"ŻEROMSKI"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. "DIRSCHAU"; ex "REDUTA ORDONA"; ex "ORDON".
TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKO-TOWAROWY
ROK BUDOWY: 1890
STOCZNIA: nieznana
NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1923
długość całkowita: 39,90 m ; szerokość: 4,30 m; szerokość całkowita z tamborami: 8,30 m; zanurzenie max.: 0,65 m.
nośność:
1935
długość całkowita: 47,10 m ; szerokość: 4,30 m; szerokość całkowita z tamborami: 7,50 m; zanurzenie minimalne: 0,52 m ; zanurzenie max.: 0,80 m.

nośność:
1953
długość całkowita: 49,00 m; długość na linii wodnej: 47,20 m; szerokość: 4,35 m; szerokość z tamborami: 8,00 m; zanurzenie min.: 0,65 m; zanurzenie max.: 0,90 m.
nośnośc:36 t
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa pochyła o mocy 140 KM.
KOTŁY PAROWE:
brak danych.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła łopatkowe Morgana; załoga: 8 osób; pasażerowie: 105 osób, ładowność: 47 t.
PORT MACIERZYSTY:
Wrocław
ARMATOR:
P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
NUMERY REJESTRACYJNE:
725 [Sąd Powiatowy, Toruń]; [ P.Z.W. Warszawa]; 3553 [P.Z.W. Warszawa]; 183 [R.D.W. Warszawa]
RYS HISTORYCZNY
Brak informacji o miejscu budowy statku, wiadomo że zbudowano go w 1890 roku. Pierwsze informacje o nim pochodzą z 1921 roku kiedy to pod nazwą "ORDON", zostaje przejęty od Polskiej Żeglugi Państwowej w Warszawie przez Towarzystwo Zjednoczonej Żeglugi Polskiej w Warszawie. Moc jego maszyny parowej wynosiła w tym okresie 175 KM. Od 1924 roku w Zjednoczonym Warszawskim Towarzystwie Transportu i Żeglugi Polskiej S.A., Warszawa już pod nazwą "REDUTA ORDONA". W tym okresie został podłużony i przebudowany. Pływał jako statek towarowo-pasażerski do Torunia lub Grudziądza. W 1929 roku przejęty przez Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie, następnie w Polskiej Żegludze Rzecznej "Vistula" Sp. z o.o. w Warszawie. Około 1937 roku odkupiony przez jednego z udziałowców "Vistuli", Juliusza Dunin Holeckiego z Warszawy. W październiku 1939 roku przejęty przez likwidatora komisarycznego III Rzeszy Hansa Kiessewatera a na początku 1940 r. przekazany firmie Żegluga Juliusz Dunin-Holecki G.m.b.H., Warszawa/Julius Dunin Holecki Weichsel Reederei G.m.b.H., Warschau gdzie pływał pod nazwą "DIRSCHAU". Zatopiony podczas Powstania Warszawskiego w sierpniu 1944 roku. Wydobyty w 1946 roku i odholowany na remont do Stoczni w Płocku. W międzyczasie statek przeszedł pod przymusowy zarząd państwowy. W czerwcu 1948 roku wszedł do ruchu pod nazwą "ŻEROMSKI" w Państwowej Żegludze na Wiśle w Warszawie. Rok póżniej w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu, Oddział w Warszawie, w 1952 roku przebudowany między innymi wymieniono okna na bulaje wtedy też pływa w barwach Żegluga na Wiśle Przedsiębiorstwo Państwowe Ekspozytura Rejonowa w Warszawie. W 1954 roku przekazany do P.P. Żeglugi na Odrze we Wrocławiu gdzie pływa do 1959 roku. Złomowany w 1963 roku.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 15 grudnia 2007.