O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

DIANA

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"DIANA"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "PREUSSEN"
TYP STATKU: PASAŻERSKI PAROWY ŚRUBOWY ŻEGLUGI PRZYBRZEŻNEJ
ROK BUDOWY: położenie stępki: 1910; wodowanie: 1911.
STOCZNIA: Franz Schenk & Co., Elbing. [Niemcy]
NR. BUD.: 14

DANE TECHNICZNE:
1911 r.
długość całkowita: 48,20 m; szerokość: 8,80 m; zanurzenie: 2,30 m; pojemność brutto: 235 RT.
1957 r.
długość całkowita: 48,70 m; długość m.p.: 46,00 m; szerokość: 8,86 m; wysokość burt: 2,35 m; zanurzenie: 2,04 m; pojemność brutto: 376 RT; netto: 151 RT;
SILNIKI GŁÓWNE:
2 maszyny parowe stojące dwucylindrowe podwójnego rozprężania systemu Compoud prod.: Lokomotiv Fabryk, Königsberg 1911 r.; numery fabryczne: 1697 i 1698; średnica cylindrów 303 mm i 525 mm; skok tłoka: 260 mm; moc łączna: 240 KM.
1 prądnica o mocy 5,45 kV = 220 V
1 prądnica o mocy 18 kV = 220 V
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy dwupaleniskowy typ szkocki prod.: Dresdener Maschinenfabrik und Schiffswerft, Dresden 1923 r.; o ciśnieniu 12 atm; powierzchnia grzewcza 105,78 m 2; Nr. fabryczny 3169.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwie śruby; prędkość: 7,5 węzła.; załoga: 10 osób; pasażerów: 550
PORT MACIERZYSTY:
Szczecin
ARMATOR:
P.P. Żegluga Szczecińska, Szczecin.
SYGNAŁ ROZPOZNAWCZY: SOCL

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany jako luksusowy statek pasażerski dla elbląskiego armatora August Zedler – Reederei fűr Fluss und Haffschiffahrt Schiffsexpedition. Oddany do eksploatacji w 1912 roku nazwany został "PREUSSEN" i mógł zabierać do 1550 pasażerów a jego załoga liczyła 16 osób. Niemieckie źródła podają, że moc jego maszyn parowych po wybudowaniu wynosiła 450 KM. Pływał w oparciu o port elbląski [Elbing] do Krynicy Morskiej [Kahlberg] a także do ówczesnego Königsberg i Danzig. Poważną wadą statku były kłopoty ze sterownością już podczas średnich wiatrów. W 1924 roku wymieniono mu kocioł parowy. W sierpniu 1939 roku zarekwirowany dla potrzeb niemieckiej Krigsmarine jako hulk dla 5 Hafenschützflotiile w Pillau [dz. Bałtyjsk]. Wtedy też zostal prawdopodobnie przebudowany. Zabudowano pokład górny zyskując dodatkowe miejsca. Od 1 stycznia 1942 roku jako hulk dla 28 Flotylli U-bootów w Pillau a od 23 września 1941 roku dla 25 Flotylli U-bootów. Od 20 marca 1943 roku nadal jako hulk dla Technische Ausbildungsgruppe für Front-U-Boote w Pillau. Wobec zbliżającego się frontu "Preussen" odpłynął pod koniec 1944 roku do Danzig [Gdańsk]. Tam na Martwej Wiśle w Plehnendorf [dz. Gdańsk-Pleniewo] zatonął prawdopodobnie na skutek działań wojennych. Po zdobyciu Gdańska leżący na lewej burcie na wpół zatopiony i wypalony wrak zajęły oddziały radzieckiego 88 ASO po nieudanych próbach wydobycia przekazany Polsce. Wydobyty przez ekipy Państwowego Zarządu Wodnego w Tczewie w 1946 roku został następnie przekazany firmie "Gryf" Polska Żegluga Przybrzeżna Sp. z o.o. w Gdańsku która miała swoją siedzibę przy ul. Korzennej w Ratuszu Staromiejskim. Przeholowany do ówczesnej Stoczni Nr 2 w Gdańsku [dawna F. Schichau] i przebudowany na statek pasażerski, remont dokończyła Stocznia Nr 3 w Gdańsku [dawna Waggonfabrik].
Nazwany "DIANA" do ruchu wszedł 28 czerwca 1948 r. już w barwach „Gryf” Polska Żegluga Przybrzeżna na Bałtyku w Szczecinie. Pływał do Świnoujścia i Międzyzdrojów. W czerwcu po reorganizacji 'Diana" trafiła do Państwowej Żeglugi Przybrzeżnej w Szczecinie gdzie pływała do 1952 roku, po czym przejęło ją nowo powstałe Przedsiębiorstwo Państwowe Polska Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku Oddział w Szczecinie. Na początku 1956 roku statek trafił do P.P. Żegluga na Odrze we Wrocławiu Ekspozytura w Szczecinie. Przygoda z żeglugą śródlądową trwała rok, kiedy to na początku 1957 roku przekazano "Dianę" nowo powstałej P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie gdzie eksploatowana była do 30 września 1961 r. W połowie 1962 r statek nabyło Kąpielisko Morskie "Międzyzdroje" w Międzyzdrojach i od 28 sierpnia "Diana' zaczęła pełnić funkcję klubo-kawiarni. W 1964 roku statek trafił do Przedsiębiorstwa Turystycznego "Wisła" w Warszawie, po zdemontowaniu komina, masztów i sterówki został przeholowany morzem a potem Wisłą do m. Rynia nad Zalewem Zegrzyńskim gdzie po zmontowaniu zdjętych elementów został zacumowany jako kawiarnia. W 1973 roku statek przejęła Powiatowa Rada Narodowa w Warszawie. Od 1978 roku opuszczony ulegał dewastacji i ostatecznie pocięto go na złom w 1988 roku.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 09 marzec 2008.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 09.03.2008, 17 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies