ValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temuRozpocząłem żmudną pracę nad opisem i losami naszych popularnych Bemek. Mam nadzieje że starczy mi cierpliwości i czasu. Mam też serdeczną prośbę do wnoszenia wszelkich uwag. Np. jaki dziś wygląda układ pomieszczeń, siłownia, ładownie itp. Będę wdzięczny za każdy opis uwagę itp.
ValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temuMoja prośba do mechaników, którzy pływali lub pływają na Beemkach. Zamieściłem opis siłowni BM 500 będę wdzięczny za każde sprostowania lub uzupełnienia co do samych silników np. jaki był rozruch silników SKL [elektryczny] a jaki Buckau-Wolf. itp.
Janusz FafaraAdministrator Dodano
17 lat temuWitam.
Jako że pływałem na barkach motorowych typu BM - 500 z silnikami typu Puck i SKL mogę co nieco powiedzieć o rozruchu obu silników. Oba typy silników miały rozruch sprężonym powietrzem, czyli spalinami sprężonymi w butli powietrznej. Rozruch różnił się zasadniczo tym, że silnik SKL startował z każdego położenia ukladów, natomiast Pucka trzeba było ustawiać kołem zamachowym na 4 stopnie przed Górnym Martwym Punktem. Jeśli mowa o silnikach SKL to o starych typach, gdyż obecnie są jeszcze stosowane silniki SKL nowszej generacji o których dopowiem jutro. Bukau Wolfy na pewno też miały rozruch powietrzny, gdyż w tamtych czasach nie było miejsca na nowości typy rozruch elektryczny.
Edytowany przez Janusz Fafara dnia 05.12.2007,
17 lat temuJanusz FafaraAdministrator Dodano
17 lat temuZgodnie z zapowiedzią podaję dane nowych jednostek napędowych zastosowanych na barkach motorowych typu BM - 500.
Silniki 4NVD-26-2 SKL czterocylindrowe z rozruchem elektrycznym - aktualnie na barkach : BM - 5107, BM - 5503, BM - 5509, BM - 5166. o mocy 98 KW
Silniki 6NVD24 SKL czterocylindrowe z rozruchem powietrznym - aktualnie na barkach:BM - 5177, BM - 5179. o mocy 110 KW
Gdyby brakowało jakichkolwiek wiadomości na temat barek motorowych to służę w miarę mojej wiedzy pomocą.
BM - 5179 nr. silnika 536904, 536948
BM - 5177 nr. silnika 533948, 533900
BM - 5107 nr. silnika 5511686, 5511681
BM - 5503 nr. silnika 5511635326, 5511676331
BM - 5509 nr. silnika 5511546, 5511636
BM - 5166 nr. silnika 5511521, 5511518
Edytowany przez Janusz Fafara dnia 08.12.2007,
17 lat temuJanusz FafaraAdministrator Dodano
17 lat temuGeneralnie w chwili obecnej po licznych przebudowach każda z barek motorowych szczyci się innymi parametrami, choć zbliżonymi do siebie. Pomieszczenia mieszkalne na rufie to indywidualna wizja poszczególnych dzierżawców, każde są inne i i układ ich zależy od inwencji i pieniędzy dzierżawcy.
Ładownie - to w chwili obecnej dominuje model dwu lub jednoładowniowy, oraz o podwyższonych lub nie zrębnicach i różnych typach przykryć ładowni.
Podam przykładowe parametry ładowni dla barek z silnikami SKL.
BM - 5166 2 ładownie o wymiarach:
16,35 x 5,70 x 2,90 każda.
BM - 5503 dwie ładownie o wymiarach:
15,86 x 5,77 x 2,74
16,34 x 5,77 x 2,74
BM - 5509 dwie ładownie o wymiarach:
16,38 x 5,68 x 2,90
16,39 x 5,68 x 2,90
BM - 5503 dwie ładownie o wymiarach:
15,86 x 5,77 x 2,74
16,34 x 5,77 x 2,74
BM - 5179 jedna ładownia o wymiarach:
36,50 x 5,74 x 2,90
BM - 5107 dwie ładownie o wymiarach:
16,30 x 5,64 x 2,85
16,45 x 5,64 x 2,85
Jak widać parametry są prawie takie same, lecz różnica w centymetrach przypomina o konieczności dopasowania każdej barki osobno do ładunków wielkogabarytowych, na które transport drogą wodną systematycznie w ostatnim czasie wzrasta.
Edytowany przez Janusz Fafara dnia 08.12.2007,
17 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temuJeżeli się nie mylę to zniknęły posty Pana J. Fąfary z losami pierwszych BM 500. :(
ValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temuOtrzymałem e-mail od Szaflika który poniżej zamieszczam
-- Panie Waldku,chciałbym jeszcze zwrócić pańską uwagę na kilka szczegołów,różniacych Bmki 5201-5210 od całej reszty.Mialy one inny kształt dziobu,chodniki metrowej szerokości,nitowane ferdeki
ustawione na wąskich korytkach prowadzących.Większe były kajuty rufowe,brak bulajów w rufowej ścianie nadbudówki,o wiele wieksza maszynownia(na barkach5201-04 wejście z boku,póżniej przerobione),świetliki w pokl.dziobowym,wysokie falochrony dziobowe,potężne odbojnice(falochron dziobowy i rufowy),wyższa podstawa sterówki.Bm-ki te były budowane z blach okrętowych,nie były więc tak podatne na korozję jak inne.Byly one także o wiele szybsze,tylko Bm-ki z silnikami SKL mogły się z nimi równać.Myślałem,że była to seria prototypowa(tak też twierdził mój ojciec),ale okazuje się,że barki wrocławskie były starsze.Nie mam pojęcia,skąd ww. udziwnienia.Male sprostowanie na koniec-na 5206 ferdeki otwieraliśmy za pomocą kabestanu,linki stalowej i bloczka,ponieważ nie dało się uciagnąć ich ręcznie(nieruchome kólka i pogięte korytko prowadzące).
ValdemarasAdministrator Dodano
16 lat temuW opisie BM500 zostały uzupełnione lub sprostowane życiorysy następujących barek: BM-5207; BM-5210; BM-5211; BM-5084 i BM-5081.
Dziękuję Iwo Szyfterowi za pomoc.
ValdemarasAdministrator Dodano
16 lat temuDzięki uprzejmości Pana Janusza Fąfary będzie można uzupełnić losy końcowe wielu beemek za co dziękuję. W miarę czasu [a tego brak] będą one sukcesywnie uzupełniane. Dziś końcowe losy BM-5001 do BM-5005.
ValdemarasAdministrator Dodano
16 lat temuDzięki uwagom Iwo Szyftera i Jacka Bożyma uaktualniono dane następujących BM:
BM 5233
BM 5177
BM 5153
BM 5232
BM 5233
BM 5234
BM 5235
BM 5256
ValdemarasAdministrator Dodano
16 lat temuDzięki Iwo Szyfterowi "Acorus" za co dziękuję uzupełniono niektóre dane przy barkach motorowych "BM-5162"; "BM-5153"; "BM-5160", "BM-5273", "BM-5401"; "BM-5403" i "BM-5404".
ValdemarasAdministrator Dodano
16 lat temuDzięki Pani Beacie Brockiej z Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku i Iwo Szyfterowi uzupełniono i poprawiono dane i życiorysy BM-ek.
Wrocławska Stocznia Rzeczna: 5068, 5094; 5081 [Kożle]
Płocka Stocznia Rzeczna: 5512; 5283, 5525,5513,5509, 5502, 5162, 5160, 5157, 5156, 5084 i 5080
Dziękuję
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 20.08.2008,
16 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
16 lat temuDzięki niezawodnemu Acorusowi z Poznania poprawiono dane barki "BM-5043" dziękuję.