"DŻWINA"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. "DZIEWINA"
TYP STATKU: PASAŻERSKI MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1942 przebudowa 1947; przebudowa 1959; przebudowa 1996
STOCZNIA: Higgins Industries, New Orleans. [USA] ; przebudowa 1947 r.: Państwowe Warsztaty i Stocznia w Pleniewie; 1958: Baza Remontowa Rejonu Dróg Wodnych w Puławach.; 2000: Puławy.
NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
1944 r.
długość całkowita: 16,00 m; szerokość całkowita: 4,60 m ; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie pełne: 1,4 m; wyporność: 22 t; pełna 52 t.
1953 r.
długość całkowita: 15,40 m ; szerokość: 4,25 m ; wysokość burt: 1,65 m; wysokość nierozbieralna: 4,05 m; zanurzenie puste: 0,80 m; zanurzenie pełne: 0,90 m.; nośność: 5,5 t.
1959 r.
długość : 17,01 m; szerokość całkowita: 4,25 m ; wysokość burt: 1,65 m; wysokość statku: 4,05 m; zanurzenie puste: 0,55 m; zanurzenie pełne: 0,90 m; nośność: 7 t.
2001 r.
długość: 24,23 m; długość całkowita: 24,75 m; szerokość: 4,25 m; szerokość całkowita: 4,37 m; wysokość burt: 1,77 m; wysokość nierozbieralna: 4,95 m; wysokość całkowita: 5,08 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1943: 2 silniki wysokoprężne dwusuwowe typu 64TL 1; 6 cylindrowe prod. Gray Marine Motor Company Detroit-Michigan [USA] o mocy łącznej 220 KM. Liczba obrotów silnika 1500/min.; śruby 500/min.
1958: 2 silniki wysokoprężne typu 3D6; 6 cylindrowe prod. ZSRR o mocy łącznej 300 KM; ilość obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śrub: 500/min.; 2 prądnice po 1,2 kW prąd stały o napięciu 24 V. Rok produkcji 1955; numery fabryczne 0888 i 1030A.
1965: 2 silniki wysokoprężne typu Wola DM-150; 6 cylindrowe prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc: 2 x 150 KM; rok produkcji 1957 i 1958;numery fabryczne: 3012 i 3048; 2 prądnice po 1, 0 kW; prąd stały o napięciu 24 V.
2000:2 silnik wysokoprężne czterosuwowe typu 6TC107A6; 6 cylindrowe; produkcji Wytwórnia Silników Wysokoprężnych, Andrychów/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc łączna: 110 kW. [193 KM]; ilość obrotów silnika: 2100/min.; 2 prądnice o mocy 0,9 kW prąd stały 24 V.; numery fabryczne: 32640265 i 32640263
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 śruby; załoga: 4 osoby; prędkość około 10 km/godz.; liczba pasażerów : 120 osób
PORT MACIERZYSTY:
Giżycko
ARMATOR:
Kurowicki Zbigniew, Giżycko
NUMERY REJESTRACYJNE:
3027 [ P.Z.W. Warszawa] 160 [R.D.W. Warszawa]; Wa-I-73 [I.Ż.Śr. Warszawa] GŻ-01-0082 [U.Ż.Śr. Giżycko]
RYS HISTORYCZNY
Amerykańska barka desantowa typu LCM Mk III dla przewozu sprzętu zmechanizowanego [ Landing Craft Mechanized ] zaprojektowana przez Higgins Andrews z Louisiany. Uzbrojona w 2 karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, osiągała prędkość około 16 km/godz. Zabierała pojazdy lub 36 żołnierzy. Zbudowano ich około 8 tys. sztuk. Brały udział w lądowaniu aliantów w Afryce Północnej, we Włoszech oraz na plażach Normandii. Po zakończeniu wojny barka pozostała w Belgii.
Zakupiona przez Ministerstwo Komunikacji w 1947 roku z t.z.w. demobilu oprócz niej Polska zakupiła 28 sztuk tego typu barek. Do kraju przypłynęły w ładowniach statków do Gdańska. W 1948 roku Państwowe Warsztaty i Stocznia w Pleniewie wówczas koło Gdańska przystąpiła do przebudowy na holownik. W tym celu po wyslipowaniu zdemontowano klapę dziobową, sterówkę, mechanizmy sterowe i windę klapową, wycięto wewnętrzne ściany burt i dna. Następnie wykonano nowy dziób poprzez założenie 7 wręgów i pokrycie ich blachą stalową o grubości 4 mm. Założono też 5 m2 pokładu na dziobie z blachy ryflowanej. Wykonano nową sterówkę, kabiny dziobowe i rufowe, kuchnię, sanitariaty i korytarz. Zainstalowano nową instalację elektryczną, hak holowniczy, urządzenia cumownicze, barierki, świetliki i maszty. Wyremontowano silniki. Zakres prac był olbrzymi i wyniósł około 1,5 mln. złotych. Holownik otrzymał nazwę
"DZIEWINA" i przydzielony został dla Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. Od 1952 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Warszawie. W 1959 roku skierowany do Puław gdzie został podłużony oraz wymieniono mu silniki, otrzymał też wzmocnienia lodowe co pozwalało mu kruszyć lód do grubości 10 cm. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Warszawie, a od 1974 roku w Przedsiębiorstwie Budownictwa Wodnego w Warszawie. W międzyczasie w 1966 roku przeszedł kolejną zmianę silników głównych. Wycofany w 1995 r. przeszedł w ręce prywatne. W latach 1999/2000 został w Puławach podłużony i przebudowany na statek pasażerski otrzymał też nowe silniki. Do eksploatacji wszedł pod nazwą
"DŻWINA" w firmie Żegluga Pasażerska Henryk Skoczek w Kazimierzu nad Wisła. Sprzedany w 2006 roku do Giżycka. Obecnym armatorem jest Zbigniew Kurowicki.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 27 sierpnia 2007.
przedruk za podaniem źródła.