O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

"WARSCHAU"/"ROZETA"

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 14 lat temu
Nadesłany przez Mirka Rajskiego opis statku "Warschau" uzupełniony został o obraz pędzla Waltera Wilda

www.zegluga-rzeczna.pl/images/fotki/warschau1.jpg

Mirek zamieścił krótki rys i dane statku:

"Warschau"
Tylnokołowiec, zbudowany w stoczni Klawitter w Gdańsku
Armator, Johannes Ick, Gdańsk
Rok budowy 1895
Nr. budoowy 196
Długość 47,50 m
Szerokość 7,80 m
Zanurzenie (pusto) 0,72 m
Wysokość boczna 2,10 m
Pojemność 150 NRT
Maszyna parowa o mocy 230 KM
Statek znajdował się w 1914 roku jeszcze u Icka, w 1916 roku przeszedł do Feldeisenbahn - Chefs.
Dalszych jego losów nie udało się ustalić, a taki piękny!

Mirek Rajski
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 06.04.2015, 7 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 14 lat temu
NAZWA STATKU: "ROZETA"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "NEUENBURG"; ex "ROSETTA"; ex "ROZETKA"; ex "GDAŃSK"; ex "ŚLĄSK"; ex "WARSCHAU"
TYP STATKU: STATEK MOTOROWY TOWAROWY
ROK BUDOWY: 1894/95
STOCZNIA: J.W. Klawitter, Danzig. [Niemcy]
NR. BUD.: 196

DANE TECHNICZNE:
1895
długość: 47,50 m; szerokość: 7,80 m; wysokość burt: 2,10 m; zanurzenie: 0,72 m; nośność: 224 t.
1923
długość: 47,02 m; szerokość na wręgach: 6,93 m; szerokość całkowita: 7,72 m; wysokość burt: 2,10 m; zanurzenie: 0,65 m.
1936
długość całkowita: 47,94 m; długość m.p.: 47,74 m; szerokość na wręgach: 7,80 m; szerokość całkowita: 8,06 m; zanurzenie: 0,52 m; zanurzenie max.: 1,27 m.
1960
długość całkowita: 48,00 m; szerokość: 7,80 m; wysokość burt: 2,13 m; zanurzenie: 0,65 m.
nośność: 224 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1895
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania dwucylindrowa produkcji J.W. Klawitter , Danzig 1894 r.; moc: 250 KM
1935
1 silnik wysokoprężny Deutz, 6 cylindrowy produkcji Deutsche Werke A.G., Kiel o mocy 185 KM
KOTŁY PAROWE:
brak informacji
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła napędowe Morgana; prędkość z ładunkiem 7 km/godz.; załoga: 4 do 7 osób.
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle, Bydgoszcz
NUMERY REJESTRACYJNE:
4 [BSR, Danzig]; 448 [ P.Z.W. Warszawa]; 917 [P.Z.W. Toruń] 1059 [BSR, Danzig] 5015 [ P.Z.W. Tczew]; 2120 [RDW. Bydgoszcz]
RYS HISTORYCZNY

Zbudowany jako statek holowniczo-towarowy dla gdańsko-hamburskiej firmy Johannes Ick, nazwany został "WARSCHAU", ponieważ pływał na regularnej linii Danzig-Warszawa- Danzig [Gdańsk] Johannes Ick miał jako jedyny niemiecki armator zgodę rządu carskiej Rosji na pływanie po Wiśle rosyjskiej, mogły to robić tylko dwa statki opisywany "Warschau" i "Danzig". Z chwilą wybuchu wojny w sierpniu 1914 roku zwanej potem I wojną światową holownik eksploatowany był na trasie Danzig-Thorn [Toruń]. Po zajęciu w lipcu 1915 roku Warszawy przez wojska niemieckie została utworzona Schiffahrtsabteilung des Feldeisenbahnwesens, (w skrócie, FECH), której zadaniem było zaopatrywanie wojsk w zapasy żywności, amunicji oraz transport rannych między innymi drogami wodnymi. W tym celu wykorzystywano holowniki i barki prywatnych armatorów, które zostały zarekwirowane i zmilitaryzowane, również "Warschau" został zmilitaryzowany. Po zakończonej wojnie w 1918 r. holownik znajdował się w Danzig. We wrześniu 1919 roku za pośrednictwem amerykańskiej misji żywnościowej [American Food Mision] wyczarterowany przez Ministerstwo Aprowizacji do holowania barek na trasie Danzig-Nieszawa. Zwrócony wiosną 1920 roku armatorowi Johannes Ick, został zakupiony przez gdańszczanina Anton von Leszczyński działającego w imieniu rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Następnie przejęty przez Polską Żeglugę Państwową w Warszawie nazwany został "ŚLĄSK". Jego moc maszyny parowej oceniano na 230 KM. W 1922 r. po likwidacji P.Ż.P. przejęty przez nowo powstałe Towarzystwo Zjednoczonej Żeglugi Polskiej S.A., w Warszawie. W 1924 roku sprzedany firmie Żegluga Parowa na Wiśle Stanisław i Jerzy Górniccy z Płocka gdzie zmienił nazwę na "GDAŃSK". Pływał do końca lat dwudziestych XX w., po czym wycofany ze względu na częste awarie maszyny parowej, której moc oceniano już tylko na 155 KM. W 1934 roku zakupiony przez Chaima Kusznir z Warszawy, wymontowano maszynę parową i kocioł. Statek przeholowano do stoczni A & W. Wojan Schiffswerft, Danzig-Troyl gdzie wmontowano silnik wysokoprężny a także wybudowano ładownię w dawnej kotłowni i wykonano nową sterówkę. Prace zakończono w 1936 r. Nazwany "ROZETKA", port macierzysty Toruń. Pływał głównie z Płocka do Tczewa. Z dniem 27 czerwca 1938 roku zmieniono a w zasadzie poprawiono nazwę na "ROZETTA". W listopadzie 1939 r. jako mienie żydowskie został zajęty przez niemiecki der Komissärische Verwalter der Haupttreuhandstelle Ost Binnenschiffahrt des Weichselgebiet, Danzig [ Zarząd Komisaryczny Głównego Urzędu Powierniczego Wschód żeglugi śródlądowej dla obszaru Wisły]. Zakupiony w dniu 6 kwietnia 1940 roku przez Johannes Ick, Danzig zmienił nazwę na "NEUENBURG"][Nowe/Wisłą]. Zatopiony pod koniec wojny w porcie w Einlage [Gdańsk-Przegalina] koło śluzy od strony Wisły. W maju 1945 roku wrak przejęty przez Państwowy Zarząd Wodny w Tczewie jako przedstawiciela Skarbu Państwa. Podniesiony z dna i odholowany w 1948 roku do Elbląga gdzie tamtejszej stoczni został odbudowany. Przekazany Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu Ekspozytura w Bydgoszczy, nazwany został "ROZETA". W dniu 23 listopada 1950 roku "Rozeta" kierowana przez kpt. Leo Kossmanna płynąc z Torunia do Gdańska z 240 tonami ładunku, około 50 m. przed mostem pontonowym w Serowie gdzie otwarte było przęsło o szerokości 30 m. na skutek zacięcia się steru został rzucony w momencie przechodzenia przez przęsło na most w wyniku, czego został uszkodzony i zerwany ponton mostowy a także liny i łańcuchy kotwiczne. Statek doznał natomiast uszkodzeń części dziobowej w wyniku, czego kadłub zaczął przeciekać. Winą za wypadek obarczono kapitana, który wiedząc o awarii steru nie powinien ryzykować przejścia oraz popełnił błąd gdyż w momencie, gdy dziób statku był w moście polecił rzucić rufową kotwicę, co spowodowało zepchniecie "Rozety" na most. W 1951 roku nowy armator P.P. Żegluga na Wiśle w Warszawie, Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy wycofał rok później jednostkę z ruchu i przekwalifikował ją po przebudowie na przystań. Od lipca 1954 roku w P.P. Bydgoskiej Żegludze na Wiśle, Ekspozytura Gdańsk-Gdynia jako siedziba biura Ekspozytury w Gdańsku. Wycofana w 1961 roku i złomowana rok póżniej


© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 1listopad 2007.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 01.11.2007, 14 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies