O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SOBIESKI

Ostatnia aktualizacja 16 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"SOBIESKI"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "SATURN" ex "JÓZEF KSIĄŻE PONIATOWSKI", ex "ODRA"; ex "DIE ODER", ex "ODER".
TYP STATKU: STATEK TOWAROWO - PASAŻERSKI
ROK BUDOWY: 1889
STOCZNIA: Stettiner A.G. Schiffs und Maschinenbau, Grabow/Stettin.
NR. BUD.: 326

DANE TECHNICZNE:
1889
długość: 45,60 m; szerokość: 5,00 m; szerokość całkowita:9,55 m; zanurzenie: 0,78 m.
1923
długość: 45,64 m; szerokość całkowita: 9,52 m; zanurzenie: 0,65 m.
1925
długość: 52,29 m; szerokość: 5,02 m; szerokość z tamborami: 9,54 m; zanurzenie: nieznane.
1935
długość całkowita: 59,00 m; długość m.p.: 58,00; szerokość: 5,02 m; szerokość całkowita z tamborami: 9,80 m; wysokość burt: 2,20 m; wysokość całkowita: 6,58 m; zanurzenie min.: 0,56 m; zanurzenie max.: 1,00 m.
nośność: 127 t.
1948
długość całkowita: 59,80 m; długość na linii wodnej: 58,00 m; szerokość: 5,05 m; szerokość z tamborami: 10,86 m; zanurzenie min.: 0,58 m; zanurzenie max.: 0,95 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1889:
1 maszyna parowa produkcji Stettiner A.G. Schiffs und Maschinenbau, Grabow/Stettin. 1889 r. o mocy 330 KM
1935:
1 maszyna parowa pochyła Compoud ze skraplaczem naszybowym dwu cylindrowa produkcji J.W. Klawitter Werft, Danzig 1911 r. o mocy indykowanej 120-150 KM przy 38 obrotach na minutę. Średnica cylindrów: 360 mm i 610 mm, skok tłoka 800 mm.
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy produkcji Stettiner A.G. Schiffs und Maschinenbau, Grabow/Stettin. z 1889 roku ciśnienie 11 atm.
1 kocioł parowy obrotowy dwu płomieniówkowy Thomas Lorans produkcji: J. W. Klawitter Werft, Danzig z 1911 r. numer fabryczny 469, powierzchnia ogrzewania 48,9 m2; ciśnienie: 9 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła łopatkowe Morgana o średnicy 2,70 m; prędkość: 10 do 11 km pod prąd i 16 do 17 km/godz. z prądem; załoga: 9 osób; pasażerowie: 284 osoby.[w tym18 miejsc leżących]
ładowność: 120 m2;
PORT MACIERZYSTY:
Warszawa
ARMATOR:
Państwowa Żegluga Śródlądowa we Wrocławiu. Oddział w Warszawie.
NUMERY REJESTRACYJNE:
594 [BSR Danzig]; 59 [P.Z.W. Warszawa]; 409 [ P.Z.W. Warszawa];1205 [P.Z.W. Tczew]; 6205 [P.Z.W. Warszawa]
RYS HISTORYCZNY

Zbudowany jako statek towarowy dla E. Dittmanna ze Szczecina. Nazwany "ODER". Pływał na Odrze i Łabie. Od 1896 roku w szczecińskiej firmie Pommerania jako "DIE ODER". Od 1912 roku w firmie J. Schalsa Reederei G.m.b.H, Breslau. W 1917 roku w Feldesbahn des Chefs Schiffsfahrtabteilung, Danzig. W 1919 roku zakupiony przez Alexandra Wojana z Gdańska i rok później sprzedany Stanisławowi Leszczyńskiemu również z Gdańska. Ten z kolei odsprzedał statek Warszawskiemu Towarzystwu Transportu i Żeglugi w Warszawie. Po remoncie w Stoczni A & W. Wojan w Gdańsku zmienił nazwę na "ODRA". Od 1924 roku w Zjednoczonym Warszawskim Towarzystwie Transportu i Żeglugi S.A. w Warszawie gdzie zmienił nazwę na "JÓZEF KSIĄŻE PONIATOWSKI" został również podłużony, eksploatowany był na środkowej Wiśle. Na skutek awarii kotła i maszyny wycofany w 1931 r. W 1933 roku kadłub nabył Eliasz Leszczyński i Marek Guzowicz z Warszawy i po remoncie oraz wymianie kotła i maszyny parowej zmienił nazwę statku na "SATURN" .Zarówno maszyna jak i kocioł pochodziły ze statku "MERKURY". Od 1935 roku w czarterze Polskiej Żeglugi Rzecznej "Vistula" Sp. z o.o. w Warszawie. Od 1940 roku w Juliusz Dunin Holecki Weichsel Reederei G.m.b.H., Warschau bez zmiany nazwy. W tym też roku podczas rejsu do Sandomierza wszedł na elementy stalowe zniszczonego mostu w Annopolu poważnie uszkadzając sobie kadłub w części dennej. Po naprawie dalej eksploatowany w Generalnej Guberni. Zatopiony w styczniu 1945 roku. Wydobyty i odbudowany w Płocku. Do eksploatacji wszedł 5 listopada 1945 roku już pod nazwą "SOBIESKI" w barwach przedsiębiorstwa Polskie Drogi Wodne-Żegluga Państwowa Ekspozytura w Warszawie i skierowany na linię Warszawa-Toruń. W 1947 roku statek wyrokiem sądu grodzkiego w Warszawie miał zostać oddany Holeckiemu. Jednak został on obciążony kwotą 287 tyś. złotych na rzecz Żeglugi Państwowej. W 1948 roku "Sobieski" przejęty został przez Państwową Żeglugę na Wiśle Oddział w Warszawie. W sierpniu tego samego roku upaństwowiony bez prawa do odszkodowania. Rok później po kolejnej reorganizacji w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu Oddział w Warszawie. Wycofany w 1949 roku. Data złomowania nieznana.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 17 września 2007.Uzupełniono 19 stycznia 2008r.


przedruk za podaniem żródła.







zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Sobieski21.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 20.01.2008, 16 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Znalazłem nowe fakty z życia statku "SOBIESKI" ex "Saturn", które zamieszczam poniżej w oryginalnym brzmieniu. Dokument jaki mi wpadł przypadkowo w ręce jest datowany na 21 czerwca 1938 roku. Zamieszczam ciekawsze fragmenty w brzmieniu oryginalnym

"SATURN" - pasażersko-towarowy
właściciele: inż. Eljasz Leszczyński Al. Róż 6 Warszawa 75 %
Marek Guzowicz Polna 64 Warszawa 25 %
dokument rejestracyjny Nr 1205 wystawiony przez Państwowy Zarząd Wodny w Tczewie. Rejestr Żeglugi Nr 10 Sądu Grodzkiego w Tczewie.
Wartość statku na dzień dzisiejszy 181.000 zł.
rok budowy 1889 Grabow koło Stettin; 1911 przebudowa, 1934 Warszawa przebudowa
waga statku bez ładunku 127 ton.
długość całkowita: 59,00 m, długość na wodnicy: 58.00 m; szerokość kadłuba: 5,02 m, szerokość na tamburach: 9,80 m, wysokość pośrodku kadłuba od wodnicy: 2,20 m; wysokość maksymalna: 6,58 m, zanurzenie puste: 0,56 m, zanurzenie pełne: 1,00 m
......... pomijam opis kadłuba jak wręgi, pokładniki itp.
- 1 kocioł parowy obrotowy dwu płomieniówkowy Thomas Lorans o kompresyji 9 atm i powierzchni grzania 48,9 m2 - budowany w 1911 roku w Klawitter, Danzig o numerze fabrycznym 469
- 1 maszyna parowa pochyła systema Compoud z skraplaczem naszybowym o mocy 120 do 150 HP przy 35 obrotach na minutę.
wymiary cylindrów: 360x610 skok tłoka 800 mm. Średnica wału głównego 120 mm.
Koła Morgana 7 szufli średnica 2700 mm. Oświetlenie elektryczne i naftowe.
..... statek ten został w 1934 roku przebudowany z dawnego holownika "Józef Poniatowski", silny duży holownik o mocy 320 KM budowany w 1889 w Grabow koło Szczecina. Kadłub przed przebudową w 1934 roku miał 52,29 m. Maszyna i kocioł są ustawione z dawnego statku "Merkury" /wody wschodnie/ budowane w 1911 w Klawitter. Koła Morgana w stanie dobrym ale nie są dostosowane do większych zanurzeń i ich działanie jest wadliwe i zmniejsza szybkość statku. Szybkość z ładunkiem 80 do 90 ton wynosi w górę 10 do 11 kilometrów na godzinę i 16 do 17 km na godzinę w dół.
Statek ekonomiczny pali od 10 do 12 ton węgla na trasie Warszawa-Tczew-Warszawa. Pokład drewniany. Stopień zużycia statku 35%.

Podpisał inż. Mirosław Konig Tczew.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 02.10.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
Mój kolega z Halle, B. Schwarz naprowadził na trop że statek ten mógł wcześniej nazywać sie "DER ODER" zbudowany właśnie w Szczecinie. W 1919 roku był w Gdańsku na sprzedaż. Badania trwają.

Ponieważ zagląda on na tą stronę tekst poniżej dla niego:

Mein Kollege eitete mit Halle, B. Schwarz an auf die Fährte dass dieses Schiff konnte frühzeitiger nennen sie "DER ODER" gebauter es eben war in Stettin Grabow. In 1919 Jahr in Danzig auf dem Verkauf. Einer Resarch dauert.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 05.10.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 16 lat temu
Dzięki pomocy mojego kolegi z Halle Berndta Schwarza udało się ustalić historię statku "Sobieski". Kolejny statek przestał być anonimowy. Tekst uzupełniłem zapraszam do czytania.

Dank der Hilfe meines Kollegen mit den Vorräumen Berndt Schwarz spielte eine Geschichte des Schiffs zu stabilisieren "Sobieski". Folgendes Schiff hörte anonym zu sein auf. Ich einen Text ergänzte ich lade zu lesen ein.
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies