"BARKA" holownik harcerzy stoi obecnie w porcie opole jego stan prawny nie jest jasny .w gazecie opolskiej było parę wzmianek na ten temat chodziło o jakieś długi podobno malwersacje.Statek został zabrany drużynie i jest bez opieki powoli niszczejąc.Z poszanowaniem Darek.:(
Witam.
HP "Lada" ,jak juz nadmienil Norbi,stoi na kanale Odynca w Szczecinie.Od wielu lat sluzy jako baza punktu zdawczo-odbiorczego Odratrans i jako "linia cumowncza".Do nie dawna znajdowal sie tam punkt spawalniczo -remontowy do usuwania usterek na barkach pchanych(kontenerach).Obecnie znajduje sie tam postojowisko taboru Odratrans.SA.Stan jednostki jest dosc dobry(wizualnie),jednak z "orginalu" pozostal tylko kadlub,natomiast wnetrze zostalo diametralnie przebudowane.O ile wiem,armatoe nie przewiduje w njblizszym czasie jakich kolwiek zmian w obecnym stanie....Pozdrawiam.Jacek
pomysł bardzo ciekawy. Można zrobić to jako stowarzyszenie z osobowością prawną majacą środki na remont utrzymanie lub może osoba prywatna która ma kasę i chęci lub może zainteresować Stowarzyszenie Muzeum Otwartej Techniki we Wrocławiu. Mają małego holendra przydałby się duży.
Pytanie zasadnicze jaki jest stan techniczny "Łady" ? i czy armator mógłby ja przekazać ?.
Kochani! Jesli "ŁADA" nie została zezłomowana - trzeba ją koniecznie przed tym uchronić. Może spróbujemy jako społeczność uratować "Holendra" wzorem "Kuny" Jurka Hopfera? Pokazał nam wszystkim, że to możliwe!
Andrzej 'Apis' Podgórski
--- Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Witam.
Norbi,to jest HP "Lada".Tej samej klasy dwa holowniki HP"Jarowid" i HP"Kupala" w tym samm czasie co "LADA",zostaly "zaaneksowane"jako "linia cumownicza" a zarazejako bazy remontowe.Z tym ze "Jarowid" i "Kupala" we Wroclawiu,a "Lada" w Szczecinie.Po tamtych we Wroclawiu sladu juz nie ma.Pozdrawiam.
Rozmawiałem ostatnio z człowiekiem, który tam pracuje. Twierdził, że jest to H.P. Łada. Nie wiem czy to prawda. Zrobiłem parę zdjęć tego holendra i niedługo umieszczę je w galerii floty.
Wtam! Znalazłem"Drzemącego Dużego Holendra", jest w Szczecinie, na tzw. "Odyńcu" tuż obok mostu kolejowego na Podjuchach. Wykorzystywany jest jako przystań. Niestety niedowiedziałem się jaką nazwę nosił. Jest tam także chyba barka cholowana. Gdy będę tam znowu, zrobię pare fotek. Pozdrowionka!
Panie i Panowie ja szukałem w Gdańsku i o to co znalazłem:
RADGOST - nr PRS 230210 jest w 1978, 1979 jako koszarka w PBH Odra 1 Opole. Nie jako SYLWIA, być może nazwę tę otrzymał w 1980 roku ale nie ma na to dowodów.
To nie jest przystań a jedynie miejsce cumowania "BARKI" na kanale przeciwpowodziowym (Kanał Ulgi) - nie przybijaja i nie odpływają stąd żadne jednostki, a na okresy zagrożeń (powódź, zima) kadłub przeprowadza się do Portu Opole.
Andrzej 'Apis' Podgórski
--- Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Myślę że jesteśmy coraz bliżej co to za "Holender". Nabieram przekonania że jest to "Radgost". Myślę że warto by skierować kroki do UŻŚr we Wrocławiu i odszukać koszarkę "Sylwia" w rejestrze może tam będzie jakiś ślad. Ale jeżeli to jest była "Sylwia" to bedzie to "RADGOST". Ciekawe że tej harcerskiej przystani nie ma w PRS. Na jakich ona jest papierach, gdzie zarejestrowana ?. Może wrocławianie zasięgną języka. Poniżej podam daty wycofania dużych holendrów tych których posiadam:
PERKUN - 1970; ŻYWIJA - 1970; KUPAŁA - 1970; DAŻBOCH - 1973; TRYGŁÓW-1970; ŁADA - 1971 [zaplecze nurkowe]; RADGOST - 1969
Uściślę, że jako koszarka firmy ODRA-1 nosił nazwę 'SYLWIA", stał dość długo w okolicach Zdzieszowic przy przeprawie promowej, potem w Januszkowicach w starej stoczni. Został sprowadzony do Opola (a tym samym uratowany przed złomowaniem) staraniem dh Marii Markuszewskiej - drużynowej 41 Harcerskiej Drużyny Żeglarskiej w 1978 roku. Rok 1982 to data utworzenia Stanicy Żeglarskiej na Kanale Ulgi w Opolu, gdzie cumuje obecnie
fot. Marek Łabudziński.
Andrzej 'Apis' Podgórski
--- Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Również witam w niedzielę. Tak lubię pracować w nocy, miałem przerwę bo szukałem teczki z holendrami ale na razie gdzieś się zapodziała, tak to jest jak się szuka to się nie znajdzie. Trochę cierpliwości proszę.
Ja trafiłem na tą stronę inaczej ponieważ urzędowałem na innym forum Forum Okrętów Wojennych gdzie jest dział poświecony statkom nie okrętom i tam wypatrzył mnie Janusz Niemczukzaciekawił i namówił do współpracy i tak tu trafiłem co do Perkuna to mam: jakieś fotki, planik z Modelarza rysowany przez śp W. Telusa z którym się znałem i korespondowałem.
W Opolu stoi holownik jako przystań ZHP pod nazwą "Barka" rózne są spekulacje co to za holownik, jak się nazywał. Czytam że moze to być "Perkun". Może tak może nie. Powiem tak pracując w IŻŚr często bywałem u L. Stelmaszczyka kierownika tamtejszego Inspektoratu, kiedyś porobiłem sobie notatki z dawnego rejestru, pózniej dowiedziałem się że został on zalany nie pamietam już czy to przez powódz czy coś innego. Ja mam tak: RADGOST
zbudowany 15.01.1949; stocznia N.V. Haarlemsche Scheepsbour Mi, Harlem Nr bud. 2/501; nosność 176 t; L = 55,65 m, B = 8,30 m, T = 1,49 m; 2 maszyny parowe potrójnego rozpręzania 3 cylindrowe prod. N.V. Arnhemsche Stoomsleephelling, Matschapij, Arnhem 1948 r; moc 500 KM.
1950: RADGOST - Państwowa Żegluga Śródladowa, Wrocław.
1951: - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław
1969: - wycofany
1974: - Przesiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego "Odra 1", Opole - jako koszarka
1982: BARKA - ZHP Opole
Moze to jest jakiś ślad.
Chciałbym rozszyfrować pewne dane i może Janusz albo ktoś inny pomógłby mi w tym........ :|
Wg PRS 1962 armatorem wszystkich "holendrów" była Żegluga na Odrze, Wrocław.
"Małe":
BOŻYDAR; 1949; Gebr. Coops - Hagezand; nr 16/191; 28,00 x 5,94 m
BOŻYMIR; 1949; "De Hoop", Arnhem; nr 20/1418; 27,96 x 6,00 m
BRONISZ; 1949; Weerter Scheepsbouw Mij Wert; nr 10/150; 27,96 x 6,00 m
CHWALISŁAW; 1949; Bijkers Mij, Goerinchen; nr 18/265/114; 28,00 x 6,00 m
JURAND; 1949; Weerter Scheepsbouw Mij Wert; nr 12/152; 28,00 x 6,00 m
MESTWIN; 1949; Gebr. Van de Werf; nr 22/234; 28,00 x 5,94 m
MŚCIWÓJ; 1949; Gebr. Van de Werf; nr 21/233; 28,00 x 5,94 m
NADBÓR; 1949; Rijkers Mij, Goerinchen; nr 19/266/115; 28,00 x 6,06 m
RADOSŁAW; 1949; Gebr. Hendriks Doodeword; nr 14/460; 27,98 x 5,98 m
SĘDZIWÓJ; 1949; Gebr. Hendriks Doodeword; nr 15/461; 28,00 x 5,98 m
ŚCIBÓR; 1949; Weerter Scheepsbouw Mij Wert; nr 11/151; 28,00 x 6,00 m
ŚWIATOPEŁK; 1949; Gebr. Hendriks Doodeword; nr 13/459; 28,00 x 6,00 m
ZBYSZKO; 1949; Bijkers Mij, Goerinchen; nr 17/264; 27,99 x 6,00 m
"Duże":
DAŻBOH; 1949; HT Koopman Dordrecht; nr ?; 55,64 x 8,28 m
JAROWID; 1949; Hardinxveld; nr 6/S-182; 55,65 x 8,20 m
KUPAŁA; 1949; Hardinxveld; nr 7/S-183; 55,65 x 8,20 m
ŁADA; 1949; Janker & Sons SEG; nr 4/263; 55,65 x 8,20 m
PERKUN; 1949; Dordrecht; nr 1/162; 55,65 x 8,20 m
RADGOST, 1949, Haarlemsche Stoomsleephelling Mij; nr 9/349; 55,65 x 8,20 m
SWAROŻYC; 1949; Arnemsche Stoomsleephelling Mij; nr 9/349; 55,65 x 8,20 m
TRYGŁAW; 1949; Shipbuilding Co, Haarlem; nr 3/502; 55,65 x 8,20 m
ŻYWIJA; 1949; De Hoop Hardingsveld; nr 5/417; 55,72 x 8.36 m
Nazwy stoczni - na odpowiedzialność wpisu w PRS.
Numery - być może numer przed kreską to numer polski (wg. zamówienia albo przybycia do Polski), a drugi może być stoczniowy. Właśnie o rozszyfrowanie tych numerów mi chodzi. Ułatwia to poszukiwanie w spisach konkretnych stoczni, choć te dane też zawierają błędy.
Juz w przypadku "PERKUNA" - dzięki Zuzi i jej fotce - wiem, że "PERKUN" nie został zbudowany w stoczniach Dordrechtu ale w miejscowości Foxhol koło Groningen, w stoczni, której nazwa brzmiała: "N.V. Scheepswerf "Vooruitgang, Gebr. Suurmeijer".
Andrzej 'Apis' Podgórski
--- Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Witajcie,
uprzejmie donoszę że Janusz Fąfara nadesłał mi całkiem spory zestaw fotek na temat małych i dużych Holendrów oraz barek holowanych.
Januszowi dziękuję a wszystkich zapraszam do oglądania, komentowania i oczywiście nadsyłania dalszych zdjęć.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum. możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum. nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji. nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum. nie możesz dodawać załączniki w tym forum. nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies