O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

INNE STATKI PASAŻERSKIE

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
W tym temacie umieszczone będą statki pasażerskie, które nie były produkowane seryjnie pływały lub pływają obecnie w Polsce.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 28.08.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
"OLIMPIA"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "DRWĘCA"
TYP STATKU: PASAŻERSKI MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1942 przebudowa 1947; przebudowa 1959; przebudowa 1996
STOCZNIA: Higgins Industries, New Orleans. [USA] ; przebudowa 1947 r.: Państwowe Warsztaty i Stocznia w Pleniewie; 1959: Baza Remontowa Rejonu Dróg Wodnych w Puławach.; 1996:
NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1944 r.
długość całkowita: 16,70 m; szerokość całkowita: 4,60 m ; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie pełne: 1,4 m; wyporność: 22 t; pełna 52 t.
1953 r.
długość całkowita: 15,40 m ; szerokość: 4,25 m ; wysokość burt: 1,65 m; wysokość nierozbieralna: 4,05 m; zanurzenie puste: 0,80 m; zanurzenie pełne: 0,90 m.; nośność: 5,5 t.
1959 r.
długość : 17,01 m; szerokość całkowita: 4,37 m ; wysokość burt: 1,65 m; wysokość statku: 3,60 m; zanurzenie puste: 0,80 m; zanurzenie pełne: 0,90 m.; nośność: t.
1996 r.
długość: 24,75 m; szerokość: 4,25 m; wysokość burt: 1,77 m; zanurzenie: 0,74 m
2006 r.
długość: 24,26 m; długość całkowita: 24,98 m; szerokość: 4,25 m; szerokość całkowita: 4,37 m; wysokość burt: 1,74 m; wysokość nierozbieralna: 4,95 m; wysokość całkowita: 5,08 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1943: 2 silniki wysokoprężne dwusuwowe typu 64TL 1; 6 cylindrowe prod. Gray Marine Motor Company Detroit-Michigan [USA] o mocy łącznej 220 KM. Liczba obrotów silnika 1500/min.; śruby 500/min.
1959: 2 silniki wysokoprężne typu 3D6; 6 cylindrowe prod. ZSRR o mocy łącznej 300 KM; ilość obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śrub: 500/min.; 2 prądnice po 1,2 kW prąd stały o napięciu 24 V. Rok produkcji 1955; numery fabryczne 0963A i 1132.
1965: 2 silniki wysokoprężne typu Wola DM-150; 6 cylindrowe prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc: 2 x 150 KM; rok produkcji 1957 i 1958;numery fabryczne: 3012 i 3048; 2 prądnice po 1, 0 kW; prąd stały o napięciu 24 V.
1996:2 silnik wysokoprężne czterosuwowe typu SW400; 6 cylindrowe; produkcji Wytwórnia Silników Wysokoprężnych, Andrychów/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc łączna: 110 kW. [193 KM]; ilość obrotów silnika: 2100/min.; 2 prądnice o mocy 0,9 kW.; numery fabryczne: 92337627 i 18354
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 śruby; załoga: 4 osoby; prędkość około 10 km/godz.; liczba pasażerów : 120 osób
PORT MACIERZYSTY:
Giżycko
ARMATOR:
Piotr Konstantynowicz, Giżycko.
NUMERY REJESTRACYJNE:
2436 [ P.Z.W. Warszawa] 162 [R.D.W. Warszawa]; Wa-I-72 [I.Ż.Śr. Warszawa]
RYS HISTORYCZNY

Amerykańska barka desantowa typu LCM Mk III dla przewozu sprzętu zmechanizowanego [ Landing Craft Mechanized ] zaprojektowana przez Higgins Andrews z Louisiany. Uzbrojona w 2 karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, osiągała prędkość około 16 km/godz. Zabierała pojazdy lub 36 żołnierzy. Zbudowano ich około 8 tys. sztuk. Brały udział w lądowaniu aliantów w Afryce Północnej, we Włoszech oraz na plażach Normandii. Po zakończeniu wojny barka pozostała w Belgii.
Zakupiona przez Ministerstwo Komunikacji w 1947 roku z t.z.w. demobilu oprócz niej Polska zakupiła 28 sztuk tego typu barek. Do kraju przypłynęły w ładowniach statków do Gdańska. W 1948 roku Państwowe Warsztaty i Stocznia w Pleniewie wówczas koło Gdańska przystąpiła do przebudowy na holownik. W tym celu po wyslipowaniu zdemontowano klapę dziobową, sterówkę, mechanizmy sterowe i windę klapową, wycięto wewnętrzne ściany burt i dna. Następnie wykonano nowy dziób poprzez założenie 7 wręgów i pokrycie ich blachą stalową o grubości 4 mm. Założono też 5 m2 pokładu na dziobie z blachy ryflowanej. Wykonano nową sterówkę, kabiny dziobowe i rufowe, kuchnię, sanitariaty i korytarz. Zainstalowano nową instalację elektryczną, hak holowniczy, urządzenia cumownicze, barierki, świetliki i maszty. Wyremontowano silniki. Zakres prac był olbrzymi i wyniósł około 1,5 mln. złotych. Holownik otrzymał nazwę "DRWĘCA" i przydzielony został dla Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. Od 1952 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Warszawie. W 1959 roku skierowany do Puław gdzie został podłużony oraz wymieniono mu silniki, otrzymał też wzmocnienia lodowe co pozwalało mu kruszyć lód do grubości 10 cm. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Warszawie, a od 1974 roku w Przedsiębiorstwie Budownictwa Wodnego w Warszawie. W międzyczasie w 1966 roku przeszedł kolejną zmianę silników głównych. Wycofany w 1995 r. przeszedł w ręce prywatne. W latach 1996/97 został w Puławach podłużony i przebudowany na statek pasażerski otrzymał też nowe silniki. Do eksploatacji wszedł pod nazwą "OLIMPIA" w firmie Żegluga Pasażerska Henryk Skoczek w Kazimierzu nad Wisła. Zakupiony w 2006 roku przez Piotra Konstantynowicza z Giżycka i sprowadzony na Mazury. Obecnie pływa w rejsach wycieczkowych.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Olimpia1.jpg

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 25 sierpnia 2007.
przedruk za podaniem źródła.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 09.03.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
"DŻWINA"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "DZIEWINA"
TYP STATKU: PASAŻERSKI MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1942 przebudowa 1947; przebudowa 1959; przebudowa 1996
STOCZNIA: Higgins Industries, New Orleans. [USA] ; przebudowa 1947 r.: Państwowe Warsztaty i Stocznia w Pleniewie; 1958: Baza Remontowa Rejonu Dróg Wodnych w Puławach.; 2000: Puławy.
NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1944 r.
długość całkowita: 16,00 m; szerokość całkowita: 4,60 m ; zanurzenie puste: 0,75 m; zanurzenie pełne: 1,4 m; wyporność: 22 t; pełna 52 t.
1953 r.
długość całkowita: 15,40 m ; szerokość: 4,25 m ; wysokość burt: 1,65 m; wysokość nierozbieralna: 4,05 m; zanurzenie puste: 0,80 m; zanurzenie pełne: 0,90 m.; nośność: 5,5 t.
1959 r.
długość : 17,01 m; szerokość całkowita: 4,25 m ; wysokość burt: 1,65 m; wysokość statku: 4,05 m; zanurzenie puste: 0,55 m; zanurzenie pełne: 0,90 m; nośność: 7 t.
2001 r.
długość: 24,23 m; długość całkowita: 24,75 m; szerokość: 4,25 m; szerokość całkowita: 4,37 m; wysokość burt: 1,77 m; wysokość nierozbieralna: 4,95 m; wysokość całkowita: 5,08 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1943: 2 silniki wysokoprężne dwusuwowe typu 64TL 1; 6 cylindrowe prod. Gray Marine Motor Company Detroit-Michigan [USA] o mocy łącznej 220 KM. Liczba obrotów silnika 1500/min.; śruby 500/min.
1958: 2 silniki wysokoprężne typu 3D6; 6 cylindrowe prod. ZSRR o mocy łącznej 300 KM; ilość obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śrub: 500/min.; 2 prądnice po 1,2 kW prąd stały o napięciu 24 V. Rok produkcji 1955; numery fabryczne 0888 i 1030A.
1965: 2 silniki wysokoprężne typu Wola DM-150; 6 cylindrowe prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc: 2 x 150 KM; rok produkcji 1957 i 1958;numery fabryczne: 3012 i 3048; 2 prądnice po 1, 0 kW; prąd stały o napięciu 24 V.
2000:2 silnik wysokoprężne czterosuwowe typu 6TC107A6; 6 cylindrowe; produkcji Wytwórnia Silników Wysokoprężnych, Andrychów/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc łączna: 110 kW. [193 KM]; ilość obrotów silnika: 2100/min.; 2 prądnice o mocy 0,9 kW prąd stały 24 V.; numery fabryczne: 32640265 i 32640263
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 śruby; załoga: 4 osoby; prędkość około 10 km/godz.; liczba pasażerów : 120 osób
PORT MACIERZYSTY:
Giżycko
ARMATOR:
Kurowicki Zbigniew, Giżycko
NUMERY REJESTRACYJNE:
3027 [ P.Z.W. Warszawa] 160 [R.D.W. Warszawa]; Wa-I-73 [I.Ż.Śr. Warszawa] GŻ-01-0082 [U.Ż.Śr. Giżycko]
RYS HISTORYCZNY

Amerykańska barka desantowa typu LCM Mk III dla przewozu sprzętu zmechanizowanego [ Landing Craft Mechanized ] zaprojektowana przez Higgins Andrews z Louisiany. Uzbrojona w 2 karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, osiągała prędkość około 16 km/godz. Zabierała pojazdy lub 36 żołnierzy. Zbudowano ich około 8 tys. sztuk. Brały udział w lądowaniu aliantów w Afryce Północnej, we Włoszech oraz na plażach Normandii. Po zakończeniu wojny barka pozostała w Belgii.
Zakupiona przez Ministerstwo Komunikacji w 1947 roku z t.z.w. demobilu oprócz niej Polska zakupiła 28 sztuk tego typu barek. Do kraju przypłynęły w ładowniach statków do Gdańska. W 1948 roku Państwowe Warsztaty i Stocznia w Pleniewie wówczas koło Gdańska przystąpiła do przebudowy na holownik. W tym celu po wyslipowaniu zdemontowano klapę dziobową, sterówkę, mechanizmy sterowe i windę klapową, wycięto wewnętrzne ściany burt i dna. Następnie wykonano nowy dziób poprzez założenie 7 wręgów i pokrycie ich blachą stalową o grubości 4 mm. Założono też 5 m2 pokładu na dziobie z blachy ryflowanej. Wykonano nową sterówkę, kabiny dziobowe i rufowe, kuchnię, sanitariaty i korytarz. Zainstalowano nową instalację elektryczną, hak holowniczy, urządzenia cumownicze, barierki, świetliki i maszty. Wyremontowano silniki. Zakres prac był olbrzymi i wyniósł około 1,5 mln. złotych. Holownik otrzymał nazwę "DZIEWINA" i przydzielony został dla Państwowego Zarządu Wodnego w Warszawie. Od 1952 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Warszawie. W 1959 roku skierowany do Puław gdzie został podłużony oraz wymieniono mu silniki, otrzymał też wzmocnienia lodowe co pozwalało mu kruszyć lód do grubości 10 cm. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Warszawie, a od 1974 roku w Przedsiębiorstwie Budownictwa Wodnego w Warszawie. W międzyczasie w 1966 roku przeszedł kolejną zmianę silników głównych. Wycofany w 1995 r. przeszedł w ręce prywatne. W latach 1999/2000 został w Puławach podłużony i przebudowany na statek pasażerski otrzymał też nowe silniki. Do eksploatacji wszedł pod nazwą "DŻWINA" w firmie Żegluga Pasażerska Henryk Skoczek w Kazimierzu nad Wisła. Sprzedany w 2006 roku do Giżycka. Obecnym armatorem jest Zbigniew Kurowicki.


zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_D%C5%BCwina.jpg

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 27 sierpnia 2007.
przedruk za podaniem źródła.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 09.03.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"STALMACH" 'a'

POPRZEDNIE NAZWY: ex.
TYP STATKU: PASAŻERSKI MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1941 'b'
STOCZNIA: Teltow Werft, Berlin.
NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1966 r.
długość: 21,68 m; szerokość: 4,77 m ; wysokość burt: 1,68 m; zanurzenie pełne: 0,84 m; nośność: 46 t.
2006 r.
długość m.p.: 22,27 m; długość całkowita: 24,17 m; szerokość: 4,38 m; szerokość całkowita: 4,58 m; wysokość burt: 1,68 m; wysokość nierozbieralna: 4,78 m; wysokość całkowita: 5,47 m.; zanurzenie:0,84 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1941: 1 maszyna parowa podwójnego rozprężania dwucylindrowa nieznanej produkcji o mocy 100 KM.
195.: 1 silnik wysokoprężny dwusuwowy produkcji Gray Marine o mocy 110 KM.
1965: 1 silnik wysokoprężny typu Wola DM-150; 6 cylindrowy prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc: 150 KM; rok produkcji 1963;numer fabryczny: 3001; średnica cylindra 150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów 1500/min.; ilość obrotów śruby: 500/min.; 1 prądnica 0,9 kW; prąd stały o napięciu 28 V.
2002: 1 silnik wysokoprężny czterosuwowe typu UE680/193/1; 6 cylindrowy; produkcji Wytwórnia Silników Wysokoprężnych, Andrychów/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc::121 kW. [165 KM]; ilość obrotów silnika: 2100/min.; 1 prądnica o mocy 0,9 kW.; numer fabryczny silnika: 1277008
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba; załoga: ?. osoby; prędkość około 10 km/godz.; liczba pasażerów : 52 osoby
PORT MACIERZYSTY:
Warszawa
ARMATOR:
Stanisław Jurkowski, Warszawa.
NUMERY REJESTRACYJNE:
Wr-I-122 [ I.Ż. Sr. Wrocław] WA-01- 123 [U.Ż.Śr. Warszawa]
RYS HISTORYCZNY

Najprawdopodobniej zbudowany nie w 1941 roku, lecz na przełomie lat 1938/39 jako holownik parowy dla niemieckiej administracji wodnej, czyli Oderstrombauverwaltung, Breslau [Wrocław] w berlińskiej stoczni Teltow Werft [nr. bud. 128]. Nazwany "VON SEYDEWITZ". Jego wymiary z tego okresu były następujące: długość: 22,00 m; szerokość: 4,40 m i wysokość burt: 1,28 m . Jest to najbardziej zbliżona wymiarami jednostka zbudowana przez tą stocznię. 'c'
Po roku 1945 odbudowany dla potrzeb Państwowego Zarządu Wodnego we Wrocławiu otrzymał nazwę "STALMACH". W tym okresie był parowcem przystosowanym do łamania lodów. Od 1952 roku w Rejonie Dróg Wodnych, Wrocław przeszedł przebudowę na motorowiec. Wycofany w 1963 roku przeszedł przebudowę, co znacznie zmieniło jego sylwetkę, otrzymał również nowy silnik o mocy 150 KM. Od 1974 roku w barwach Przedsiębiorstwa Budownictwa Hydrotechnicznego „Odra-2” we Wrocławiu gdzie pływał do 199. a następnie wycofany. Zakupiony przez Stanisława Jurkowskiego z Warszawy został przebudowany na statek turystyczny a później pasażerski. W 2002 roku otrzymał nowy silnik. Obecnie pływa w sezonie letnim jako tzw. tramwaj wodny w Warszawie.

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 09 sierpnia 2008 r.
przedruk za podaniem źródła.




'a' Paweł Stalmach- ur. 13 sierpnia 1824 roku w Bażanowicach koło Cieszyna. Polski dziennikarz, publicysta działacz społeczny i narodowy działający na Śląsku Cieszyńskim. Zmarł 13 listopada 1891r. w Cieszynie.
'b' Rok budowy na podstawie informacji z rejestru statków śródlądowych Polskiego Rejestru Statków z 1966 r.
'c' Na podstawie informacji otrzymanych od Berndta Schwarza z Halle.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Stalmachwidok.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 09.08.2008, 17 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies