ValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu"BIZON-O-08"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "BIZON-08"
TYP STATKU: pchacz typu Bizon I
ROK BUDOWY: 1966
STOCZNIA: Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUDOWY: B 083/6
DANE TECHNICZNE
długość: 22,16 m; szerokość: 8,14 m; wysokość boczna: 2,00 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 3,90 m; zanurzenie: 1,06 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 4BH22; produkcji Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań o mocy 160 KM każdy przy 500 obr./min.
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Kort’a; PRĘDKOŚĆ: 10 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1967: BIZON-O8 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
196.: BIZON-O-08 - zmiana nazwy.
198 : - wycofany, dalszy los nie znany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 14.11.2007,
17 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu"BIZON-O-06"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "BIZON-06"
TYP STATKU: pchacz typu Bizon I
ROK BUDOWY: 1966
STOCZNIA: Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUDOWY: B 083/6
DANE TECHNICZNE
długość: 22,16 m; szerokość: 8,08 m; wysokość boczna: 2,00 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 3,90 m; zanurzenie: 1,06 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 4BH22; produkcji Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań o mocy 160 KM każdy przy 500 obr./min.
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Korta; PRĘDKOŚĆ: 10 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1967: BIZON-O6 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
196.: BIZON-O-06 - zmiana nazwy.
198 : - wycofany, dalszy los nie znany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 13.11.2007,
17 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu"BIZON-O-05"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "BIZON-05"
TYP STATKU: pchacz typu Bizon I
ROK BUDOWY: 1966
STOCZNIA: Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUDOWY: B 083/5
DANE TECHNICZNE
długość: 22,35 m; szerokość: 8,08 m; wysokość boczna: 2,00 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 3,90 m; zanurzenie: 1,06 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 4BH22; produkcji Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań o mocy 160 KM każdy przy 500 obr./min.
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Korta; PRĘDKOŚĆ: 10 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1967: BIZON-O5 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
196.: BIZON-O-05 - zmiana nazwy.
198 : - wycofany, dalszy los nie znany
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 13.11.2007,
17 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu"BIZON-O-04"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "BIZON-04"
TYP STATKU: pchacz typu Bizon I
ROK BUDOWY: 1966
STOCZNIA: Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUDOWY: B 083/4
DANE TECHNICZNE
długość: 22,14 m; szerokość: 8,06 m; wysokość boczna: 1,80 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 3,90 m; zanurzenie: 1,05 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 4BH22; produkcji Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań o mocy 160 KM każdy przy 500 obr./min.
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Korta; PRĘDKOŚĆ: 10 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1966: BIZON-O4 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
196.: BIZON-O-04 - zmiana nazwy.
198: - wycofany, dalszy los nie znany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 13.11.2007,
17 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu"BIZON-O-03"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "BIZON-03"
TYP STATKU: pchacz typu Bizon I
ROK BUDOWY: 1965
STOCZNIA: Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUDOWY: B 083/3
DANE TECHNICZNE
długość: 22,13 m; szerokość: 8,01 m; wysokość boczna: 2,15 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 3,90 m; zanurzenie: 1,05 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 4BH22; produkcji Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań o mocy 160 KM każdy przy 500 obr./min.
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Korta; PRĘDKOŚĆ: 10 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1965: BIZON-O3 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
196.: BIZON-O-03 - zmiana nazwy.
198: - wycofany, dalszy los nie znany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 13.11.2007,
17 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu"BIZON-O-02"
POPRZEDNIE NAZWY: ex "BIZON-02"
TYP STATKU: pchacz typu Bizon I
ROK BUDOWY: 1965
STOCZNIA: Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew. NR. BUDOWY: B 083/2
DANE TECHNICZNE
długość: 22,15 m; szerokość: 8,06 m; wysokość boczna: 1,86 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 3,90 m; zanurzenie: 1,05 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 4BH22; produkcji Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań o mocy 160 KM każdy przy 500 obr./min.
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Korta; PRĘDKOŚĆ: 10 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1965: BIZON-O2 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
196.: BIZON-O-02 - zmiana nazwy.
198.: - wycofany, dalszy los nie znany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 13.11.2007,
17 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temuPCHACZ TYPU "BIZON I"
I. PROJEKT
Po skonstruowaniu pchaczy typu "TUR" i "ŻUBR" i doświadczeniach wynikłych z ich eksploatacji już w 1963 roku wrocławskie Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego opracowało nowy projekt pchacza przeznaczonego na Odrę, który otrzymał nazwę "BIZON". Głównymi wykonawcami projektu byli: T. Tomczyk, W. Piątek, A. Heinricht i Z. Majcher. [nr. dokumentacji 1728].Pchacz ten zaprojektowany był z myślą o pracy na wodach Kanału Gliwickiego, Odry i Zalewu Szczecińskiego. Miał pracować w zestawie z dwoma barkami typu BP-600 o łącznej ładowności około 1.200 t. Cały zestaw wraz z pchaczem liczył 118 m. długości i 9 m. szerokości.
Oznaczony symbolem budowy B 083 został wdrożony do realizacji w 1963 roku, zlecenie na budowę prototypu powierzono Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie.
Pierwszą jednostkę ukończono w 1964 roku, barki pchane zaprojektowane przez zespół w składzie T. Tomczyk, B. Tomaszewski i W. Torbus [ nr. dokumentacji 1903] oznaczone symbolem budowy B 118 zbudowała Szczecińska Stocznia Rzeczna w Szczecinie i Wrocławska Stocznia Rzeczna we Wrocławiu. Miały one nośność 557 t. Wymiary przedstawiały się następująco: długość-48,03 m; szerokość-8,98 m i zanurzenie maksymalne 1,71 m.
Pierwszy pchacz "BIZON -01" wszedł do próbnej eksploatacji w 1965 roku. Warto nadmienić że na pchaczach "Bizon" zastosowano po raz pierwszy dźwigniowe urządzenie sterowe w miejsce kół sterowych. Do napędu użyto dwóch silników wysokoprężnych typu 4BH22 produkcji Zakładów Przemysłu Metalowego "H. Cegielski" w Poznaniu o mocy 160 KM każdy przy 500 obrotach na minutę. Takie same obroty miała śruba napędowa. Ponadto pchacz ten jest pierwszym statkiem śródlądowym na którym zastosowano kompleksowo urządzenia hydrauliczne, co stało się punktem wyjściowym do powszechnego stosowania hydrauliki siłowej do napędu urządzeń pokładowych na statkach żeglugi śródlądowej w Polsce. Poza hydraulicznym napędem sterów zastosowano także hydrauliczne opuszczanie i podnoszenie sterówki, podnoszenie i opuszczanie masztu oraz napęd wind kotwicznych. W rezultacie zbudowano osiem jednostek tego typu. Począwszy od pchacza "Bizon-04"zamiast tzw. pięciopunktowego urządzenia sterowego hydraulicznego zastosowano nadążne urządzenie elektrohydrauliczne.
II. KADŁUB
Statek jest jednopokładowym motorowym pchaczem rzecznym. Posiada jeden pokład ciągły z uskokiem na rufie o wysokości 0,70 m. Kadłub wykonano ze stali okrętowej węglowej normalnej jakości typu St.3S. Dno konstrukcji pojedynczej o poprzecznym układzie wiązań wytrzymałościowych, poszycie dna wykonano z blach o grubości 6 i 8 mm. Pchacz posiada trzy grodzie poprzeczne wodoszczelne, które dzielą kadłub na cztery przedziały. Zawierają one licząc od rufy:
I. skrajnik rufowy z urządzeniami sterowymi
II. pomieszczenia mieszkalne, na , które składało się:
a. dwie kabiny jednoosobowe dla kapitana i mechanika
b. dwie kabiny dwuosobowe dla marynarzy
c. kuchnia
d. przedsionek
e. W.C.
f. łazienka z natryskiem
III. siłownia
IV: skrajnik dziobowy
Pokład główny wykonano z blachy stalowej o grubości 5 i 6 mm ze wzmocnieniem do 8 mm w rejonie naroży pokładówki. Dodatkowy międzypokład wewnętrzny ma grubość poszycia 4 mm. Poszycie burtowe ma poprzeczny system wiązań wytrzymałościowych i posiada grubość 6 mm i jest pogrubione do 8 mm w rejonie uskoku pokładu, odstępy wręgowe wynoszą 450 mm. Na pokładzie usytuowana jest nabudowa w, której znajdują się pomieszczenia załogowe, maszynowe i przedsionek. Wykonana jest ona z blachy o grubości 3 mm. Światło dzienne zapewniają duże okna typu kolejowego. W części dziobowej znajduje się sterówka, jest ona podnoszona i opuszczana hydraulicznie przy skoku 1.400 mm. Pchacz posiada po dwa stery zaśrubowe za każdą śrubą typu wypornościowego podwieszane. Sprzężenie sterów poprzeczne.
DANE TECHNICZNE
Długość całkowita: 23,60 m
Długość na wodnicy: 22,26 m
Szerokość na wręgach: 8,20 m
Szerokość całkowita: 8,28 m
Wysokość boczna: 2,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne: 1,15 m
Wysokość nierozbieralna przy
opuszczonej sterówce: 3,60 m
Wysokość nierozbieralna przy
podniesionej sterówce: 5,00 m
Uciąg na palu: 50 kN
Prędkość z dwiema barkami: 10,5 km/godz.
Autonomiczność żeglugi: 155 godz.
III. SIŁOWNIA
Siłownia umiejscowiona jest w części dziobowej. Na napęd główny składają się dwa zespoły napędowe silników wysokoprężnych typu 4BH22, sześciocylindrowe produkcji Zakładów Przemysłu Metalowego "H. Cegielski" w Poznaniu. Moc maksymalna przy 500 obr./min. wynosi 160 KM na każdy silnik. Zastosowano dwie przekładnie redukcyjno-nawrotne o przełożeniu 1:1. Dwie stałe śruby napędowe czteroskrzydłowe mają średnicę 1.260 mm, pracują one w dyszach Kort,a.
Prąd dostarczają dwie prądnice marszowe o mocy 6 kW dające prąd stały o napieciu 24 V oraz prądnica zamontowana na agregacie. Na pchaczu zastosowano instalacje elektryczne /24 V dla zasilania urządzeń siłowych i grzewczych, zasilanych przez transformator trójfazowy dla zasilania oświetlenia i świateł nawigacyjnych oraz zasilania oświetlenia postojowego, instalacji sygnalizacyjnej i alarmowej.
IV. WYPOSAŻENIE
a. pokładowe
- urządzenia cumowniczo-holownicze:
dwie głowice cumownicze wciągarek kotwicznych
dwa pachoły podwójne na rufie, jeden pojedynczy na rufie i dziobie.
dwa pachoły podwójne na dziobie przeznaczone do szczepiania barek
- urządzenia sczepiające
dwie wciągarki szczepiajace z napędem ręcznym o uciągu 300 kN z dwiema linami stalowymi o średnicy 25 mm z dwoma amortyzatorami sprężynowymi.
- urządzenia kotwiczne
dwie rufowe elektryczno-hydrauliczne wciągarki kotwiczno-cumownicze.
dwie kotwice szerokołapowe o masie 400 kG.
dwa łańcuchy kotwiczne o średnicy 26 mm i długości 30 m z dwoma stoperami typu szczękowego i dwoma zwalniakami
- urządzenia sterowe
elektrohydrauliczne z zespołem siłowym typu NS 3C zasilanym z zespołu pompowego z silnikiem elektrycznym. Zasilanie awaryjne za pomocą pompy napędzanej z przekładni zespołu napędu głównego. System sterowania ze sterówki na drodze elektrycznej z systemem czasowym, sterowanie awaryjne z pokładu obok sterówki na drodze elektrycznej.
bębny linowe
bosaki, sonda ręczna i komplety lin.
b. sygnałowo-radiowe
- komplet lamp nawigacyjnych
- reflektor do jazdy nocnej
- maszt sygnalizacyjny
- tablice mijania
- radiotelefon typu FM 302 [wówczas]
- buczek dźwiękowy
c. ratunkowe
- koła ratunkowe
- inwidualne pasy ratunkowe
- łódź stalowa o długości 3,50 m dla czterech osób służąca również jako łódź robocza
- pływak ratunkowy aluminiowy typu „Roś”
d. pożarowe
- komplet gaśnic
- koc gaśniczy
- rękawice ognioodporne
- pompa ppoż. napędzana z napędu głównego
- węże pożarowe z prądownicą.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 15.11.2007,
17 lat temu