O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

KAZIMIERZ WIELKI

Ostatnia aktualizacja 14 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 16 lat temu
W galerii floty Piotrek Zamiecki zamieścił kilka ujęć statku motorowego wycieczkowego tylnokołowego "KAZIMIERZ WIELKI" pływającego obecnie na Wiśle w Kazimierzu Dolnym. Ten dawny parowy holownik o tej samej nazwie dziś wozi pasażerów. Liczy sobie 107 lat i jest przedstawicielem całej rzeszy holowników tylnokołowych, które pracowicie przemierzały drogi wodne Europy a i na ziemiach polskich stanowiły do połowy XX w oprócz bocznokołowców trzon floty polskiej. Wprawdzie jego typowa sylwetka holownika została poprzez przebudowy zmieniona i dziś w niczym oprócz kadłuba nie przypomina dawnego parowca to jednak jest on w pewnym sensie pływającym zabytkiem techniki oby jak najdłużej. W następnym poście zamieszczę trochę danych i faktów z jego życia.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 16 lat temu
"KAZIMIERZ WIELKI"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "JUPITER".
TYP STATKU: STATEK WYCIECZKOWY MOTOROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1900
STOCZNIA: Gustav Koch Werft, Stettin. [Niemcy]
NR. BUD.: 94

DANE TECHNICZNE:
1900 r.
długość całkowita: 34,95 m; długość m.p.: 33,52 m; szerokość: 5,42 m; wysokość burt: 2,00 m; zanurzenie: 0,80 m; nośność: 74 t.
1952 r.
długość całkowita: 34,95 m; szerokość: 5,36 m; wysokość burt: 2,04 m; wysokość całkowita: 4,70 m; zanurzenie min.: 0,85 m; zanurzenie max.: 1,34 m; nośność: 75 t.
1966 r.
długość całkowita: 34,82 m; szerokość: 5,40 m; wysokość burt: 2,01 m; wysokość całkowita: 4,00 m; zanurzenie min.: 0,85 m; zanurzenie max.: 1,16 m; nośność: 30 t.
2006 r.
długość całkowita: 33,75 m; długość m.p.: 33,55 m; szerokość: 5,20 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość całkowita: 7,63 m; wysokość nierozbieralna: 5,83 m; zanurzenie min.: 0,75 m.

SILNIKI GŁÓWNE:
2002 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu TMD162F; 6 cylindrowy; produkcji: Volvo-Penta o mocy 400 kW. Nr ser.: 9504837
1970 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu DM-150 Wola; 6 cylindrowy prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 150 KM.
1900 r.
1 maszyna parowa leżąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: Gustav Koch, Stettin 1899 r. o mocy maksymalnej 180 KM przy 36 obr./min.; średnica cylindra wysokiego ciśnienia 235 mm; niskiego ciśnienia 653 mm; skok tłoka 1100 mm.

KOTŁY PAROWE:
1900 r.
1 kocioł parowy płomieniówkowy prod.: Stettiner Oderwerke A.G., Stettin 1900 r. o ciśnieniu 10 atm; powierzchnia grzewcza 54 m 2
1955 r.
1 kocioł parowy płomieniówkowy prod.: Wilke Werke, Braunschweig 1955 r. o ciśnieniu 9 atm; powierzchnia grzewcza 65 m2; nr.ser.: 883/56
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa koło łopatkowe tylne; prędkość: km/h.; załoga: 3 osoby; pasażerów: 240 osób.
PORT MACIERZYSTY:
Kazimierz Dolny
ARMATOR:
Żegluga Pasażerska Henryk Skoczek, Kazimierz Dolny.
NUMERY REJESTRACYJNE:
1 [R.D.W. Poznań]; Bg -I-91 [I.Ż.Śr. Bydgoszcz] WA-01-0054 [U.Ż.Śr. Warszawa].

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany dla potrzeb firmy Dampfer Genossenschaft deutscher Strom und Binnenschiffer G.m.b.H. w Fürstenberg/Oder jako holownik parowy tylnokołowy. Nazwany "JUPITER". Koszt jego budowy wyniósł 92.000 RM. Statek osiągał na stojącej wodzie prędkość 15 km/godz. pusto. Załoga składała się z 6 ludzi. Zatrudniony był przeważnie na Odrze, Haveli, ale również i na Warcie. W 1905 roku na "Jupiterze" zamontowano parowy agregat prądotwórczy. W 1917 roku trafił do Schiffachrtsabteilung Chef des Feldeisenbahnwesenes Bromberg [Bydgoszcz]. Stacjonował w Posen.[Poznań]. W 1918 roku powrócił do dawnego armatora, a w 1931 roku holownik przeszedł remont kapitalny. W 1940 roku przekazany do Posener Dampfer Compagnie, Posen. Obsługiwał transporty wojskowe na Warcie i Kanale Bydgoskim. Podczas walk o Poznań w styczniu i lutym 1945 roku został trafiony bombą lotniczą koło Cytadeli i poważnie uszkodzony zatonął na Warcie. Wydobyty w 1946 roku został odholowany na remont do Gorzowa Wielkopolskiego. Tam odbudowany i przebudowany szczególnie wnętrza statku. Nazwany "KAZIMIERZ WIELKI" został w maju 1948 roku przejęty przez Państwowy Zarząd Wodny w Poznaniu. Pracował przy odbudowie budowli hydrotechnicznych na Warcie. Od 1952 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Poznaniu. Moc maszyny oceniano na 117 KM. W 1955 roku w Bazie Remontowej Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle w Czarnkowie przeszedł kapitalny remont. Dokonano znacznej wymiany poszycia dennego kadłuba, wymieniono kocioł parowy oraz przebudowano wnętrza pod kątem polepszenia warunków socjalnych. Do ruchu wszedł na początku 1957 roku. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Poznaniu.
W 1969 roku wykreślony z ewidencji armatora odpłynął o własnych siłach do Morzysławia gdzie został odstawiony i powoli demontowany z wyposażenia. W 1972 roku ówczesna Powiatowa Rada Narodowa w Koninie zainteresowała się statkiem chcąc adoptować go do roli pływającej kawiarni. Dawny holownik został jej formalnie przekazany, lecz zamiary przerosły możliwości dawnych właścicieli a ponadto był on już na tyle rozszabrowany i zdewastowany, że w maju a potem w we wrześniu 1973 roku zatonął w porcie morzysławskim. Wydawałoby się, że los jego jest przesądzony. Tymczasem rok później dawny holownik przypadkiem wypatrzył nauczyciel Technikum Budowlanego w Poznaniu mgr Zenon Wiatr zresztą kapitan żeglugi śródlądowej, z którego inicjatywy szkoła posiadała już dwa odbudowane statki służące młodzieży do celów turystyczno-szkoleniowych. Władze Konina szybko pozbyły się kłopotu przekazując wrak szkole. Podniesiony z dna został przeholowany do bazy Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Poznaniu i tam wyslipowany. Wymontowano kocioł i resztki maszyny. Rozpoczęto prace kadłubowe i konserwacyjne kadłuba. Dużą pomoc wykazała młodzież Zespołu Szkół Zawodowych Nr 4 w Poznaniu pracując przy remoncie statku. Ale to wszystko było mało pytanie, co dalej ?. Szkoły nie stać było na kosztowny remont. Plan wydawałby się ponad siły samego inicjatora, czyli Z. Wiatra. Jednak los dalej sprzyjał statkowi. Znaleźli się jak to się dzisiaj pisze sponsorzy. Biuro Projektowe "Navicentrum" wykonało dokumentację oraz obliczenia statecznościowe, które również nie odpłatnie zatwierdził Polski Rejestr Statków. Wiadomo było, że nie ma szans zachować dawnego napędu szukano, więc silnika spalinowego mogącego napędzać koła łopatkowe i ku radości wszystkich Mostostal w Poznaniu przekazał używany, co prawda, ale w dobrym stanie silnik Wola DM-150. Drugi Mostostal tym razem z Kazimierza Biskupskiego fundament pod silnik, ZREMB Poznań wykonał piast i koła łańcuchowe do napędu tylnich kół. Kolejny sponsor Poznańska Fabryka Maszyn Żniwnych wykonała półosie wraz z łożyskowaniem. Całości, czyli montażu silnika i jego podłączenia oraz prac pokładowych wykonało P.B.W. Poznań. Pieniądze na budowę 12 kabin i messy uzyskano dzięki szkolnej drużynie WOPR, która w 1976 roku zdobyła I miejsce w konkursie "ratujmy tonących". Sukces, jaki odnieśli spowodował, że Wojewódzki Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki wraz Kuratorium Oświaty w Poznaniu przekazały fundusze na wykończenie i kosmetykę statku oraz dary rzeczowe w postaci wyposażenia. W 1979 roku gotowy statek odebrał Polski Rejestr Statków statek nadając mu klasę a ówczesny Inspektorat Żeglugi Śródlądowej po pomyślnej inspekcji wystawił świadectwo zdolności żeglugowej. "Kazimierz Wielki" eksploatowany był w rejsach szkoleniowo-turystycznych na trasie z Morzysławia do Kruszwicy do 1986 roku. Niestety zabrakło funduszy na dalszą eksploatację i statek odstawiono w Morzysławiu. Tam w 1987 roku przejęty został przez Zarząd Okręgowy Ligii Morskiej w Poznaniu, który niestety nie posiadał funduszy na jego remont i eksploatację. Powstał zamysł sprzedaży jednostki do Niemiec jednak na szczęście nie doszło do tego. W końcu "Kazimierz Wielki" trafił do bazy PBW w Gorzowie Wielkopolskim tam został w 1988 roku wypatrzony przez okrętowców z Wybrzeża. Udało im się zainteresować statkiem Dorotę Jacobsson żonę właściciela firmy okretowo-budowlanej "Dora" w Gdańsku Eryka Jacobssona. Jednostkę zakupiono a raczej pozbawiony wyposażenia kadłub i holowniki przeholowały go do Gdańska skąd trafił ostatecznie do Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni gdzie latem 1989 roku pływający dźwig "MAJA" wystawił jednostkę na ląd. W biurze projektowym armatora opracowano dokumentację techniczną odbudowy "Kazimierza Wielkiego" na parowiec pasażerski. Przewidywano zachowanie nitowanego kadłuba i przywrócenie napędu parowego. Na pokładzie głównym przewidziano długą nadbudówkę, sterówka zaś miała być umiejscowiona w części dziobowej. Nabyto maszynę parową ze złomowanej lokomotywy w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Krośniewicach miała ona moc 100 KM, w Wlk. Brytanii zakupiono kocioł parowy a z Żeglugi na Odrze parowy agregat prądotwórczy o mocy 21 KM.
Pierwszy etap prac to oczyszczenie kadłuba, wymiana części blach poszycia, remont koła napędowego. Wykonano stalową pokładówkę i sterówkę. Po pomalowaniu "Kazimierz Wielki" został opuszczony na wodę i przeholowany do portu gdyńskiego gdzie miał być wyposażony. Niestety do tego nie doszło, ani nie zamontowano maszyny i kotła jak również nie doszło do ukończenia jednostki, nie znam przyczyny nie dokończenia projektu przez firmę "Dora". Stał zapomniany w porcie gdyńskim aż w końcu przeholowano go do Gdańska na Martwą Wisłę gdzie zacumowano go przy klubie wioślarskim "Drakkar" na Przeróbce. W 2001 roku stał się własnością Henryka Skoczka z Kazimierza Dolnego, przeholowany do tej miejscowości przeszedł remont i dokończenie przebudowy. Wstawiono nowy silnik, dokonano wyposażenia wnętrz i wykonano szereg innych prac. Do ruchu wszedł w 2002 roku, pływa w Kazimierzu Dolnym w firmie Żegluga Pasażerska Henryk Skoczek.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 10/11 październik 2007.
Wszelkie prawa zastrzeżone.


zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_KazWiel_092007_1.JPG
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 03.03.2017, 7 lat temu
D
dziadek1077Użytkownik Użytkownik
Dodano 14 lat temu
super :)
pozdrawiam z największej Łodzi w Polsce Wink
Andrzej
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies