"SOBIESKI"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. "SATURN" ex "JÓZEF KSIĄŻE PONIATOWSKI", ex "ODRA"; ex "DIE ODER", ex "ODER".
TYP STATKU: STATEK TOWAROWO - PASAŻERSKI
ROK BUDOWY: 1889
STOCZNIA: Stettiner A.G. Schiffs und Maschinenbau, Grabow/Stettin.
NR. BUD.: 326
DANE TECHNICZNE:
1889
długość: 45,60 m; szerokość: 5,00 m; szerokość całkowita:9,55 m; zanurzenie: 0,78 m.
1923
długość: 45,64 m; szerokość całkowita: 9,52 m; zanurzenie: 0,65 m.
1925
długość: 52,29 m; szerokość: 5,02 m; szerokość z tamborami: 9,54 m; zanurzenie: nieznane.
1935
długość całkowita: 59,00 m; długość m.p.: 58,00; szerokość: 5,02 m; szerokość całkowita z tamborami: 9,80 m; wysokość burt: 2,20 m; wysokość całkowita: 6,58 m; zanurzenie min.: 0,56 m; zanurzenie max.: 1,00 m.
nośność: 127 t.
1948
długość całkowita: 59,80 m; długość na linii wodnej: 58,00 m; szerokość: 5,05 m; szerokość z tamborami: 10,86 m; zanurzenie min.: 0,58 m; zanurzenie max.: 0,95 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1889:
1 maszyna parowa produkcji Stettiner A.G. Schiffs und Maschinenbau, Grabow/Stettin. 1889 r. o mocy 330 KM
1935:
1 maszyna parowa pochyła Compoud ze skraplaczem naszybowym dwu cylindrowa produkcji J.W. Klawitter Werft, Danzig 1911 r. o mocy indykowanej 120-150 KM przy 38 obrotach na minutę. Średnica cylindrów: 360 mm i 610 mm, skok tłoka 800 mm.
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy produkcji Stettiner A.G. Schiffs und Maschinenbau, Grabow/Stettin. z 1889 roku ciśnienie 11 atm.
1 kocioł parowy obrotowy dwu płomieniówkowy Thomas Lorans produkcji: J. W. Klawitter Werft, Danzig z 1911 r. numer fabryczny 469, powierzchnia ogrzewania 48,9 m2; ciśnienie: 9 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła łopatkowe Morgana o średnicy 2,70 m; prędkość: 10 do 11 km pod prąd i 16 do 17 km/godz. z prądem; załoga: 9 osób; pasażerowie: 284 osoby.[w tym18 miejsc leżących]
ładowność: 120 m2;
PORT MACIERZYSTY:
Warszawa
ARMATOR:
Państwowa Żegluga Śródlądowa we Wrocławiu. Oddział w Warszawie.
NUMERY REJESTRACYJNE:
594 [BSR Danzig]; 59 [P.Z.W. Warszawa]; 409 [ P.Z.W. Warszawa];1205 [P.Z.W. Tczew]; 6205 [P.Z.W. Warszawa]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako statek towarowy dla E. Dittmanna ze Szczecina. Nazwany "ODER". Pływał na Odrze i Łabie. Od 1896 roku w szczecińskiej firmie Pommerania jako "DIE ODER". Od 1912 roku w firmie J. Schalsa Reederei G.m.b.H, Breslau. W 1917 roku w Feldesbahn des Chefs Schiffsfahrtabteilung, Danzig. W 1919 roku zakupiony przez Alexandra Wojana z Gdańska i rok później sprzedany Stanisławowi Leszczyńskiemu również z Gdańska. Ten z kolei odsprzedał statek Warszawskiemu Towarzystwu Transportu i Żeglugi w Warszawie. Po remoncie w Stoczni A & W. Wojan w Gdańsku zmienił nazwę na "ODRA". Od 1924 roku w Zjednoczonym Warszawskim Towarzystwie Transportu i Żeglugi S.A. w Warszawie gdzie zmienił nazwę na "JÓZEF KSIĄŻE PONIATOWSKI" został również podłużony, eksploatowany był na środkowej Wiśle. Na skutek awarii kotła i maszyny wycofany w 1931 r. W 1933 roku kadłub nabył Eliasz Leszczyński i Marek Guzowicz z Warszawy i po remoncie oraz wymianie kotła i maszyny parowej zmienił nazwę statku na "SATURN" .Zarówno maszyna jak i kocioł pochodziły ze statku "MERKURY". Od 1935 roku w czarterze Polskiej Żeglugi Rzecznej "Vistula" Sp. z o.o. w Warszawie. Od 1940 roku w Juliusz Dunin Holecki Weichsel Reederei G.m.b.H., Warschau bez zmiany nazwy. W tym też roku podczas rejsu do Sandomierza wszedł na elementy stalowe zniszczonego mostu w Annopolu poważnie uszkadzając sobie kadłub w części dennej. Po naprawie dalej eksploatowany w Generalnej Guberni. Zatopiony w styczniu 1945 roku. Wydobyty i odbudowany w Płocku. Do eksploatacji wszedł 5 listopada 1945 roku już pod nazwą "SOBIESKI" w barwach przedsiębiorstwa Polskie Drogi Wodne-Żegluga Państwowa Ekspozytura w Warszawie i skierowany na linię Warszawa-Toruń. W 1947 roku statek wyrokiem sądu grodzkiego w Warszawie miał zostać oddany Holeckiemu. Jednak został on obciążony kwotą 287 tyś. złotych na rzecz Żeglugi Państwowej. W 1948 roku "Sobieski" przejęty został przez Państwową Żeglugę na Wiśle Oddział w Warszawie. W sierpniu tego samego roku upaństwowiony bez prawa do odszkodowania. Rok później po kolejnej reorganizacji w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu Oddział w Warszawie. Wycofany w 1949 roku. Data złomowania nieznana.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 17 września 2007.Uzupełniono 19 stycznia 2008r.
przedruk za podaniem żródła.
