O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SŁAWOMIR

Ostatnia aktualizacja 5 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"SŁAWOMIR"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "KORMORAN"
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1898
STOCZNIA: R.Holtz Dampf-Boot & Maschinen-Fabrik, Harburg/Hamburg.
NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1915
długość całkowita: 14,32 m; długość m.p.: 14,00 m; szerokość całkowita: 3,30 m m ; szerokość: 3,00 m zanurzenie pełne: 1,20 m.;
1953
długość całkowita: 14,33 m; długość m.p.: 14,00 m; szerokość całkowita: 3,30 m ; wysokość burt: 1,60 m; wysokość statku: 4,00 m; zanurzenie: 1,20 m
1966 r.
długość całkowita: 14,55 m; szerokość całkowita: 3,30 m; wysokość burt: 1,50 m;
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania dwu cylindrowa stojąca produkcji R.Holtz Dampf-Boot & Maschinen-Fabrik, Harburg/Hamburg 1898 r; moc: 60 KM przy 300 obr./min.
1 silniki wysokoprężny nieznanego typu ani produkcji o mocy 105 KM.
1 silnik wysokoprężny typu 3L160; 6 cylindrowy produkcji CZNM ©koda, Praha 1957 rok; numer fabryczny 52972; moc: 135 KM; średnica cylindrów: 160 mm; skok tłoka: 225 mm; 750 obr./min.
1 prądnica 0,8 kW = 24 V
KOTŁY PAROWE
1 kocioł parowy szkocki produkcji J.W. Klawitter, Danzig 1906 r.; ciśnienie 10,5 atm. powierzchnia ogrzewalna: 17,3 m2.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 14 km/godz..; załoga: 4 osoby
PORT MACIERZYSTY:
Gorzów Wielkopolski
ARMATOR:
Liga Obrony Kraju-Klub Wodny w Gorzowie Wielkopolskim.
NUMERY REJESTRACYJNE:
5005 [PZW. Elbląg] 815 [RDW. Elbląg]; Sz-I-28 [ I.Ż.Śr., Szczecin]

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany na zamówienie Königlische Weichsel-Strombauwervaltung, Danzig jako holownik do obsługi taboru pogłębiarskiego, otrzymał nazwę "KORMORAN". Koszt jego budowy wyniósł 15.600 marek niemieckich [ w tym okresie dniówka robotnika wynosiła od 1 do 3 marek]. Napęd stanowiła maszyna parowa o mocy 60 KM. Od 1902 roku jego portem macierzystym był Thorn [ Toruń]. W 1906 roku dokonano wymiany kotła parowego oraz zmianę stacjonowania na Danzig. [Gdańsk]. Znany jest po części skład załogi holownika za lata 1915/17: kapitan-Franz Wenzel, maszynista-Paul Fahrmann, palacz-Kozowski Hermann. W 1919 roku "Kormoran" został przekazany bezprawnie do Wasserstrassebauamt, Elbing [Elbląg]. Powstała w 1921 roku polsko-gdańska Rada Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańska domagała się niestety bezskutecznie zwrotu holownika. W latach trzydziestych XX w. "Kormoran" trafił do Wasserstrassebauamt Marienburg [Malbork]. Zatopiony w grudniu 1944 roku na Nogacie przy śluzie Galgenberg [dz. Rakowiec]. Wydobyty w lipcu 1945 roku przez firmę Brudnicki i wystawiony na ląd. Komisja uznała że statek nadaje się do odbudowy gdyż jest zniszczony w 20%. W dniu 27 lipca 1946 roku nazwany "SŁAWOMIR" został opuszczony na wodę i odholowany do Państwowych Warsztatów i Stoczni w Pleniewie koło Gdańska. Podczas odbudowy dokonano przebudowy na motorowiec. Pod koniec 1946 roku trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Elblągu Nadzór Wodny w Malborku. Od 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Elblągu. W maju 1954 roku został przekazany do Rejonu Dróg Wodnych w Toruniu skąd po kilku dniach trafił do Gorzowa Wielkopolskiego do tamtejszego RDW. W 1958 roku przeszedł przebudowę oraz dokonano wymiany silnika. Od 1961 roku w RDW, Szczecin z portem macierzystym w Gorzowie Wielkopolskim. Wycofany w 1965 roku, rok pożniej przekazany Lidze Obrony Kraju-Klub Wodny w Gorzowie Wlkp. jako statek szkoleniowy. Do kiedy eksploatowany nie wiadomo, wykreślony 21 maja 1980 r. z rejestru z urzędu przez Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Obecnie na lądzie w Gorzowie Wlkp.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Kormoran-Model.jpg

© Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 11 luty 2008 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 12.02.2008, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 12 lat temu
Mam pytanie jak są losy tego holownika. Wiem że został zdjęty i przetransportowany do stoczni.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 5 lat temu
Czy ktoś wie jakie są dalsze losy tego holownika w 2020 r.
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies