokoprężne typu DM-150; 6 cylindrowe produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; rok produkcji: 1961; numery fabryczne: 3302 i 3276; moc: 2 x 150 KM; średnica cylindrów: 150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów silnika: 1500/min.; ilość obrotów wału: 500.
2 prądnice o mocy 0,9 kW = 24 V
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal ; pokład: stal
kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 śruby ; prędkość: … km/godz..; załoga: 4 osoby
PORT MACIERZYSTY:
Warszawa
ARMATOR:
Klub „Kolejarz”, Warszawa.
NUMERY REJESTRACYJNE:
646 [ RDW, Tczew ]; 356 [RDW, Warszawa]; Wa-I-44 [I.Ż.Śr., Warszawa]
RYS HISTORYCZNY
Budowę tego statku jako holownika rozpoczęto w 1944 roku w stoczni Weichselwerft Hellmut Wulff w Solcu Kujawskim pod nazwą "UWE". W chwili zakończenia wojny w maju 1945 roku nie ukończony "Uwe" pozostał na pochylni. Po przejęciu stoczni przez władze polskie komisja stwierdziła że holownik ten wraz z wszystkimi urządzeniami jest ukończony w 85 %. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez wspomnianą komisję budowę miała dokończyć Państwowa Stocznia w Solcu Kujawskim jednak likwidacja stoczni w 1946 roku spowodowała że kadłub przeholowano do Płocka gdzie ukończono budowę dopiero w 1950 roku jako statek holowniczo-pasażerski. Co ciekawe budowany holownik miał cztery śruby napędzane dwoma silnikami firmy MAN o mocy 300 KM każdy. Jednak czasie przebudowy wstawiono dwa silniki dwusuwowe produkcji USA Gray Marine, każdy z nich napędzał jedną Nazwany "BRANIEWO" przydzielony został Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. W sezonie wiosenno-letnim wykorzystywany był jako statek pasażerski. Zabierał 50 osób i pływał na regularnej linii Gdańsk-Nowy Dwór Gdański - Gdańsk wożąc głównie rolników ze swoimi wyrobami na jarmark do Gdańska, a potem z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego. Po sezonie używany był jako holownik. W 1951 roku "Braniewo" wchodzi w skład nowopowstałego P.P. Żegluga na Wiśle w Warszawie Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku. Jego zatrudnienie nie zmienia się. W lipcu 1954 roku statek przejmuje nowo powołana Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. "Braniewo" nadal pływa do Nowego Dworu Gdańskiego i Elbląga. W styczniu 1957 roku po raz kolejny zmienia armatora tym razem przejęty został przez P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku. Pływa jako statek wycieczkowy po porcie gdańskim oraz z Gdańska do Rybiny.
W 1962 roku "Braniewo" uległ awarii silników i został wycofany, niesprawny statek przejęła Warszawska Żegluga na Wiśle w Warszawie. Przeholowany na holu holownika "Gopło" dotarł do Bazy Remontowej w Płocku gdzie przywrócono mu charakter holownika. Wstawiono mu nowe silniki produkcji krajowej o mocy 300 KM. Do eksploatacji wszedł w 1965 roku, pływał już w barwach P.P. Żegluga Warszawska w Warszawie do 1977 roku. Po wycofaniu został przekazany Klubowi Wioślarskiemu "Kolejarz" w Warszawie. Złomowany został w 1994 roku.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 11 stycznia 2009.