"WEICHSEL"
POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: LODOŁAMACZ PAROWY
ROK BUDOWY: 1880
STOCZNIA: Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig. [Niemcy] NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1915 r.
długość całkowita: 26,50 m; szerokość całkowita: 4,77 m; szerokość na wręgach: 4,65 m; wysokość burt: 2,45 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,75 m. nośność: 34,1 t.
1923 r.
długość całkowita: 26,50 m; długość m.p.: 26,00 m; szerokość całkowita: 4,77 m; szerokość na wręgach: 4,65 m; wysokość burt: 2,45 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie min.: 1,58 m; zanurzenie max.: 1,80 m. nośność: 34,1 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca podwójnego rozprężania produkcji F. Schichau Werft, Elbing 1880 rok o mocy 120 KM; średnica cylindrów: 300 mm ▪ 535 mm; skok tłoka: 300 mm; ilość obrotów: 230/min.
urządzenia elektryczne:
1 dynamomaszyna parowa o mocy 7,1 kV przy 600 obr./min. napięcię 65 V.
KOTŁY PAROWE:
1880
1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede F.Devrient & Co., Danzig z 1880 roku; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 52,0 m2. nr. fabryczny:
1900
1 kocioł parowy szkocki produkcji Danziger Schiffswerft und Maschinenbauanstalt Johannsen & Co., Danzig z 1899 rok; ciśnienie 6 atm.; pow. grzewcza: 60,0 m2. nr. fabryczny:
zużycie węgla przy pełnej mocy 120 kg/godz.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; jedna śruba czteroskrzydłowa o średnicy 1.400 mm; prędkość: 15,0 km/h.; załoga: 6 osób
PORT MACIERZYSTY:
Elbing
ARMATOR:
Wasserbauamt, Elbing
NUMERY REJESTRACYJNE:
151 [BSR, Danzig]
RYS HISTORYCZNY
1880: WEICHSEL - Königlische Weichsel Strombauverwaltung, Danzig -Königlische Maschinenbauinspektion, Gross Plechnendorf.
pierwszy wiślany lodołamacz, koszt jego budowy wyniósł 74.900 RM. Kadłub stalowy wykonany z blach o grubości od 13 do 7 mm. Odległości wręg kadłuba: dziób-500 mm; śródokręcie-400 mm i rufa-500 mm.
1900: - wymiana kotła parowego.
1901.XI.07: - próby na mili pomiarowej uzyskano prędkość 14,55 km/godz. przy pełnej mocy maszyn i ciśnieniu
pary 5 atm
1913.XII. - próby na mili pomiarowej uzyskano prędkość 15,22 km/godz. przy pełnej mocy maszyn i ciśnieniu
pary 5 atm.
1915: - skład załogi: kapitan-Gnoyke Karl, maszynista-Fahrmann Johann; marynarze-Wams August i
Makowski Bruno, palacze-Stenke Alfons i Pauls Juliusz.
1919: - Königlische Wasserbauinspektion, Marienburg. [Malbork]
1920: - Reichswasserbauinspektion, Marienburg.
193. : - Wasserbauamt, Elbing.
1940: - jeszcze wykazywany, dalszy los nieznany.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 28 październik 2007.
Materiał stanowi własność autora i strony www żegluga .........publikacja dozwolona za podaniem autora i strony.